Koronavirus stopy nezahladí... Lživé útoky na ČD Cargo. Znovu jsme se dostali k politickým vazbám a velkým penězům. A znovu ke dvěma bratrům z Ostravy

26.03.2020 13:42 | Zprávy

Železničním prostředím hýbe mediální kampaň, která útočí na smluvní vztahy společnosti ČD Cargo s jeho dodavatelem. Server Seznam Zprávy během týdne vydal dvě zprávy, ve kterých tohoto dodavatele, tedy společnost SMK, kritizuje.

Koronavirus stopy nezahladí... Lživé útoky na ČD Cargo. Znovu jsme se dostali k politickým vazbám a velkým penězům. A znovu ke dvěma bratrům z Ostravy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak, ilustrační foto

Podstata publikovaných článků spočívá v tom, že negativně napadají smlouvu mezi ČD Cargo a slovenskou firmou SMK. V prvním materiálu novináře Koutníka se řeší smlouva jako taková. Ve druhém pak redaktor rozkrývá údajná napojení na slovenské podsvětí, a přes několik oslích můstků se mu dokonce do titulku podařilo dostat jméno zavražděného novináře Jána Kuciaka. V Česku se zmiňuje zejména napojení na poradce prezidenta Martina Nejedlého.

Konkrétně?

Státní podnik před dvěma lety řešil, co udělat se zhruba pěti sty železničními vagóny, které mohlo kvůli jejich špatnému stavu čekat i sešrotování. ČD Cargo se ale rozhodlo jít jinou cestou a vozy rekonstruovalo.

„Kontrakt s SMK byl připravován v prvním pololetí roku 2018, tedy v době, kdy bylo nutné pokrýt zvýšenou poptávku po vysokostěnných vozech, mimo jiné i na základě úkolu týkajícího se urychleného odvozu dřeva z lesů zasažených kůrovcovou kalamitou. Smlouva prošla standardním schvalovacím procesem – nejprve byla schválena představenstvem společnosti ČD Cargo,“ uvedlo v reakci vedení společnosti.

Firmě SMK byly v rámci kontraktu vozy nejprve odprodány za cenu stanovenou znaleckým posudkem. Vagóny poté SMK na vlastní náklady modernizovala, pak je začala zpětně pronajímat do Carga. Státní dopravce tak údajně získal přepravní kapacitu za podstatně nižší cenu, než by mohla nastat na klasickém trhu.

V materiálech, které byly publikovány, se píše o ceně za pronájem na první pohled v astronomické výši 900 milionů korun. Podle našeho zdroje z Ministerstva dopravy je však důležité doplnit informaci, že slovenská SMK provádí modernizaci na vlastní náklady a že jde celkem o 500 vagónů a délka pronájmu je deset (s opcí na 15) let.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

Kdo řídí Prahu?

Podle všeho byste měl vy, ale přijde vy, že je to spíš Hřib. Myslíte, že tu kumulaci funkcí zvládáte? Proč jste chtěl být primátor, když o vás není vůbec slyšet, za to o Hřibovi až moc? A stojíte za ním, co se týká toho, jak si jako náměstek pro dopravu vede? Vždyť je to jen chaos nebo nějaký skandá...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Nerudová byla v maskérně ze všech nejdéle.“ To řekl a jde na kobereček

15:55 „Nerudová byla v maskérně ze všech nejdéle.“ To řekl a jde na kobereček

Dohru v Bruselu bude mít komentář o tom, že Danuše Nerudová strávila v maskérně před natáčením telev…