Konkrétně?
Státní podnik před dvěma lety řešil, co udělat se zhruba pěti sty železničními vagóny, které mohlo kvůli jejich špatnému stavu čekat i sešrotování. ČD Cargo se ale rozhodlo jít jinou cestou a vozy rekonstruovalo.
„Kontrakt s SMK byl připravován v prvním pololetí roku 2018, tedy v době, kdy bylo nutné pokrýt zvýšenou poptávku po vysokostěnných vozech, mimo jiné i na základě úkolu týkajícího se urychleného odvozu dřeva z lesů zasažených kůrovcovou kalamitou. Smlouva prošla standardním schvalovacím procesem – nejprve byla schválena představenstvem společnosti ČD Cargo,“ uvedlo v reakci vedení společnosti.
Firmě SMK byly v rámci kontraktu vozy nejprve odprodány za cenu stanovenou znaleckým posudkem. Vagóny poté SMK na vlastní náklady modernizovala, pak je začala zpětně pronajímat do Carga. Státní dopravce tak údajně získal přepravní kapacitu za podstatně nižší cenu, než by mohla nastat na klasickém trhu.
V materiálech, které byly publikovány, se píše o ceně za pronájem na první pohled v astronomické výši 900 milionů korun. Podle našeho zdroje z Ministerstva dopravy je však důležité doplnit informaci, že slovenská SMK provádí modernizaci na vlastní náklady a že jde celkem o 500 vagónů a délka pronájmu je deset (s opcí na 15) let.
Nikde se navíc neobjevila hypotéza, že by šlo o cenu nevýhodnou. Ceny přepravních kapacit jsou totiž na současném trhu vysoké a není jich dostatek. Na transparentnosti si dalo záležet i ČD Cargo a zakázku opakovaně prošetřovalo, přičemž byla vždy prokázána ekonomická i časová výhodnost. Prověřovala ji taky mateřská skupina České dráhy a Drážní úřad, vždy s pozitivním výsledkem.
„V rámci konkurenčního boje a ve snaze účelově očernit vedení ČD Cargo teď právní zástupce Rail Invest napadá smlouvu ČD Cargo s konkurenční firmou SMK, mimo jiné u Drážního úřadu,“ píše se v oficiálním stanovisku státního dopravce.
Pro pochopení celého příběhu je třeba se vrátit k článkům, které ParlamentníListy.cz již publikovaly a které rozkrývaly střet mezi ČD Cargo a ostravskou společností OOS, dnes patřící do holdingu Rail Invest, za kterou stojí v železničním průmyslu bratři Šuškové.
Zopakujme si to
Historicky byla společnost OOS dvorním dodavatelem státního podniku a v této zlaté éře byla také i díky těmto zakázkám schopna generovat zisky v řádu stamilionů či miliard. Okolnosti vzestupu jejich železničního byznysu podrobně analyzuje článek týdeníku Ekonom. Přečíst si jej můžete ZDE. OOS měla v minulosti získávat veřejné zakázky od státních firem České dráhy a ČD Cargo zejména díky napojení na bývalé politiky z KDU-ČSL a TOP 09. Jmenovitě se v článku hovoří o exministrovi dopravy Milanu Šimonovském či místopředsedovi KDU i TOP 09 Pavolovi Lukšovi.
Jak se takové vztahy mohou projevit, ukazují ekonomická čísla z tohoto období. Vrchol spolupráce mezi státem a OOS probíhal v letech 2006 až 2016, kdy Ostravské opravny získaly veřejné zakázky v objemu cirka 5,6 miliardy korun. Největšími odběrateli byly právě České dráhy a ČD Cargo. Obrovské veřejné zakázky se přirozeně projevily v tržbách firmy obou výše uvedených bratří. Například v roce 2009 firma hlásila zisk před zdaněním 510 milionů korun, rok na to 345 milionů. V březnu 2009 se zisk šplhá až ke 2 miliardám korun.
S nástupem nového vedení ČD Cargo, tedy v posledních 6 letech, se objem zakázek pro OOS postupně snižoval, společnost ČD Cargo nebyla spojena s opravárenskými službami OOS a vše vyvrcholilo v létě 2019, kdy byla OOS umístěna na black list a žádné nové zakázky tak ani nemůže dostávat. To se výrazně projevilo i na hospodaření OOS, například v roce 2018 vygenerovala ztrátu ve výši 89 milionů korun.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový