Krize tvrdě doléhá na české firmy především z oblasti automotive. Nejen výrobci aut, ale i jejich dodavatelé a subdodavatelé bojují s výpadkem materiálů a komponentů, vzpamatovávají se z vysokých cen energií a obávají se poklesu prodejů. Velkou hrozbou je i propouštění.
Problémy trvají už více než dva roky. Nejprve šlo o problémy spojené s covidem a s nedostatkem polovodičových čipů, přidala se i zelená politika EU. V únoru 2022 pak přišla válka na Ukrajině a vysoké ceny energií. Mnoho firem se také zapojilo do protiruských sankcí. Například Škoda Auto, největší český výrobce automobilů, krátce po vypuknutí ukrajinské krize oznámila stažení z ruského trhu.
„Rusko přitom bývalo pro mnoho automobilek jedním z nejdůležitějších prodejních trhů, takže jeho odchod bude mít vážné finanční důsledky,“ komentuje Taťána Šeriková, ředitelka pobočky logistické firmy AsstrA. „Invaze na Ukrajinu výrazně ovlivnila evropskou ekonomiku, a to především z hlediska přerušení dodávek. V důsledku sankcí pak v celé Evropě vzrostly ceny pohonných hmot a elektřiny. Českou republiku a Slovensko, jejichž ekonomiky jsou na sektoru automotive silně závislé, čeká obzvláště těžká zkouška,“ dodává Šeriková.
Co se týče samotné Škody, ta musela omezit výrobu ve všech svých závodech. Důvodem je hlavně nedostatek potřebných dílů: „Aktuálně máme ve společnosti Škoda Auto téměř 7500 nedokončených vozů. Mezi aktuální chybějící díly patří např. řídicí jednotka převodovky DQ200, řídicí jednotka Area View 2 nebo řídicí jednotka tlumičů DCC,“ řekla ParlamentnímListům.cz mluvčí Martina Špittová.
Propouštění hrozí hlavně dělníkům
Co se týče propouštění, Škoda se prý bude snažit zaměstnance udržet: „Přes veškeré obtíže vyvolané polovodičovou krizí a válkou na Ukrajině je na základě dohody s Odbory KOVO naším společným cílem zajištění zaměstnanosti v maximální možné míře. Operativně reagujeme na aktuální situaci v oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů a poptávku po našich vozech,“ řekla Špittová, a vzápětí dodala, že změny se týkají spíše kancelářské práce: „V letošním roce pokračujeme v optimalizaci personálu v administrativní části naší společnosti. Obecně se snažíme využít demografické křivky a přirozené fluktuace a zodpovědně přistupujeme k náboru personálu.“
Zdroj ParlamentníchListů.cz ze Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) je však ohledně propouštění skeptičtější: „Propouštět se v automotive určitě bude, řádově myslím, že to budou nižší tisíce lidí. Část firem už propouští agenturní zaměstnance nebo brigádníky, bez kterých se může obejít. Kmenové zaměstnance se snaží udržet, ale nikdo negarantuje, že to potrvá pořád.“
Náš zdroj tvrdí, že často je v koncích i samotný firemní management: „Bohužel, dnes často ani nejvyšší vedení firem neví, jak a kudy se vývoj bude ubírat. Jak jsme totiž v uplynulém roce viděli, stačí jedna válka, aby se otřásl celý trh. V krizové terminologii mluvíme o černých labutích – neočekávaných událostech, na které se nelze připravit. Právě tomu teď český automobilový průmysl čelí.“
Vedení firem by prý mělo se zaměstnanci co nejvíce komunikovat: „Je dobré nastavit pravidla krizové komunikace, být transparentní, ale nevyvolávat paniku. Důležité je mít vše podloženo daty a ukázat zaměstnancům, že firma dělá vše proto, aby je v podniku udržela.“
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Andrea Novotná