Navrhované zmrazení mezd mělo firmě zaručit finanční prostředky dle vyjádření člena předsednictva na další investice, informoval Škodovskářský odborář. Předseda škodovkářských odborů KOVO Jaroslav Povšík ale podle týdeníku jakékoliv zmrazení platů jednoznačně odmítl. „Management by nejraději zmrazil mzdy na trvalo a individuálně přidával jen dle svých představ,“ sdělil Povšík prostřednictvím e-mailové komunikace ParlamentnímListům.cz. Šéf škodovkářských odborářů zároveň prozradil, že s návrhem přišel „jeden z novějších členů představenstva“. „Zmrazení platů pro osazenstvo určitě nebude, to by musela nastat katastrofická situace, například velké propouštění zaměstnanců,“ uvedl Povšík.
Mladoboleslavská Škoda přitom loni trhla v hospodářských výsledcích rekord. Provozní zisk stoupl o třetinu na 32 miliard korun. Automobilka prodala potřetí v řadě více než jeden milion vozů za rok. Na vrcholu je automobilový průmysl v Česku i letos. V prvním čtvrtletí vzrostla výroba vozů podle informací ČTK o 10,7 procenta na rekordních 387 342 vozů. Loni se pak v Česku vyrobilo nejvíce automobilů v historii. Jak informoval web Idnes.cz. výjimečné ekonomické úspěchy Škody reflektuje i variabilní platový bonus, který u zaměstnanců automobilky činí 41 tisíc korun, oproti loňsku tedy o 11 tisíc korun vyšší. Výsledky, výroba, prodej a zisk automobilky je podle Jaroslava Povšíka přímo úměrný variabilnímu bonusu a rovněž je „i důvodem pro zesílení požadavků“ ze strany odborářů.
Slováky platí VW nejlépe v regionu
Kvůli platům se před několika dny stávkovalo v továrně koncernu Volkswagen, do jehož portfolia Škoda patří, na Slovensku. Výsledkem největší stávky v soukromé firmě v novodobých dějinách Slovenska, jak o ní informovaly Ceskenoviny.cz, je postupné zvyšování platů zaměstnanců během půldruhého roku o zhruba 14 procent. Průměrný plat zaměstnanců Volkswagenu na Slovensku včetně bonusů a odměn již nyní činí v přepočtu 47 440 korun. Podle vedení slovenské divize automobilky jsou nejvyšší platy koncernu v regionu střední Evropy právě na Slovensku. I v Česku patří Škoda mezi prestižní zaměstnavatele, kteří své zaměstnance odměňují nadprůměrně. Průměrná dělnická mzda ve Škodovce zamířila začátkem roku ke čtyřiceti tisícům korun hrubého. I tak ale v Česku koncern Volkswagen platí své zaměstnance hůře než Slováky.
„Volkswagen na zaměstnancích nešetří. Chová se jako standardní podnikatel s vysokou mírou sociálního dialogu, zejména spolurozhodování,“ uvedl Povšík. Ideální by podle něj bylo, kdyby k nám mohli jít při současném nedostatku pracovních sil například nezaměstnaní z Německa. A tlak na zvyšování mezd se dá v Česku očekávat. Na polovinu září chystají odbory shromáždění, na kterém chtějí mobilizovat své síly před vyjednáváním růstu mezd ve firmách. Do Prahy by podle informací ČTK měla dorazit asi tisícovka odborářů. Podle zjištění serveru Echo24.cz pak odboráři ze Škodovky plánují zahájit vyjednávání o zvyšování mezd v únoru 2018 – a to podle Jaroslava Povšíka „s patřičnou razancí, důrazem na růst mezd, opření o nedostatek zaměstnanců na trhu práce a dobré hospodářské výsledky“.
Středula: Ke zmrazení platů není důvod. Vydělávají méně než německé minimum
V celkovém kontextu nízké nezaměstnanosti, dobrých hospodářských výsledků a relativně nízkých mezd v Česku tak návrh na zmrazení mezd ze strany předsednictva Škodovky působí o to překvapivějším dojmem. Ostře se proti němu postavili nejen škodovkářští odboráři, ale i předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. „Věřím, že kolegové ze Škody Auto náležitě a adekvátně zareagují na tento nehorázný návrh, obdobně jako nyní například odboráři ze slovenského VW. Jsme s jejich případnými kroky solidární a vyjádříme jim podporu,“ napsal ParlamentnímListům.cz v e-mailu. Podle Středuly není totiž žádný důvod k takovémuto zmrazování. „Musíme si uvědomit, že při dvacetimiliardovém zisku Škodovky berou její zaměstnanci mzdu pod hranicí minimální mzdy v Německu,“ doplnil Středula. Nutno dodat, že i variabilní mzdové bonusy jsou v domovských továrnách VW v Německu řádově vyšší. Například zaměstnanci automobilky Porsche, jež spadá rovněž pod skupinu VW, si v Německu za loňský rok přijdou na jednorázovou odměnu v přepočtu čtvrt milionu korun, a to od uklízečky až po manažery.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jonáš Kříž