Polská vláda hodlá k revizi některých klíčových zelených politik EU, včetně systému ETS2, využít svého předsednictví v Radě EU v první polovině roku 2025. Systém ETS2, který vznikl v rámci revize směrnice o emisních povolenkách, totiž dle polského kabinetu po svém vstupu v platnost v roce 2027 zemi hrozí tvrdým zasáhnutím do ekonomiky i do společnosti.
Úprava systému emisních povolenek, která zavede postih pro lidi vytvářející emise CO2 u vytápění a dopravy, mající za cíl pomoci přimět Evropany přestat používat svá současná auta či přesedlat do MHD, byla schválena Evropským parlamentem letos v dubnu. Nový postih za vypouštění emisí se bude vztahovat na benzin, naftu a paliva pro vytápění, jako je například zemní plyn, a přestože se obchodování s emisemi nebude týkat přímo spotřebitelů, očekává se, že rozšíření emisních povolenek pocítí skrze zvýšené ceny.
Půjde tedy vcelku o jakési řešení, jak Evropany, kteří jezdí autem se spalovacím motorem či topí doma plynem, přimět, aby své počínání přehodnotili – například motoristy začne již do 3 let EU skrze tento způsob za používání aut se spalovacím motorem „pokutovat“ přibližně 3 korunami za každý spálený litr. V rámci systému obchodování s emisemi totiž budou muset společnosti prodávající benzín, naftu a topná paliva nakupovat emisní povolenky, přičemž jejich počet se bude každoročně snižovat v souladu s cíli EU v oblasti klimatu, a to bude vytvářet tlak na postupné zvyšování cen.
Mnozí politici se vůbec netají tím, že je záměr to, aby byly náklady v konečném důsledku přeneseny na spotřebitele, kteří přestat topit plynem či jezdit autem na naftu či benzín odmítají. Spolupředsedkyně německé strany Zelených Ricarda Langová dle serveru Euractiv.com nedávno podotkla, že růst cen na čerpacích stanicích je právě efekt, ke kterému máme směřovat. „K tomu vlastně směřujeme, v současné situaci hrozí, že cena uhlíku v roce 2027 prudce vzroste,“ řekla, k čemu systém spěje, a dodala, že by lidé měli být připraveni na toto dění skrze zavedení přerozdělovacího mechanismu v podobě tzv. klimatického bonusu.
Zatímco mnozí politici volající po zpřísnění klimatické politiky EU krok přivítali, v Polsku s těmito kroky naopak sílí nespokojenost i na vládní úrovni. Kabinet polského premiéra Donalda Tuska (Občanská platforma) považuje směrování zelené politiky EU v oblasti emisí za „nepřijatelný“ a podle informací serveru Money.pl se již s předstihem několika měsíců připravuje na hluboké změny, které hodlá v unijní zelené politice prosadit.
Ze zjištění serveru vyplývá, že chce polská vláda v Bruselu lobbovat za změny v balíčku EU Fit for 55 a vznikající plán Tuskova kabinetu se má týkat Green Dealu i systému emisních povolenek. Polská vláda chce využít období příštího roku, kdy bude předsedat Radě EU, k odložení a revizi mnohých opatření a ministryně fondů a regionální politiky Katarzyna Pełczyńska-Nałęczová uvádí, že zemi v případě neodvrácení klimatické politiky EU hrozí velké ekonomické i sociální škody.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kotas