Tento způsob označení linek a většiny vlaků vedle číselného údaje usnadňuje cestujícím orientaci při vyhledání spojení v jízdních řádech i samotného spoje na stanici.
„Roční provoz některých linek a vlaků s novým jednotným označením se nám osvědčil. Ověřili jsme si, že zákazníkům pomáhá v orientaci v jízdních řádech i na stanicích při nástupu do samotné soupravy. Cestující si také zvykají na jednotnou kvalitu, která je se jménem konkrétní linky, tedy vlastně našeho produktu, spojena a na trati, kde je zavedeno více spojů, vyhledávají svůj spoj právě podle jednotného pojmenování,“ vysvětluje důvody dalšího rozšíření jednotných názvů linek Michal Štěpán, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod.
České dráhy tento princip použily poprvé u spojů SC Pendolino na lince Praha – Ostrava / Bohumín, když všechny spoje stejné kvality pojmenovaly jednotně. V končícím jízdním řádu byl stejný princip využit u linek Metropolitan Praha – Budapest, Západní expres Praha – Cheb / München a Slovácký expres Praha – Luhačovice / Veselí nad Moravou. Podobný princip využívají také zahraniční železnice především u spojů vedených v pravidelném taktu.
„Tyto linky jezdí v pravidelných intervalech po jedné až dvou hodinách. Cestující při tak hustém provozu, jednotných soupravách a službách přestávají rozlišovat jednotlivé vlaky po jménech. Ta měla smysl v dobách, kdy jezdilo na většině tratí jen několik málo rychlíků nebo expresů za celý den. Například z Prahy na jih Čech jezdilo ještě v roce 1990 jen 6 rychlíků a expresů denně, takže expres Vindobona zde byl skutečným pojmem, který vybočoval svou kvalitou, rychlostí i počtem zastávek ze všech ostatních vlaků. Ale dnes jezdí z Prahy do Vídně stejně kvalitní a rychlé railjety každé dvě hodiny a málokdo dnes ví, jak se jednotlivé vlaky jmenují. Lidem tak mnohem více při cestování pomůže jednotné jméno. Pro všechny spojení do Vídně jsme se proto rozhodli vrátit tradiční a legendární pojmenování Vindobona,“ vysvětluje Michal Štěpán důvody změn v pojmenování vlaků v uplynulých letech.
V Jízdním řádu 2019 bude pojmenováno celkem 609 dálkových vlaků 62 různými pojmenováními. Další názvy ponesou některé regionální vlaky, hlavně spěšné. Společná pojmenování vlaků a tedy linek byla volena tak, aby usnadnila cestujícím orientaci v jízdních řádech a trasách vlaků. Vybrána jsou jména podle dominantních prvků souvisejících s trasou vlaků, např. podle řek nebo významných míst. Zachována jsou i některá tradiční pojmenování, nebo je využita možnost odlišit spoje, které mají například odlišný typ soupravy nebo jinou výchozí a cílovou stanici než většina vlaků linky, se kterou je jejich provoz spojen. I nadále zůstávají některé historické nebo komerční názvy vlaků. Takovými příklady jsou třeba názvy vlaků Metropolitan Slovenská strela, Hungaria, Porta Bohemica, Budvar nebo Zlínský expres.
Přehled linek a jejich pojmenování |
||
číslo linky |
název linky |
trasa |
SC (IC) Pendolino |
(Fr. Lázně/Cheb –) Praha – Ostrava / Bohumín |
|
SC Pendolino Košičan |
Praha – Košice |
|
Ex 1 |
Ostravan |
Praha – Bohumín / Návsí /Žilina |
Ex 1 |
Opavan |
Praha – Opava |
Ex 1 |
Varsovia |
Praha / Ostrava – Warszawa |
Ex 1 |
Fatra |
Ostrava – Žilina – Banská Bystrica / Zvolen |
Ex 2 |
Valašský expres |
Praha – Vsetín / Žilina |
Ex 3 |
Vindobona |
Praha – Wien – Graz |
Ex 3 |
Berliner |
Praha – Berlin / Hamburg |
Ex 3 |
Metropolitan |
Praha – Bratislava – Budapest |
Ex 6 |
Západní expres |
Praha – Plzeň – München / Cheb |
Ex 7 |
Jižní expres |
Praha – České Budějovice / Linz |
R 5 |
Krušnohor |
Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb |
R 8 |
Slezan |
Brno – Bohumín |
R 9 |
Vysočina |
Praha – Havlíčkův Brod (Jihlava) – Brno |
R 10 |
Hradečan |
Praha – Hradec Králové – Trutnov |
R 11 |
Rožmberk |
Brno – České Budějovice / Plzeň |
R 11 |
Bezdrev |
České Budějovice – Plzeň |
R 12 |
Bouzov |
Brno – Olomouc – Šumperk |
R 13 |
Moravan |
Brno – Břeclav – Přerov – Olomouc |
R 14 |
Ještěd |
Pardubice – Liberec |
R 15 |
Ploučnice |
Liberec – Ústí nad Labem |
R 16 |
Berounka |
Praha – Plzeň – Klatovy / Železná Ruda |
R 17 |
Vltava |
Praha – České Budějovice |
R 17 |
Lužnice |
Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí |
R 18 |
Slovácký expres |
Praha – Olomouc – Luhačovice / Veselí nad Moravou |
R 19 |
Svitava |
Praha – Česká Třebová – Brno |
R 20 |
Labe |
Praha – Děčín |
R 21 |
Jizera |
Praha – Turnov / Tanvald / Harrachov |
R 22 |
Bezděz |
Kolín – Rumburk / Šluknov |
R 23 |
Střekov |
Ústí nad Labem – Kolín |
R 24 |
Lány |
Praha – Rakovník |
R 26 |
Otava |
Praha – Písek – České Budějovice |
R 27 |
Praděd |
Olomouc – Krnov – Ostrava |
R 27 |
Cvilín |
Krnov – Ostrava |
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva