Podezřelý tendr SŽDC: Prý zvítězí jen předem určené firmy

08.04.2012 9:25 | Zprávy

Součástí dvacetikilometrové železniční trati Plzeň-Rokycany je i čtyřkilometrový tunel u Ejpovic v ceně osmi miliard korun. Státní investor Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na tuto zakázku vypsal sice soutěž, ale podle webu Aktuálně.cz vyhovuje jen dvěma firmám - Metrostavu a OHL. SŽDC ovšem naopak tvrdí, že soutěž, která byla vypsána 14. února, bude čistá.

Podezřelý tendr SŽDC:  Prý zvítězí jen předem určené firmy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak

Ze zadávací dokumentace, kterou má Aktuálně.cz k dispozici, vyplývá, že veřejná soutěž na modernizaci dvacetikilometrové železniční trati Plzeň-Rokycany favorizuje stavební firmy Metrostav a OHL.

Jak je to možné? Kvalifikační předpoklady totiž připouštějí účast firem s obratem osm miliard za poslední tři roky. A to z tuzemských stavebních firem splňují jen kromě OHL a Metrostavu ještě Strabag, Eurovia, Skanska a Hochtief. Jenže podle zjištění Aktuálně.cz pouze Metrostav se svou dceřinou firmou Subterra plní všechny další referenční podmínky.

Jde o to, že přihlásit do soutěže se smí pouze firma, která v posledních pěti letech prováděla podzemní práce za tři miliardy korun a také postavila železnici s tunelem nejméně za jednu a půl miliardy a navíc má zkušenosti s ražbou nejméně dvou kilometrů drážních tunelů.

„Předpokládáme vícestupňový kontrolní mechanismus, a proto se žádných nekalých praktik neobáváme," ujistil však k výběrovému řízení pro Aktuálně.cz mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Aktuálně k celému tendru ovšem zdůrazňuje, že jde o první velkou dopravní zakázku, která byla vypsána od léta 2010, kdy ministerstvo dopravy a podřízené státní firmy převzaly Věci veřejné.

Zadávací dokumentaci si vyzvedlo přes třicet zájemců

Co se týče této konkétní zakázky, tak zadávací dokumentaci na modernizaci trati Plzeň-Rokycany si zatím vyzvedlo celkem přes třicet zájemců. Své nabídky mají odevzdat do konce května.

OHL ani Metrostav se nechtějí k případnému zájmu o modernizaci trati Plzeň-Rokycany vyjadřovat. „Lituji, ale problematiku veřejných soutěží zásadně nekomentujeme," dodal k tomu mluvčí Metrostavu František Polák.

Aktuálně.cz připomnělo, že v posledních pěti letech se na železnici dokončily dva tunely: šestisetmetrový tunel v Mostech u Jablunkova – ten prorazily Subterra a OHL - a pětisetmetrový tunel v Olbramovicích. Ten razily firmy Subterra a Eurovia.

„Za drážní tunel jde označit i pražské metro. Před čtyřmi lety dokončily čtyřkilometrovou trasu z Ládví do Letňan Metrostav, Subterra a Skanska,“ píše k tomu také web.

Dokumenty musí dodat v češtině

Co se týče silničních tunelů, tak tam se staví jenom dva s cenou přes tři miliardy. Konkrétně jde o pražský tunel Blanka, kde zakázku získal Metrostav. „Ten se rozdělil se Subterrou a OHL o brněnské tunely Dobrovského,“ dodal Aktuálně.cz s důrazem na to, že tak podmínky tendru v Česku dokonale plní pouze Metrostav a také Subterra.

Navíc ale mají zájemci konkrétně na stavbu dvacetikilometrové železniční trati Plzeň-Rokycany další povinnost. Jde o to, že zájemce musí během šibeniční lhůty tří měsíců dodat v češtině celkem třináct složitých dokumentů a dokladů o certifikaci, včetně například výkresové dokumentace a materiálů o zkouškách kvality.

Zahraniční zájemce ale podle Aktuálně.cz může odradit ještě další poznámka v dokumentaci. Český investor totiž navíc uvádí, že stavba musí být dokončena do srpna 2015, aby ji vůbec bylo možné proplatit z evropských dotací.



Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
 

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: olb

Ministerstvo zahraničí

Pane prezidente,proč si myslíte,že Lipavský je dobrý ministr zahraničí?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dezinformace, cíl práce ČT. Hlasování, které může otevřít dveře neziskovkám

4:45 Dezinformace, cíl práce ČT. Hlasování, které může otevřít dveře neziskovkám

Mají veřejnoprávní média aktivně vystupovat proti dezinformacím? Vládní návrh novely zákona o veřejn…