Aktuální zanedbatelnost silniční sítě jen v Plzeňském kraji je vyčíslena na 15 miliard korun. Pokrýt takovou sumu je pro kraj nereálné. V ostatních krajích není situace o moc lepší. A pokud ano, je to jen díky úvěru od Evropské investiční banky. Zatímco stát má k dispozici 3,7 miliardy korun na údržbu silnic I. třídy ročně, v případě Plzeňského kraje a silnic II. a III. třídy se jedná o částku dvacetkrát nižší.
Rovný přístup k dotacím? Jen iluze
Dnes jsou pro jednotlivé kraje důležitým nástrojem na financování silnic Regionální operační programy (ROP). Z ROPů však nesmí jít prostředky na údržbu vozovek, protože to odporuje evropským pravidlům.
„Letos zahájíme několikaleté akce za 1,3 miliardy korun. Evropská unie nám však dá peníze až po jejich dokončení. Unie navíc mluví o zrušení ROPů. Co bude v letech 2013 – 2014 ví jen pán Bůh,“ říká Jaroslav Bauer, náměstek hejtmana Plzeňského kraje.
Ten navíc hovoří o nenaplnění pravidla EU týkajícího se rovného přístupu k dotacím. Zatímco projekty obcí v rámci ROPů stát spolufinancuje 7,5%, Kalousek tento příspěvek krajům zrušil. „Pokud nedojde ke změně rozpočtového určení daní, krajům nezbyde nic jiného, než aby se vrátily silnice do majetku státu,“ komentuje situaci Bauer.
Mýto a váhy nic neřeší, říká stínový ministr dopravy Milan Chovanec
„Bez změny ve financování silniční sítě změna k lepšímu nenastane. Kraje nemají a nebudou mít finanční prostředky k tomu, aby síť silnic výrazně zlepšily,“ tvrdí Milan Chovanec, hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy za ČSSD.
Dle Chovance finanční nouzi krajů neřeší mýto ani vážení. „Když budeme vážit a vybírat mýto, nejsme schopni v horizontu 10 let z těchto zdrojů situaci zlepšit. Kamiony by se navíc musely vrátit na dálnici“ pokračuje Chovanec. Průjezdem kamionů je například zasažena obec Ejpovice. Zde Plzeňský kraj ve spolupráci s Policií řeší pilotní projekt, který by průjezd kamionů znemožnil.
Za racionální opatření Chovanec považuje situaci, kdy by kraje získávaly podíl na spotřební dani z minerálních olejů. „Daň vzniká provozem na komunikacích a kraj z toho nemá ani korunu. Byla doba, kdy se prostředky pro kraje částečně přerozdělovaly,“ říká Chovanec.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Švábek