Posudek si ještě před schválením změn radou hlavního města nechal u společnosti Boston Venture zpracovat primátor Bohuslav Svoboda. Odborníci z ČVUT v ní varují, že prosazení zásadních změn bez diskuse s obyvateli a městskými částmi je v rozporu s demokratickou praxí. Změny se měly odložit, prodiskutovat a lépe připravit. Radní kritickou studii ignorovali a změny ve veřejné dopravě urychleně schválili. Iniciativa Auto*Mat teď žádá rezignaci dvou koaličních politiků.
„Vyzvali jsme k odstoupení náměstka primátora pro dopravu Josefa Noska a předsedu výboru pro dopravu Jiřího Nouzu,“ potvrdil Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. Nosek má podle něj odstoupit coby zodpovědný radní a předkladatel návrhu k hlasování rady hlavního města, Nouza pak jako předseda výboru, který jako jediný mohl schválení změn efektivně bránit, ale na červnovém zasedání úmyslně nenechal členy výboru o tématu ani podrobněji jednat.
„Oponentní studie varuje, že provedené změny ohrožují atraktivitu a rozvoj MHD, přitom k nim neexistuje komplexní analýza a není zřejmé, zda povedou vůbec k nějakým finančním úsporám. Politikové, kteří provedli tak riskantní operaci bez debaty s občany a městskými částmi i navzdory hlasu odborníků, jednali neprofesionálně a nedemokraticky,“ řekl Vít Masare.
„Ze studie vyplývá, že politikově netušili, zda budou změny ve veřejné dopravě fungovat, ale rozhodli se to zkusit. Hazardovali tak s cestujícími, kteří se potřebují dostat ráno do práce a do školy, na nákupy nebo k lékaři. Negativní změny je stojí čas, peníze a možná i zdraví. Do jaké míry politikové skutečně poškodili veřejnou dopravu, teprve uvidíme. Jejich způsob vládnutí je ale nepřijatelný,“ vysvětlil Vít Masare důvody výzvy k rezignaci politiků hlavního města.
Oponentura kritizuje provedené změny jako „v rozporu se základními principy rozvoje a zvyšování atraktivity veřejné dopravy“. Organizátor veřejné dopravy ROPID podle posudku nepředložil komplexní analýzu „a je otázkou, zda ji má k dispozici.“ Odborníci docházejí k závěru, že jde o „účelový a krátkodobě orientovaný záměr s cílem realizace, a to za téměř jakoukoli cenu.“
Auto*Mat požádal magistrát o poskytnutí oponentní studie k chystaným změnám MHD počátkem srpna na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Primátor Bohuslav Svoboda se o studii zmiňoval v tisku, zveřejněna však nebyla. Minulý týden magistrát Auto*Matu studii vydal.
Podle Auto*Matu v tuto chvíli neexistují podklady, které by umožnily posoudit, do jaké míry provedené změny veřejnou dopravu a cestující skutečně poškodily. K tomu by bylo nutné zadat detailní analýzu změn dopravního chování Pražanů. Způsob, jakým se o závažných změnách rozhodlo, je však podle iniciativy dostatečným důvodem k odchodu politiků, kteří změny prosadili.
1) Analýza změn v MHD – výběr citací z oponentního posudku
1. Návrh se vyznačuje řadou postupů a řešení, se kterými je obtížné se ztotožnit a dále je doporučit. Návrh dokonce obsahuje celou řadu momentů, které se jeví být spíše kontraproduktivními a v rozporu se základními principy rozvoje a zvyšování atraktivity veřejné dopravy.
2. ROPID předložil pouze velmi stručnou prezentaci a uvádí (že má – pozn. Auto*Matu) vlastní komplexní analýzu (…). ROPID žádnou komplexní analýzu nepředložil a je otázkou, zda jí má k dispozici.
3. (Zavedení páteřních sítí a metrobusů)… vyžaduje splnění několika základních podmínek, bez kterých se bude vystavovat riziku neúspěchu. (…) Návrh splnění těchto podmínek nedokládá.
4. Návrh (…) nebyl v průběhu příprav obšírně konzultován s odbornou veřejností, s cestujícími, s obyvateli Prahy ani s městskými částmi. Tento stav je zcela v rozporu s běžnou praxí v zemích, na které se návrh odkazuje.
5. Návrh obsahuje velmi nepopulární a kontraproduktivní postupy, kdy má dojít k jakékoli prvotní iteraci s cestujícími a odbornou veřejností (…) až po zavedení navrhovaných změn.
6. Termíny implementace a zavedení do praxe jsou doslova šibeniční. (…) Spolu s kolidujícím termínem zahájení školního roku se může jednat o hazard s pověstí, vnímáním a atraktivitou veřejné dopravy (…).
7. Není zřejmé, zdali se jedná o systémové řešení (…), nebo zdali se jedná o účelový a krátkodobě orientovaný záměr s cílem realizace (…) za téměř jakoukoli cenu.
8. Návrh je zjevně nedopracovaný v oblasti ekonomických dopadů, nehledě na některé nesprávné závěry a odhady celkové výše úspor.
9. V návrhu dochází k umělému nafukování očekávaných úspor pro zvýšení atraktivity.
10. Pokud bychom měli realisticky očekávat úspory přímo související s návrhem, pak je možné na základě dostupných údajů uvažovat úsporu ve výši nepřevyšující 100 mil. Kč (pozn. Auto*Matu: v původním návrhu ROPIDu byla deklarovaná úspora 406 mil. Kč).
11. S ohledem na relativně nízké očekávané úspory (…), v optice řady podstatných připomínek k návrhu (…) doporučují zpracovatelé pozastavit implementaci návrhu s termínem 1. 9. 2012.
12. Zpracovatelé doporučují vytvoření expertní skupiny sestávající z českých a zahraničních odborníků na veřejnou dopravu (…).
13. MHMP (…) získal pouhých 12 pracovních dnů na vyhodnocení návrhu a stanovení jeho výhodnosti a oprávněnosti.
14. (Samostatné městské části, obyvatelé a odborníci) neměli jakoukoli možnost se k návrhu vyjádřit (…). Tento postup (…) není slučitelný s profesionálním přístupem (…).
2) Stránky Auto*Matu o změnách v MHD:
http://www.auto-mat.cz/aktivity/zmeny-ve-verejne-doprave/
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva