Besip: Česko je motorkářskou velmocí, z hlediska nehodovosti motocyklistů však patří v evropském srovnání mezi nejhorší

02.03.2023 18:47 | Tisková zpráva

Jenom za poslední dva roky přibylo na našich silnicích téměř 48 tisíc nově registrovaných motocyklů, 22 tisíc za rok 2021 a 25,5 tisíce za rok 2022.

Besip: Česko je motorkářskou velmocí, z hlediska nehodovosti motocyklistů však patří v evropském srovnání mezi nejhorší
Foto: Archiv
Popisek: BESIP - nové logo

Za loňský rok tak bylo nově registrováno nejvíc motorek od roku 2008, toto číslo navíc rok od roku stoupá. Česká republika se však také v evropském srovnání počtu usmrcených motorkářů na 1 mil. obyvatel zařadila na 7. nejhorší místo. Nejčastěji na motorce umírají muži ve středním věku, ukázaly statistiky.

Výsledky evropského srovnání vycházejí z Mezinárodní databáze silniční dopravy a nehodovosti (IRTAD), která porovnávala 19 evropských zemí z hlediska počtu usmrcených motocyklistů při dopravních nehodách za rok 2021, v přepočtu na 1 mil. obyvatel. Česká republika v tomto srovnání skončila na 7. nejhorším místě, nejvíce usmrcených bylo evidováno v Řecku, nejméně naopak ve Švédsku.

Počet usmrcených motocyklistů v přepočtu na 1mil.obyvatel v roce 2021 v zemích EU, zdroj: ZDE

„Česká republika je zemí s dlouhou tradicí motosportu a motocyklové výroby. Dodnes je to patrné na vysokém počtu registrovaných motocyklů. Je dobře, že jsme o tuto krásnou tradici nepřišli a inspiruje tolik lidí. Na druhé straně je ale také důležité, aby sami motorkáři i ostatní řidiči vnímali rizika spojená s vysokou intenzitou dopravy a rostoucím počtem motorek a nevytvářeli zbytečně situace, které mohou skončit tragicky,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

V loňském roce na našich silnicích zahynulo 62 motocyklistů (z toho 4 z důvodu, že na sobě neměli při jízdě ochrannou přilbu), 344 jich bylo těžce zraněno a dalších 2 335 jich bylo zraněno lehce. Zažitá domněnka, že tragické nehody na motorce jsou doménou mladých, nevyježděných řidičů, kteří zkrátka přecenili své síly, navíc dávno neplatí. Statistiky dopravních nehod naopak ukazují, že nejproblematičtější skupinou jsou motorkáři ve středním věku.

„To, že jsme se v evropském srovnání zařadili mezi země s nejhoršími výsledky z hlediska nehodovosti motocyklistů, považuji za takový zdvižený prst vůči všem účastníkům silničního provozu. Musíme si uvědomit, že motorkáři sice zaviní zhruba 60 % nehod ve kterých figurují, to ale znamená, že ze 40 % je vina na řidičích automobilů. Obě skupiny si tak musí uvědomit, že statistiky motorkářů, kteří na našich silnicích zemřou, mohou ovlivnit hlavně oni sami,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí BESIP. 

S přicházející motorkářskou sezonou tak stojí za to, připomenout si několik zásad bezpečné jízdy na motorce.

Mnoho motocyklistů na svém stroji několik měsíců kvůli zimě neseděla a musí se znovu rozjezdit. Je proto dobré nepřeceňovat hned od začátku své síly a mít na paměti, že silnice jsou po zimě často ve špatném stavu nebo mohou být plné nečistot, stále bývá často zhoršená viditelnost a na méně slunečných úsecích cesty je velmi často námraza. Všem těmto podmínkám je potřeba svou jízdu uzpůsobit.

Vždy se snažte předvídat chování ostatních na silnici

Vzhledem k tomu, že motorkáři jsou oproti automobilu vždy těmi zranitelnějšími účastníky silničního provozu, je vhodné se naučit předcházet vzniku rizikových situací. Jako motorkáři vždy počítejte s tím, že ostatní účastníci provozu neumí správně odhadnout vaši rychlost. Počítejte s tím hlavně při dojezdech ke křižovatkám nebo k vedlejším silnicím. Nechávejte si také dostatečný odstup od vozidel před vámi. Chování motorek během brzdění je jiné, a když kolona aut před vámi náhle zastaví, vy už to s největší pravděpodobností nedobrzdíte. Zvláště ve městě je také dobré počítat s tím, že vám do cesty může velmi nečekaně vstoupit chodec.

Řidiči automobilů musí zpozornět

Při jízdě v autě věnujte opravdu zvýšenou pozornost rozhlížení. Nečekejte na silnici pouze stejně velký stroj, jako je ten váš. Zároveň motorky nepodceňujte, mají zvýšenou schopnost akcelerace a dojedou vás mnohem rychleji, než běžné auto. Při předjíždění motorky je důležité nechat motorkáři dostatečný prostor a neobjíždět ho natěsno, motocyklista potřebuje mít dost prostoru na to, aby se mohl při jízdě vyhýbat různým nerovnostem, výmolům či překážkám.

Informace k bezpečné jízdě na motorce můžete načerpat osobně i na tradiční motoristické výstavě Motocykl 2023, která se bude konat na výstavišti PVA EXPO PRAHA v Letňanech v termínu 2. - 5. 3. 2023. Návštěvníci tam budou moci navštívit i společný stánek BESIP a Policie ČR, kde pro ně bude připravena prezentace airbagové vesty pro motorkáře, kterou si budou moci návštěvníci vyzkoušet v akci přímo na stánku. Dále se mohou těšit na soutěž s tématem bezpečné jízdy na motocyklu, ve spolupráci s Policií ČR zde bude připravena také ukázka motocyklů hlídek dopravní policie. Návštěvníci budou moci zhlédnout také videa, zaměřující se na bezpečnost motocyklistů, krátké preventivní spoty s Lukášem Peškem – motocyklovým závodníkem, 11 krizových situací mezi autem a motorkou na silnici a další.

Bližší informace naleznete ZDE

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Róbert Šlachta byl položen dotaz

Vize

Dobrý den, zajímalo by mě, zda má vaše strana nějaké konkrétní návrhy třeba důchodové reformy nebo ekonomickou vizi, jak zlepšit naši životní úroveň? Zatím mi to přijde tak, že spíš jen kritizujete, ale s něčím vlastním nepřicházíte. Sice nemáte ve sněmovně zastoupení, ale pokud ho chcete mít, nemys...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Top 10+1 českých jaderných událostí roku 2024

7:16 ČEZ: Top 10+1 českých jaderných událostí roku 2024

V roce 2024 se u nás v oblasti jádra odehrála spousta zajímavostí. Vybrali jsme top 11 českých událo…