Podstata publikovaných článků spočívá v tom, že negativně napadají smlouvu mezi ČD Cargo a slovenskou firmou SMK. V prvním materiálu novináře Koutníka se řeší smlouva jako taková. Ve druhém pak redaktor rozkrývá údajná napojení na slovenské podsvětí, a přes několik oslích můstků se mu dokonce do titulku podařilo dostat jméno zavražděného novináře Jána Kuciaka. V Česku se zmiňuje zejména napojení na poradce prezidenta Martina Nejedlého.
Konkrétně?
Státní podnik před dvěma lety řešil, co udělat se zhruba pěti sty železničními vagóny, které mohlo kvůli jejich špatnému stavu čekat i sešrotování. ČD Cargo se ale rozhodlo jít jinou cestou a vozy rekonstruovalo.
„Kontrakt s SMK byl připravován v prvním pololetí roku 2018, tedy v době, kdy bylo nutné pokrýt zvýšenou poptávku po vysokostěnných vozech, mimo jiné i na základě úkolu týkajícího se urychleného odvozu dřeva z lesů zasažených kůrovcovou kalamitou. Smlouva prošla standardním schvalovacím procesem – nejprve byla schválena představenstvem společnosti ČD Cargo,“ uvedlo v reakci vedení společnosti.
Firmě SMK byly v rámci kontraktu vozy nejprve odprodány za cenu stanovenou znaleckým posudkem. Vagóny poté SMK na vlastní náklady modernizovala, pak je začala zpětně pronajímat do Carga. Státní dopravce tak údajně získal přepravní kapacitu za podstatně nižší cenu, než by mohla nastat na klasickém trhu.
V materiálech, které byly publikovány, se píše o ceně za pronájem na první pohled v astronomické výši 900 milionů korun. Podle našeho zdroje z Ministerstva dopravy je však důležité doplnit informaci, že slovenská SMK provádí modernizaci na vlastní náklady a že jde celkem o 500 vagónů a délka pronájmu je deset (s opcí na 15) let.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový