Auto*Mat vyzval politiky: odejděte. Tajná studie varovala, že změny poškodí MHD

25.09.2012 9:09 | Zprávy

Nekoncepční a nepromyšlený krok, hazard s pověstí MHD. Tak radikálními slovy odsuzuje nezávislá oponentní studie změny v pražské veřejné dopravě, platné od září.

Auto*Mat vyzval politiky: odejděte. Tajná studie varovala, že změny poškodí MHD
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tramvaj číslo 10

Posudek si ještě před schválením změn radou hlavního města nechal u společnosti Boston Venture zpracovat primátor Bohuslav Svoboda. Odborníci z ČVUT v ní varují, že prosazení zásadních změn bez diskuse s obyvateli a městskými částmi je v rozporu s demokratickou praxí. Změny se měly odložit, prodiskutovat a lépe připravit. Radní kritickou studii ignorovali a změny ve veřejné dopravě urychleně schválili. Iniciativa Auto*Mat teď žádá rezignaci dvou koaličních politiků.

„Vyzvali jsme k odstoupení náměstka primátora pro dopravu Josefa Noska a předsedu výboru pro dopravu Jiřího Nouzu,“ potvrdil Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. Nosek má podle něj odstoupit coby zodpovědný radní a předkladatel návrhu k hlasování rady hlavního města, Nouza pak jako předseda výboru, který jako jediný mohl schválení změn efektivně bránit, ale na červnovém zasedání úmyslně nenechal členy výboru o tématu ani podrobněji jednat.

„Oponentní studie varuje, že provedené změny ohrožují atraktivitu a rozvoj MHD, přitom k nim neexistuje komplexní analýza a není zřejmé, zda povedou vůbec k nějakým finančním úsporám. Politikové, kteří provedli tak riskantní operaci bez debaty s občany a městskými částmi i navzdory hlasu odborníků, jednali neprofesionálně a nedemokraticky,“ řekl Vít Masare.

„Ze studie vyplývá, že politikově netušili, zda budou změny ve veřejné dopravě fungovat, ale rozhodli se to zkusit. Hazardovali tak s cestujícími, kteří se potřebují dostat ráno do práce a do školy, na nákupy nebo k lékaři. Negativní změny je stojí čas, peníze a možná i zdraví. Do jaké míry politikové skutečně poškodili veřejnou dopravu, teprve uvidíme. Jejich způsob vládnutí je ale nepřijatelný,“ vysvětlil Vít Masare důvody výzvy k rezignaci politiků hlavního města.

Oponentura kritizuje provedené změny jako „v rozporu se základními principy rozvoje a zvyšování atraktivity veřejné dopravy“. Organizátor veřejné dopravy ROPID podle posudku nepředložil komplexní analýzu „a je otázkou, zda ji má k dispozici.“ Odborníci docházejí k závěru, že jde o „účelový a krátkodobě orientovaný záměr s cílem realizace, a to za téměř jakoukoli cenu.“

Auto*Mat požádal magistrát o poskytnutí oponentní studie k chystaným změnám MHD počátkem srpna na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Primátor Bohuslav Svoboda se o studii zmiňoval v tisku, zveřejněna však nebyla. Minulý týden magistrát Auto*Matu studii vydal.

Podle Auto*Matu v tuto chvíli neexistují podklady, které by umožnily posoudit, do jaké míry provedené změny veřejnou dopravu a cestující skutečně poškodily. K tomu by bylo nutné zadat detailní analýzu změn dopravního chování Pražanů. Způsob, jakým se o závažných změnách rozhodlo, je však podle iniciativy dostatečným důvodem k odchodu politiků, kteří změny prosadili.

1) Analýza změn v MHD – výběr citací z oponentního posudku

1. Návrh se vyznačuje řadou postupů a řešení, se kterými je obtížné se ztotožnit a dále je doporučit. Návrh dokonce obsahuje celou řadu momentů, které se jeví být spíše kontraproduktivními a v rozporu se základními principy rozvoje a zvyšování atraktivity veřejné dopravy.

2. ROPID předložil pouze velmi stručnou prezentaci a uvádí (že má – pozn. Auto*Matu) vlastní komplexní analýzu (…). ROPID žádnou komplexní analýzu nepředložil a je otázkou, zda jí má k dispozici.

3. (Zavedení páteřních sítí a metrobusů)… vyžaduje splnění několika základních podmínek, bez kterých se bude vystavovat riziku neúspěchu. (…) Návrh splnění těchto podmínek nedokládá.

4. Návrh (…) nebyl v průběhu příprav obšírně konzultován s odbornou veřejností, s cestujícími, s obyvateli Prahy ani s městskými částmi. Tento stav je zcela v rozporu s běžnou praxí v zemích, na které se návrh odkazuje.

5. Návrh obsahuje velmi nepopulární a kontraproduktivní postupy, kdy má dojít k jakékoli prvotní iteraci s cestujícími a odbornou veřejností (…) až po zavedení navrhovaných změn.

6. Termíny implementace a zavedení do praxe jsou doslova šibeniční. (…) Spolu s kolidujícím termínem zahájení školního roku se může jednat o hazard s pověstí, vnímáním a atraktivitou veřejné dopravy (…).

7. Není zřejmé, zdali se jedná o systémové řešení (…), nebo zdali se jedná o účelový a krátkodobě orientovaný záměr s cílem realizace (…) za téměř jakoukoli cenu.

8. Návrh je zjevně nedopracovaný v oblasti ekonomických dopadů, nehledě na některé nesprávné závěry a odhady celkové výše úspor.

9. V návrhu dochází k umělému nafukování očekávaných úspor pro zvýšení atraktivity.

10. Pokud bychom měli realisticky očekávat úspory přímo související s návrhem, pak je možné na základě dostupných údajů uvažovat úsporu ve výši nepřevyšující 100 mil. Kč (pozn. Auto*Matu: v původním návrhu ROPIDu byla deklarovaná úspora 406 mil. Kč).

11. S ohledem na relativně nízké očekávané úspory (…), v optice řady podstatných připomínek k návrhu (…) doporučují zpracovatelé pozastavit implementaci návrhu s termínem 1. 9. 2012.

12. Zpracovatelé doporučují vytvoření expertní skupiny sestávající z českých a zahraničních odborníků na veřejnou dopravu (…).

13. MHMP (…) získal pouhých 12 pracovních dnů na vyhodnocení návrhu a stanovení jeho výhodnosti a oprávněnosti.

14. (Samostatné městské části, obyvatelé a odborníci) neměli jakoukoli možnost se k návrhu vyjádřit (…). Tento postup (…) není slučitelný s profesionálním přístupem (…).

2) Stránky Auto*Matu o změnách v MHD:

http://www.auto-mat.cz/aktivity/zmeny-ve-verejne-doprave/

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa jeskyní ČR: Čerti s Mikulášem přijdou za dětmi do Výpustku, Koněprus i Mladče

22:08 Správa jeskyní ČR: Čerti s Mikulášem přijdou za dětmi do Výpustku, Koněprus i Mladče

V peklo s čerty i Mikulášem se na přelomu listopadu a prosince změní tři zpřístupněné jeskyně –Výpus…