Evropský parlament schválil úpravu systému emisních povolenek, která zavede postih pro lidi vytvářející emise CO2 u vytápění a dopravy, letos v dubnu. Nový postih za vypouštění emisí se bude vztahovat na benzin, naftu a paliva pro vytápění, jako je například zemní plyn, a přestože se obchodování s emisemi nebude týkat přímo spotřebitelů, očekává se, že rozšíření emisních povolenek pocítí skrze zvýšené ceny.
V rámci systému obchodování s emisemi budou muset společnosti prodávající benzín, naftu a topná paliva nakupovat emisní povolenky, přičemž jejich počet se bude každoročně snižovat v souladu s cíli EU v oblasti klimatu a to bude vytvářet tlak na postupné zvyšování cen paliv.
To, že budou náklady přeneseny na spotřebitele, kteří odmítají přestat topit plynem či jezdit autem na naftu či benzín, je pak dle podporovatelů změny v unii záměr. Spolupředsedkyně německé strany Zelených Ricarda Langová dle serveru Euractiv.com podotkla, že růst cen na čerpacích stanicích je právě efekt, ke kterému máme směřovat. „K tomu vlastně směřujeme, v současné situaci hrozí, že cena uhlíku v roce 2027 prudce vzroste,“ netajila se a dodala, že by lidé měli být připraveni na toto dění skrze zavedení přerozdělovacího mechanismu v podobě tzv. klimatického bonusu.
Zvýšení cen má motivovat výrobce a spotřebitele k upřednostňování nízkouhlíkových alternativ, což znamená, že méně majetní lidé budou prostřednictvím zvyšování cen tlačeni ke koupi elektromobilů namísto automobilů na benzín, nebo tepelných čerpadel namísto plynových kotlů.
V roce 2027 budou emisní povolenky za emise uhlíku pocházející ze spalování fosilních paliv v silniční dopravě a vytápění začínat s cenovým stropem ve výši 45 eur za tunu vypouštěného uhlíku – ten ovšem bude platit jen do roku 2030 a poté Evropané (pokud nedojde k nějaké povolební změně) musí počítat s dalším emisním utahováním šroubů, které se projeví v cenách paliv.
Zatím má jít o pozvolnější zdražování, které má přinést v nejbližších letech podle studie Postupimského institutu pro výzkum klimatu vyšší ceny na pumpách mezi 2 až 3 korunami na litr paliva, přičemž nepatrně vyšší zdražování dopadne na motoristy jezdící na naftu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kotas