„České dráhy se jako národní dopravce hlásí k záchraně a péči o naše národní technické dědictví. V rámci našeho železničního muzea v Lužné u Rakovníka a jeho poboček se staráme o několik desítek provozních i neprovozních historických lokomotiv a vagónů různých typů. Ilustrují vyspělou technickou tradici v našich zemích a umění našich otců a dědů. Výjimečným příkladem jejich umu jsou i obě parní lokomotivy, které jsme nyní poslali do opravy. Chceme je uvést do provozního stavu, aby je mohli v plné kráse, zahalené oblaky páry, obdivovat i budoucí generace,“ říká Miroslav Kupec, člen představenstva odpovědný za techniku, servis a majetek a upozorňuje na některé nové komplikace, které s ochranou národního technického dědictví souvisejí: „S otevíráním trhu osobní dopravy a soutěžením výkonů ve veřejné dopravě je však stále větší tlak na úspory, které se mohou v budoucnosti dotknout i našich technických památek, které patří k národnímu dědictví. Proto považujeme za nutné v blízké budoucnosti vyřešit systém péče a financování těchto unikátů, které dokumentují naši národní historii v oblasti techniky.“
Stoletá parní lokomotiva 434.2186 byla až do loňského roku v provozu, kdy ji propadla platnost tlakové zkoušky kotle. Desítky let představovala ikonu nostalgických jízd v okolí Prahy, především na Posázavském pacifiku. V současnosti byla zahájena její oprava opět do provozního stavu, kterou provede pracoviště muzejního depa přímo v Lužné u Rakovníka. Specializovanou opravu kotle pak provede kolínská firma SEA. Do provozu by se mohla tato lokomotiva vrátit ve druhé polovině příštího roku.
Druhý opravovaný stroj představuje jedinečná lokomotiva 365.024. Jedná se o první samostatnou československou konstrukci lokomotiv vyprojektovanou ve svobodném Československu. Symbolicky je tak zahájena její oprava v roce 100. výročí Československé republiky. Řada 365.0 má tak výjimečné a symbolické postavení v historii československé železnice a dopravního strojírenství.
Lokomotiva 365.024 byla 51 let odstavena na různých místech, většinou vystavena povětrnostním vlivům a postupně chátrala. České dráhy se rozhodly tento historicky významný stroj opravit do provozního stavu. Rozsah oprav si tak vyžádal zajištění prací ve specializovaných dílnách DB v německém Meiningenu, které se specializují na záchranu parních lokomotiv z celé Evropy. V současnosti byl do dílen odeslán pojezd lokomotivy a další součásti tam budou převezeny v průběhu samotné opravy. Obnovená kráska by se mohla vrátit do České republiky v provozním stavu do konce příštího roku. Tendr lokomotivy prochází opravou v ŽOS Nymburk.
Unikátní historické stroje se představují
Řada 365.0 představuje první typ parních lokomotiv zkonstruovaný ve svobodném Československu. V letech 1921 až 1924 vyrobila firma První Českomoravská továrna na stroje v Praze Libni, později lokomotivka ČKD Praha, celkem 40 strojů původně určených pro rychlíky a pro těžké dálkové osobní vlaky. Jejich maximální rychlost byla 90 km/h a výkon přibližně 1 500 koňských sil. V počátku provozu byly soustředěny např. v depech v Praze-Nuslích (dnes Vršovice), České Budějovice a Přerov, odkud vyjížděly na hlavní československé tratě. Koncem 20. let 20. století je z prestižních výkonů začaly vytlačovat modernější „mikáda“ řady 387.0. Přesto byly poslední lokomotivy vyřazeny a předány do kovošrotu až v roce 1972. Jejich provoz na přelomu 60. a 70. let ukončila intenzivní motorizace ČSD. Tendr 818.021, který bude k lokomotivě připojen, uveze 11 kubíků uhlí a 18 kubíků vody.
Parní lokomotiva 434.2186 loni oslavila sté narozeniny. Vyrobena byla v roce 1917 v lokomotivce Breitfeld & Daněk ve Slaném pro Císařsko-královské státní dráhy. Patří mezi lokomotivy řady 170 vyráběné v několika lokomotivkách v rakousko-uherské monarchii v počtu několika set kusů. Československé státní dráhy jich převzaly více než 300 a dalších 70 si nechaly po roce 1918 ještě dodatečně vyrobit – označily je řadou 434.0. Jejich maximální rychlost byla 60 km/h a výkon kolem 1 300 až 1 400 koňských sil. Díky tomu utáhly na rovině vlak o hmotnosti 1400 t rychlostí 58 km/h, na stoupání 5‰ vlak o hmotnosti 600 t rychlostí 51 km/h a stejnou hmotnost na sklonu 10 ‰ rychlostí 30 km/h. Hmotnost v provozu je skoro 70 tun. Její tendr pojme 8 kubíků uhlí a 16 kubíků vody. Původně rakousko-uherské lokomotivy byly Československými státními drahami modernizované v letech 1924 až 1947. Lokomotivy nové řady 434.2 našly během svého života velmi rozličné uplatnění a dopravovaly všechny typy vlaků od rychlíků, přes osobní spoje až po nákladní vlaky. Stroj 434.2186 dosloužil v pravidelném provozu s koncem parní trakce u ČSD a pak byl deponován pro nostalgické vlaky v pražském depu ve Vršovicích.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva