O krachách cestovních kanceláří a zklamaných klientech, kteří pláčou nad svými penězi, jichž možná navždy pozbyli, napsaly ParlametníListy.cz už k desítce článků. S novou sezonou se problém nevyřešil, ba podle některých expertů i zhoršil. Na serveru Krachycestovek.cz kvůli tomu vyšel i seriál Dovolená bez cestovky, kde jsou celkem zasvěcené rady, jak se nesnázím vyhnout.
Nové příběhy z džungle
To, že v podnikání v cestovním ruchu vládne džungle, prokázaly loni krachy několika cestovek a nářky mnoha výletníků, kteří své peníze oželeli či se o ně soudí. A vyhlídky nejsou zrovna růžové. Po zvážení možných alternativ chtějí aktivisté, kteří založili server Krachycestovek.cz, najít řešení ve spolupráci s advokátní kanceláří Jana Kalvody. Největší šanci by prý mělo mít vymáhání peněz po státu, který za vzniklý stav odpovídá. V Česku nyní podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) působí k tisícovce cestovních kanceláří, které loni prodaly zhruba dva miliony zájezdů.
O tom, že v podnikání cestovních kanceláří je opravdový nepořádek, svědčí i fakt, že někteří majitelé zkrachovalých cestovek si smluví bílého koně, třeba i z rodiny, a pod jiným jménem pokračují. Například manželka tureckého podnikatele Deryi Evrena, což je dost negativní ikona tuzemského cestovního ruchu, Andrea Evren, rozjela prostřednictvím serveru Travelium.eu prodej zájezdů a web Krachycestovek.cz na to upozornil jeden ze čtenářů. AČCKA zase aktuálně informovala o repatriaci stovky klientů pojišťovnou ze Sicílie, kteří tam byli s novou cestovkou Solymar. Ta nabízela některé vouchery na zájezdy přes slevový portál Slevomat.cz, nyní nekomunikuje a dle sdělení pojišťovny jí už vypršela platnost pojistky proti úpadku. Podle AČCKA existuje spojitost bývalého jednatele CK Solymar Alonsa Melero Pascuala s dnes již nečinnou cestovní kanceláří Prázdninový klub Evropa.
Pozitivní poslankyně Fischerová
Ve svém vyjádření z minulého měsíce to poslankyně Jana Fischerová z ODS říká jasně. Klienti prý napříště dostanou od zkrachovalých cestovek všechny peníze nazpět. Předložila totiž Poslanecké sněmovně nová pravidla, která podle ní vylučují i ty situace, kdy pojištění nepokryje v případě úpadku cestovní kanceláře veškeré zákonné nároky zákazníků v plné výši, jak se to stávalo dříve. „Při některých úpadcích cestovních kanceláří v minulých letech se ukázalo, že klienti své vložené prostředky nedostali zpět ve stoprocentní výši. A že je tedy třeba povinnosti cestovních kanceláří, cestovních agentur a pojišťoven zpřesnit, aby nebylo možné výkladem zákona tyto povinnosti změkčovat,“ řekla k tomu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský