Samostatná ČD Cargo, a.s., bez dceřiných společností, vykázala dle mezinárodních účetních standardů (IFRS) zisk před zdaněním ve výši 530 mil. Kč a dle českých účetních pravidel (ČÚP) hospodařila s kladným výsledkem 235 mil. Kč.
ČD Cargo se v roce 2015 podařilo vytěžit maximum z mimořádných příležitostí v rámci ostatního podnikání, což významně podpořilo celkově vyšší tržby společnosti.
Na straně nákladů pak pokračovala optimalizační a restrukturalizační opatření nastartovaná v minulých letech zaměřená průřezově celou společností.
Úspěch v nelehkých podmínkách
Rok 2015 se do historie společnosti zapíše jako rok sílící konkurence ze strany nadnárodních železničních dopravců, rozsáhlých výlukových prací na síti SŽDC a nízké ceny motorové nafty, která posílila pozice silniční kamionové dopravy a komplikovala cestu ČD Cargo k profitabilitě přeprav jednotlivých vozových zásilek. To vše, včetně dílčích komplikací jako například stávky německých strojvedoucích, vedlo k meziročnímu poklesu přepraveného objemu.
„V celkovém kontextu současné situace na dopravním trhu hodnotím výsledek roku 2015 jako jednoznačný úspěch. Výrazným způsobem se nám podařilo překročit plánovaný výsledek hospodaření a to i přes dílčí výpadky ve vlastní přepravě. Opět jsme ukázali, že ČD Cargo má na dopravním trhu své místo jako silný a stabilní partner pro naše zákazníky a je železniční nákladní dopravce, s nímž musí evropská konkurence počítat," konstatuje předseda představenstva Ivan Bednárik a k situaci dodává: „Historicky jsme ztratili některé zásadní přepravy, které se však postupně daří kompenzovat novými a znovuzískanými přepravami, například na zahraničních úsecích, které již realizujeme pod vlajkou ČD Cargo. Dosaženého konsolidovaného výsledku, který s přispěním dceřiných společností atakoval hodnotu 700 mil. Kč před zdaněním, si vážím o to více, jak významně byl loňský rok ovlivněn již zmiňovanými výlukami na síti SŽDC."
Expanze do zahraničí zahájena
Za rok 2015 ČD Cargo přepravilo celkem 66,4 mil. tun zboží, tedy o cca 3,3 % méně než v roce 2014. Pokles objemu přepraveného zboží byl mimo jiné dán celkově neutěšenou situací v segmentu jednotlivých vozových zásilek, kde majoritní část zboží přešla na silnici. Cílem společnosti pro rok 2016 je získat tyto ztracené přepravy zpět. Ivan Bednárik k tomu dodává: „Jednotlivé vozové zásilky vnímáme jako problematiku přesahující hranice naší společnosti. U nás však děláme maximum pro to, aby přepravní objem realizovaný na železnici nepřecházel na přeplněné silnice, a cílově jsme naopak neekologické silniční nákladní dopravě připraveni odlehčit. Problém však nepředstavují pouze jednotlivé vozové zásilky. Tuzemský železniční dopravní trh, na němž působí okolo 90 dopravců je nasycen, takže se nyní soustředíme i na masivnější expanzi do zahraničí. Je to cesta, jak si dlouhodobě udržet pozici mezi nejvýznamnějšími dopravci v Evropě. Z tohoto důvodu podporujeme konkurenceschopnost naší společnosti rozvojovými investicemi, které byly zahájeny v roce 2015 pořízením 23 zánovních lokomotiv a v roce 2016 pokračují například pořízením prvních pěti interoperabilních lokomotiv řady Vectron. Maximálně využijeme potenciál našich zahraničních afilací, rozšiřujeme nabídku služeb o zahraniční úseky a ve spolupráci s vybranými dopravci budeme realizovat přepravy napříč Evropou. ‚Napříč Evropou‘ je také slogan, který již brzy uvidíte na našich nejmodernějších lokomotivách."
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva