Nakladatelé: Dali jsme světu Komenského. Divil by se, co se na školách teď děje

07.09.2012 21:55 | Zprávy

O 80 procent méně peněz než v roce 2007 mají mateřské, základní a střední školy. S tímto šokujícím tvrzením vystoupil Svaz českých knihkupců a nakladatelů. Ostatní neinvestiční výdaje - tedy vše mimo mezd, od hygienických potřeb po uklízečku přes školní pomůcky až po výuku plavání a samozřejmě učebnice byly postupně zkráceny z částky 1,6 miliardy až na 400 miliónů v letošním roce.

Nakladatelé: Dali jsme světu Komenského. Divil by se, co se na školách teď děje
Foto: Hans Štembera
Popisek: Studenti, ilustrační foto

To je téměř o tři čtvrtiny. A protože během této doby se zvýšila DPH, kterou školy při platbách vrátí státu zpět (z 5 na 14%), činí celkový pokles zmiňovaných neuvěřitelných 80 procent.

Likvidace českého školství?

Podle významného českého vydavatele učebnic Jiřího Frause z Plzně, 79 procent škol nemůže koupit žádnou novou učební pomůcku. „Učebnice jsou ve školských zařízeních většinou morálně i fyzicky zastaralé. Chybí vize – ale co chcete, když máme od takzvané něžné revoluce již patnáctého ministra! Kolabuje celé výrobní odvětví, které se zabývalo vývojem a výrobou učebnic a výukových materiálů,“ pokračuje dále Fraus, který je členem představenstva Svazu českých knihkupců a nakladatelů. „ I přes těžkou dobu se podařilo připravit řadu učebnic, které získaly mnoho mezinárodních ocenění a mohly významně zvednout kvalitu a atraktivnost výuky.

Současná vláda bohužel tuto konkurenční výhodu nevidí a naopak se jí snaží všemožně zbavit.“ Od roku 2008 byl postupně utlumován vývoj a v současné době je již zcela zastaven. Z dramaticky klesajících příjmů jej již nelze financovat. Letos podle Frause vyjde minimum novinek a prodej se realizuje pouze z již vyrobených zásob. České učebnice, které měly světovou pověst, tak stojí na hraně, odkud není rychlého návratu. A to se přímo dotýká i základní vzdělanosti.

„Školy se snaží sehnat prostředky, jak se dá,“ říká předsedkyně Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová. „Nelze ale všechno nechat jen na zřizovatelích – obcích, městech nebo krajích. Vzdělání by měl mít především v gesci stát a tomu by také mělo záležet na kvalitní vzdělanosti. Vezměte si třeba tolik doporučované interaktivní tabule,“ pokračuje pro ParlamentniListy.cz Stýblová. „Pětasedmdesát procent škol je nemá – a tam, kde jsou, se musí třídy střídat. To znamená, že čekají několik dní a až pak napochodují do počítačové učebny. V tom ale není žádný systém,“ pojmenovává nedostatky z přímé praxe Stýblová.

Komenský by zaplakal

„Naše město má jednu z největších škol v Plzeňském kraji,“ říká místostarosta Přeštic Jan Königsmark, který zde učí jazyky. „Osm stovek dětí je opravdu hodně, ale protože jsme větší město, základku držíme v dobrém stavu. Když by ale stát přenášel svoji zodpovědnost a další náklady na města, pro menší obce a jejich školství by to bylo likvidační,“ myslí si.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Václav Fiala



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Od 16 k volbám, už letos, velí EU. A školí. V Německu se jí to tvrdě vrací

9:24 Od 16 k volbám, už letos, velí EU. A školí. V Německu se jí to tvrdě vrací

Povolební rozložení politických sil v Evropském parlamentu (EP) letos mohou rozhodnout hlasy od mlad…