Jako by mi mluvili z duše, koaliční vyjednávači odkryli karty a rozhodli se přejmenovat Ministerstvo školství na Ministerstvo vzdělávání. Všimněte si: nikoliv vzdělání či vzdělanosti, ale vzdělávání. Ten nedokonavý způsob je naprosto příhodný, neboť charakterizuje velmi dobře kvantitativní charakter našeho státního přístupu k vysokoškolskému vzdělávání. A nejen k němu.
Slovesa ve vidu nedokonavém postihují děje, které trvají a trvat budou. Na rozdíl od sloves ve vidu dokonavém, která postihují děje, jež byly, jsou nebo budou jednou ukončeny a přinášejí tedy konečnou kvalitu. Například (vid dokonavý - vid nedokonavý):
uškrtit - škrtit
vyléčit - léčit
podojit - dojit
vzdělat - vzdělávat
Něco podobného pak lze zaznamenat u podstatných jmen slovesných: ta vzniklá ze sloves vidu nedokonavého vyjadřují proces (a to třeba i takový, který nebude nikdy ukončen). Např. odcházení, regulování, dotování, vzdělávání

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Svobodni.cz