Všechny dodavatelské firmy ucházející se o dostavbu pro Česko klíčového energetického zdroje slibují, že pro dostavbu jaderné elektrárny Temelín využijí až ze 70 procent české firmy jako subdodavatele. Ať už jde o francouzskou Arevu, americký Westinghouse nebo česko-ruské konsorcium MIR 1200 plzeňské Škody JS s ruským Atomstrojexportem a Gidropressem.
Zastáncem maximálního zapojení českých firem do dostavby dvou bloků Temelína je jihočeský hejtman Jiří Zimola. „Mou představou jako jihočeského hejtmana, ale především jako občana České republiky je, aby Temelín byl v rámci energetické soběstačnosti v příštích dvaceti, třiceti letech dostavěn a aby byl dostavěn maximálně bezpečně,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Jiří Zimola hlavní prioritu.
Bezpečnost, ale i zakázky pro české firmy
V tomto ohledu musí ti tři uchazeči, kteří předali nabídky, zohlednit především maximální bezpečnost a kvalitu dodávaného díla. „Současně ale říkám, že jsem přesvědčen, že mnohé české firmy, jihočeské nevyjímaje, dokáží dnes v rámci subdodávek tuto kvalitní práci nabídnout. Proto by Česká republika, potažmo její firma ČEZ jako investor, měla zohlednit tyto takzvané offsetové nabídky. Tedy to, nakolik se na dostavbě Temelína budou v maximální míře obezřetnosti a bezpečnosti podílet české nebo také jihočeské firmy,“ nabádá jihočeský hejtman Jiří Zimola.
V živé paměti je však ale smlouva na dodávku terénních nákladních vozidel, kterou podepsalo ministerstvo obrany s Tatrou, vlastněnou americkými majiteli. S Tatrou měla jako subdodavatel autodílů spolupracovat také česká společnost Praga. Tatra s ní ale ukončila spolupráci kvůli údajně nekvalitním dodávkám, čímž porušila závazek, že podpoří český průmysl.
Naprosto legitimní požadavky Jihočechů

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník