OECD sepsula české školy. Pro Dobeše a jeho úředníky to je pochvala

13.02.2012 23:11 | Zprávy

Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) tvrdě zkritizovala české školství. Schopnosti mladých Čechů podle zprávy organizace čím stále více upadají, údajně téměř nejrychleji mezi srovnávanými zeměmi.

OECD sepsula české školy. Pro Dobeše a jeho úředníky to je pochvala
Foto: Hans Štembera
Popisek: Exministr Josef Dobeš ve své kanceláři

OECD také zopakovala celkem častou kritiku příliš velké selektivnosti českého školství. Český systém navíc stále úplně nevybředl ze standardů socialistického školství, uvádí zpráva.

Ministerstvo školství nicméně zdůrazňuje především světlé stránky hodnocení. Ministr Josef Dobeš (VV) poukazuje na to, že OECD pochválila rozšíření hodnotících nástrojů českých žáků. Zástupci společnosti EDUin, která je dlouhodobým kritikem Dobešovy politiky, však tvrdí pravý opak.

„Studie naopak upozorňuje na velká rizika plošných testů, vyzývá ministerstvo k opatřením, která sníží negativní důsledky testování, a nabádá ho, aby raději rozvíjelo průběžné hodnocení, které žákům pomáhá v učení,“ řekli ČTK.

Úskalí bereme na vědomí, ale standardy jsou OK

OECD se nelíbí především nápad sestavování žebříčku škol podle výsledků v testech či státních maturitách. Ministrův náměstek Jaroslav Němec však kritiky uklidňuje tím, že s jejich sestavováním se stejně minimálně v prvních dvou letech testování nepočítá. „Testování je důležitý prvek. Rizika, která obnáší, jsme vzali na vědomí,“ vyjádřil se v dnešních Událostech komentářích Němec.

Kromě možných úskalí plošného testování zpráva upozorňuje především na nedodělanost standardů, které by testy měly zjišťovat. „Standardy byly nastaveny diletantsky, například v informatice jsou výsledky katastrofické,“ stěžoval si druhý host Událostní komentářů, Jan Wagner ze serveru Česká škola. Naopak Němec o standardech prohlásil, že jsou naprosto pořádku.

Ministrův náměstek se v relaci několikrát pokusil zprávu relativizovat. „OECD vychází z dat, které už dávno známe, především z výsledků testování PISA z roku 2010 a ze závěrů České školní inspekce z let 2009 a 2010. S mnohými z těchto nedostatků jsme se již stačili vyrovnat – zavedli jsme třeba přísnější podmínky pro přeřazování dětí do zvláštních škol,“uvedl Němec. Organizace navíc podle něj nehodnotí český vzdělávací systém jako takový, ale jen způsoby hodnocení českých žáků, učitelů či škol.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: qot



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Od 16 k volbám, už letos, velí EU. A školí. V Německu se jí to tvrdě vrací

9:24 Od 16 k volbám, už letos, velí EU. A školí. V Německu se jí to tvrdě vrací

Povolební rozložení politických sil v Evropském parlamentu (EP) letos mohou rozhodnout hlasy od mlad…