Příprava projektů komunikací D49 a D55 trvá již téměř patnáct let. Aktuálně je ale výstavba v případě prvně zmiňované dálnice pozastavena. Brání ji odpor ze strany ekologických aktivistů. Ti argumentují existencí řady ohrožených druhů na území, kudy mají úseky procházet. Jedním z nich má právě být i křeček polní, jenž se tak proti své vůli stal i nechtěným zvířecím hrdinou celého sporu. Nutno zmínit, že organizátoři petice přinesli senátorům i symbolicky klícku s plyšovými křečky.
Petici za dostavbu dvojice úseků dálnic D49 a D55 podepsalo na 15 tisíc občanů a její iniciátoři předali ve středu 4. dubna archy s podpisy k posouzení senátorům z petičního výboru. Oba dálniční úseky mají být pro region zcela specifické. V budoucnu mají rovněž představovat i dálniční spojení se Slovenskou republikou, které zatím mezi oběma zeměmi neexistuje.
Podle předsedy Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě, které vznik petice iniciovalo a organizovalo, Libora Lukáše se křeček na daném území vůbec nevyskytuje. To měl podle Lukáše potvrdit i průzkum Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). ŘSD je jedním z orgánů, který se za dostavbu dvojice dálnic angažuje.
Podle Lukáše ekologičtí aktivisté zákonnou normu ochrany životního prostředí „nadužívají“. „Ekologické spolky se obracejí k soudu, soud vydává předběžná opatření a v zásadě blokuje kvůli těmto apelům přípravu jednotlivých staveb,“ dodal pro ParlamentníListy.cz.
„Problém je v legislativě, která umožňuje zneužívat nastavená pravidla hry,“ dodal. Aktivisté se podle něj neustále domáhají nějakého odvolání, dovolání a přezkumu rozhodnutí, což podle Lukáše v pořádku není. Křeček se tak podle něj „nezaslouženě stává symbolem boje proti zneužívání nedokonalosti zákonů ČR“. Činnost ekologických aktivistů Lukáš neváhá nazývat „obstrukcemi“, které „brzdí veřejné investice“.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jonáš Kříž