Jančura má jasno. Chce po státu miliardy za predátorské dráhy

07.11.2011 18:23 | Zprávy

Majitel Společností Student Agency a RegioJet Radim Jančura je odhodlán jít do sporu i se státem, a to kvůli třicetiprocentnímu snížení jízdného u Českých drah na trati Praha-Ostrava, na níž začal s RegioJetem provozovat své vlakové spoje. Za neochotou politiků a Českých drah pustit na železnici v osobní přepravě konkurenci vidí někdejšího šéfa ČEZu Martina Romana.

Jančura má jasno. Chce po státu miliardy za predátorské dráhy
Foto: rep
Popisek: Radim Jančura

Po té, co na železnici vyrazily žluté vlaky společnosti RegioJet, které třikrát denně spojují Prahu s Ostravou, zlevnily České dráhy na téže trati, kde provozují šestnáct spojů, své jízdné až o třicet procent. To považuje majitel žlutých vlaků Radim Jančura za jasně predátorské chování definované zákonem a požaduje nápravu. Ztráty zatím nepočítá, ale soudit se bude klidně i se státem.

Proč by s námi jezdili o 30 procent dráž?

„My jsme nízkonákladová společnost a nemáme čas se každý den fiflat v číslech. Takže ztráty způsobené zlevněním Českých drah poznáme především až budeme jezdit devětkrát a ne třikrát denně jako doposud," reagoval na dotaz ParlamentníchListů.cz. Radim Jančura, který je rovněž provozovatelem věhlasných žlutých autobusů Student Agency.

Čtěte také:

„O naše spoje je zájem, ale my zatím na trati Praha - Ostrava jezdíme jen třikrát denně, zatím co České dráhy jedou šestnáctkrát. Čili teprve navýšením spojů se staneme reálnou konkurencí Českých drah a pak budeme moci počítat ztráty a zisky. Ale je to jednoduché, proč by cestující s námi platili o třicet procent víc, to je myslím jasné," dodal Jančura.

Už před rokem jsme dali podnět, zbytečně

Podle něj dráhy jezdily na této trati za jízdné, které bylo pod nákladovými cenami dávno předtím, než jeho vlaky na trať vyrazily. „České dráhy zde na jako jediné trati generují dlouhodobě ztrátu, která je asi půl miliardy korun, což znamená, že zde dlouhodobě jezdí pod nákladovou cenou," říká Jančura. Proto už před rokem podával Jančura podnět na takzvaný antimonopolní úřad (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže) podnět k šetření. Bez výsledku. Znovu tedy Jančura apeloval na úřad se současným zlevněním jízdného Českými drahami.

Také jsme napsali:
Lžete, rozčílil se u Moravce vlakový boss Jančura. A nasadil si rudý nos

„My jsme dávali podnět už před rokem a oni ani po roce nespustili správní řízení, pouze takzvaně šetří. To znamená, že na to jenom koukají, že České dráhy jezdí o třicet procent levněji něž my," vysvětlil Jančura. Dodal, že když jeho vlaky vyjížděly na zmíněnou trať, přestože ceny jízdného RegioJet nastavil nad svou nákladovou cenou, byly jeho jízdenky o deset korun levnější, než ty z Českých drah, které už tak byly dumpingové.

Poslední výzva a dost. Ztráta půjde za státem

„My jsme minulý poslali poslední výzvu antimonopolnímu úřadu, aby začal konat. Výsledkem je, že úřad šetří a šetří a my dodáváme podklady. Co bude dál se uvidí," doplnil Jančura. Krachu společnosti RegioJet se neobává.

Související:

„RegioJet bude prosperovat, o to strach nemám. Teď v souvislosti se zlevněním Českých drah, kdybychom nebyli schopni udržet obsazenost vlaků, v tu chvíli zlevníme na úroveň Českých drah. Tudíž budeme prodělávat a v tom okamžiku jsme si jisti, že nám tyto ztráty budou muset České dráhy zaplatit. A to ať už nám Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pomůže, nebo nepomůže," konstatoval Jančura.

Jeho sebejistota pramení z toho, že pokud antimonopolní úřad nezakročí, půjde „dumpingový průšvih" Českých drah za státem. „Protože pokud nám úřad nepomůže, v tu chvíli se do problémů dostává i stát, protože pak se odpovědnost za naše ztráty přenáší z Českých drah na stát," konstatoval Jančura a potvrdil ParlamentnímListům.cz, že celou kauzu hodlá dotáhnout do konce, tedy i do sporu se státem.

Martin Roman ovládal zakázky Českých drah

Jančura už dlouhodobě usiluje o provozování regionálních spojů. Na toto téma jednal jak s regiony i se státem, ale marně. Podle něj za neochotou pustit do osobní přepravy konkurenci pramení z vlivu nedávno odvolaného šéfa ČEZu Martina Romana.

Ten podle zpráv médií, které se v posledních dnech začaly objevovat, měl jako šéf energetické společnosti vazby i na strojírenskou skupinu Škoda, a to i přes to, že samotný Roman tvrdí, že veškeré vazby na tyto firmy ukončil dřív, než začal šéfovat polostátnímu energetickému gigantu. Zda tomu tak bylo, prošetřuje v současnosti policie.

SLEDUJEME téma Martin Roman

„Tady bylo roky jedno velké tabu. Je to muž, jehož jméno se nesmělo ani vyslovit. A to jméno je Martin Roman a s nim spojená Škodovka. To bylo jedno velké zadání, že České dráhy musí být monopolní, protože pak si koupí ať už svobodně nebo nesvobodně drahé a často nespolehlivé výrobky (vlaky) značky Škoda," řekl ParlamentnímListům.cz Jančura. Připomněl, že ČEZ pod Romanem sponzoroval politické strany a dodal, že svého vlivu tak Roman využíval i v oblasti Českých drah.

Čtěte:

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ondřej Vaněk

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

15:55 Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

„Jsme zaměstnanci Ministerstva dopravy a už nemůžeme nečinně přihlížet. Věřili jsme, že přinesete do…