7500 rozdělaných škodovek. Pravda o autech, vládě a EU: Tisíce v ohrožení

15.02.2023 10:28 | Analýza

7500 nedokončených vozů nyní stojí v automobilce Škoda Auto. Nejsou komponenty. A není to jediný problém odvětví výroby aut, které v Česku zaměstnává 200 tisíc pracovníků. Panuje strach, že lidé auta prostě přestanou kupovat a bude se muset propouštět. A komunikace s vládou? Školní známkou za dvě, slyšely ParlamentníListy.cz. Mnohem horší je to prý s Evropskou unií.

7500 rozdělaných škodovek. Pravda o autech, vládě a EU: Tisíce v ohrožení
Foto: Autodrom Most
Popisek: Škoda Kodiaq

Krize tvrdě doléhá na české firmy především z oblasti automotive. Nejen výrobci aut, ale i jejich dodavatelé a subdodavatelé bojují s výpadkem materiálů a komponentů, vzpamatovávají se z vysokých cen energií a obávají se poklesu prodejů. Velkou hrozbou je i propouštění. 

Problémy trvají už více než dva roky. Nejprve šlo o problémy spojené s covidem a s nedostatkem polovodičových čipů, přidala se i zelená politika EU. V únoru 2022 pak přišla válka na Ukrajině a vysoké ceny energií. Mnoho firem se také zapojilo do protiruských sankcí. Například Škoda Auto, největší český výrobce automobilů, krátce po vypuknutí ukrajinské krize oznámila stažení z ruského trhu.

„Rusko přitom bývalo pro mnoho automobilek jedním z nejdůležitějších prodejních trhů, takže jeho odchod bude mít vážné finanční důsledky,“ komentuje Taťána Šeriková, ředitelka pobočky logistické firmy AsstrA. „Invaze na Ukrajinu výrazně ovlivnila evropskou ekonomiku, a to především z hlediska přerušení dodávek. V důsledku sankcí pak v celé Evropě vzrostly ceny pohonných hmot a elektřiny. Českou republiku a Slovensko, jejichž ekonomiky jsou na sektoru automotive silně závislé, čeká obzvláště těžká zkouška,“ dodává Šeriková.

Co se týče samotné Škody, ta musela omezit výrobu ve všech svých závodech. Důvodem je hlavně nedostatek potřebných dílů: „Aktuálně máme ve společnosti Škoda Auto téměř 7500 nedokončených vozů. Mezi aktuální chybějící díly patří např. řídicí jednotka převodovky DQ200, řídicí jednotka Area View 2 nebo řídicí jednotka tlumičů DCC,“ řekla ParlamentnímListům.cz mluvčí Martina Špittová. 

Propouštění hrozí hlavně dělníkům 

Co se týče propouštění, Škoda se prý bude snažit zaměstnance udržet: „Přes veškeré obtíže vyvolané polovodičovou krizí a válkou na Ukrajině je na základě dohody s Odbory KOVO naším společným cílem zajištění zaměstnanosti v maximální možné míře. Operativně reagujeme na aktuální situaci v oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů a poptávku po našich vozech,“ řekla Špittová, a vzápětí dodala, že změny se týkají spíše kancelářské práce: „V letošním roce pokračujeme v optimalizaci personálu v administrativní části naší společnosti. Obecně se snažíme využít demografické křivky a přirozené fluktuace a zodpovědně přistupujeme k náboru personálu.“ 

Zdroj ParlamentníchListů.cz ze Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) je však ohledně propouštění skeptičtější: „Propouštět se v automotive určitě bude, řádově myslím, že to budou nižší tisíce lidí. Část firem už propouští agenturní zaměstnance nebo brigádníky, bez kterých se může obejít. Kmenové zaměstnance se snaží udržet, ale nikdo negarantuje, že to potrvá pořád.“ 

Náš zdroj tvrdí, že často je v koncích i samotný firemní management: „Bohužel, dnes často ani nejvyšší vedení firem neví, jak a kudy se vývoj bude ubírat. Jak jsme totiž v uplynulém roce viděli, stačí jedna válka, aby se otřásl celý trh. V krizové terminologii mluvíme o černých labutích – neočekávaných událostech, na které se nelze připravit. Právě tomu teď český automobilový průmysl čelí.“

Vedení firem by prý mělo se zaměstnanci co nejvíce komunikovat: „Je dobré nastavit pravidla krizové komunikace, být transparentní, ale nevyvolávat paniku. Důležité je mít vše podloženo daty a ukázat zaměstnancům, že firma dělá vše proto, aby je v podniku udržela.“

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Andrea Novotná

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

„Invaze na Ukrajinu výrazně ovlivnila evropskou ekonomiku, a to především z hlediska přerušení dodávek., Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseBrich , 15.02.2023 12:16:27
Ne invaze, ale hloupost až debilita a vlezdo největšímu světovému agresorovi za oceánem našich a evropských tzv. politiků, kteří si buď nevidí ani na špičku nosu a nebo jsou zajedno s těmito agresory, kterým jde o likvidaci Evropy a jejího podmanění zvrhlým zájmům tohoto agresora.

|  7 |  0

Další články z rubriky

Zrušení koncertu klavírní legendy smrdí politikou. Církev žehnala Prague Pride

14:25 Zrušení koncertu klavírní legendy smrdí politikou. Církev žehnala Prague Pride

Tříkrálový klavírní koncert české legendy jako politická akce? Podle Českobratrské církve evangelick…