Další průšvih kvůli eurodotacím? Kraje nemají na silnice. Chtějí je vrátit státu

29.05.2012 17:53 | Zprávy

Značná část silnic II. a III. třídy je v havarijním stavu. V Plzeňském kraji se jedná zhruba o 40% povrchu vozovek. Vlastníky těchto komunikací jsou od roku 2001 jednotlivé kraje. Ty však nemají finančí prostředky ke zlepšení situace. V nejhorším případě budou kraje usilovat o navrácení silnic zpět do rukou státu.

Další průšvih kvůli eurodotacím? Kraje nemají na silnice. Chtějí je vrátit státu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Doprava - ilustrační foto

Aktuální zanedbatelnost silniční sítě jen v Plzeňském kraji je vyčíslena na 15 miliard korun. Pokrýt takovou sumu je pro kraj nereálné. V ostatních krajích není situace o moc lepší. A pokud ano, je to jen díky úvěru od Evropské investiční banky. Zatímco stát má k dispozici 3,7 miliardy korun na údržbu silnic I. třídy ročně, v případě Plzeňského kraje a silnic II. a III. třídy se jedná o částku dvacetkrát nižší.

Rovný přístup k dotacím? Jen iluze

Dnes jsou pro jednotlivé kraje důležitým nástrojem na financování silnic Regionální operační programy (ROP). Z ROPů však nesmí jít prostředky na údržbu vozovek, protože to odporuje evropským pravidlům.

„Letos zahájíme několikaleté akce za 1,3 miliardy korun. Evropská unie nám však dá peníze až po jejich dokončení. Unie navíc mluví o zrušení ROPů. Co bude v letech 2013 – 2014 ví jen pán Bůh,“ říká Jaroslav Bauer, náměstek hejtmana Plzeňského kraje.



Ten navíc hovoří o nenaplnění pravidla EU týkajícího se rovného přístupu k dotacím. Zatímco projekty obcí v rámci ROPů stát spolufinancuje 7,5%, Kalousek tento příspěvek krajům zrušil. „Pokud nedojde ke změně rozpočtového určení daní, krajům nezbyde nic jiného, než aby se vrátily silnice do majetku státu,“ komentuje situaci Bauer.

Mýto a váhy nic neřeší, říká stínový ministr dopravy Milan Chovanec

„Bez změny ve financování silniční sítě změna k lepšímu nenastane. Kraje nemají a nebudou mít finanční prostředky k tomu, aby síť silnic výrazně zlepšily,“ tvrdí Milan Chovanec, hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy za ČSSD.

Dle Chovance finanční nouzi krajů neřeší mýto ani vážení. „Když budeme vážit a vybírat mýto, nejsme schopni v horizontu 10 let z těchto zdrojů situaci zlepšit. Kamiony by se navíc musely vrátit na dálnici“ pokračuje Chovanec. Průjezdem kamionů je například zasažena obec Ejpovice. Zde Plzeňský kraj ve spolupráci s Policií řeší pilotní projekt, který by průjezd kamionů znemožnil.

Za racionální opatření Chovanec považuje situaci, kdy by kraje získávaly podíl na spotřební dani z minerálních olejů. „Daň vzniká provozem na komunikacích a kraj z toho nemá ani korunu. Byla doba, kdy se prostředky pro kraje částečně přerozdělovaly,“ říká Chovanec.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Švábek

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

15:55 Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

„Jsme zaměstnanci Ministerstva dopravy a už nemůžeme nečinně přihlížet. Věřili jsme, že přinesete do…