ČD vrátí na koleje dvě unikátní parní lokomotivy, představují důležité železniční památky

06.09.2018 18:45 | Zprávy

V rámci péče o železniční technické dědictví se rozhodly České dráhy vrátit na koleje dvě významné železniční technické památky. Jedná se o populární lokomotivu 434.2186 „čtyřkolák“, která byla v uplynulých desetiletích ozdobou nostalgických jízd v Praze a okolí, a po 50 letech se do provozu vrátí zástupkyně první v Československu zkonstruované řady parních lokomotiv.

ČD vrátí na koleje dvě unikátní parní lokomotivy, představují důležité železniční památky
Foto: red
Popisek: ČD - logo

„České dráhy se jako národní dopravce hlásí k záchraně a péči o naše národní technické dědictví. V rámci našeho železničního muzea v Lužné u Rakovníka a jeho poboček se staráme o několik desítek provozních i neprovozních historických lokomotiv a vagónů různých typů. Ilustrují vyspělou technickou tradici v našich zemích a umění našich otců a dědů. Výjimečným příkladem jejich umu jsou i obě parní lokomotivy, které jsme nyní poslali do opravy. Chceme je uvést do provozního stavu, aby je mohli v plné kráse, zahalené oblaky páry, obdivovat i budoucí generace,“ říká Miroslav Kupec, člen představenstva odpovědný za techniku, servis a majetek a upozorňuje na některé nové komplikace, které s ochranou národního technického dědictví souvisejí: „S otevíráním trhu osobní dopravy a soutěžením výkonů ve veřejné dopravě je však stále větší tlak na úspory, které se mohou v budoucnosti dotknout i našich technických památek, které patří k národnímu dědictví. Proto považujeme za nutné v blízké budoucnosti vyřešit systém péče a financování těchto unikátů, které dokumentují naši národní historii v oblasti techniky.“

Stoletá parní lokomotiva 434.2186 byla až do loňského roku v provozu, kdy ji propadla platnost tlakové zkoušky kotle. Desítky let představovala ikonu nostalgických jízd v okolí Prahy, především na Posázavském pacifiku. V současnosti byla zahájena její oprava opět do provozního stavu, kterou provede pracoviště muzejního depa přímo v Lužné u Rakovníka. Specializovanou opravu kotle pak provede kolínská firma SEA. Do provozu by se mohla tato lokomotiva vrátit ve druhé polovině příštího roku.

Druhý opravovaný stroj představuje jedinečná lokomotiva 365.024. Jedná se o první samostatnou československou konstrukci lokomotiv vyprojektovanou ve svobodném Československu. Symbolicky je tak zahájena její oprava v roce 100. výročí Československé republiky. Řada 365.0 má tak výjimečné a symbolické postavení v historii československé železnice a dopravního strojírenství.

Lokomotiva 365.024 byla 51 let odstavena na různých místech, většinou vystavena povětrnostním vlivům a postupně chátrala. České dráhy se rozhodly tento historicky významný stroj opravit do provozního stavu. Rozsah oprav si tak vyžádal zajištění prací ve specializovaných dílnách DB v německém Meiningenu, které se specializují na záchranu parních lokomotiv z celé Evropy. V současnosti byl do dílen odeslán pojezd lokomotivy a další součásti tam budou převezeny v průběhu samotné opravy. Obnovená kráska by se mohla vrátit do České republiky v provozním stavu do konce příštího roku. Tendr lokomotivy prochází opravou v ŽOS Nymburk.

Unikátní historické stroje se představují

Řada 365.0 představuje první typ parních lokomotiv zkonstruovaný ve svobodném Československu. V letech 1921 až 1924 vyrobila firma První Českomoravská továrna na stroje v Praze Libni, později lokomotivka ČKD Praha, celkem 40 strojů původně určených pro rychlíky a pro těžké dálkové osobní vlaky. Jejich maximální rychlost byla 90 km/h a výkon přibližně 1 500 koňských sil. V počátku provozu byly soustředěny např. v depech v Praze-Nuslích (dnes Vršovice), České Budějovice a Přerov, odkud vyjížděly na hlavní československé tratě. Koncem 20. let 20. století je z prestižních výkonů začaly vytlačovat modernější „mikáda“ řady 387.0. Přesto byly poslední lokomotivy vyřazeny a předány do kovošrotu až v roce 1972. Jejich provoz na přelomu 60. a 70. let ukončila intenzivní motorizace ČSD. Tendr 818.021, který bude k lokomotivě připojen, uveze 11 kubíků uhlí a 18 kubíků vody.

Parní lokomotiva 434.2186 loni oslavila sté narozeniny. Vyrobena byla v roce 1917 v lokomotivce Breitfeld & Daněk ve Slaném pro Císařsko-královské státní dráhy. Patří mezi lokomotivy řady 170 vyráběné v několika lokomotivkách v rakousko-uherské monarchii v počtu několika set kusů. Československé státní dráhy jich převzaly více než 300 a dalších 70 si nechaly po roce 1918 ještě dodatečně vyrobit – označily je řadou 434.0. Jejich maximální rychlost byla 60 km/h a výkon kolem 1 300 až 1 400 koňských sil. Díky tomu utáhly na rovině vlak o hmotnosti 1400 t rychlostí 58 km/h, na stoupání 5‰ vlak o hmotnosti 600 t rychlostí 51 km/h a stejnou hmotnost na sklonu 10 ‰ rychlostí 30 km/h.  Hmotnost v provozu je skoro 70 tun. Její tendr pojme 8 kubíků uhlí a 16 kubíků vody. Původně rakousko-uherské lokomotivy byly Československými státními drahami modernizované v letech 1924 až 1947. Lokomotivy nové řady 434.2 našly během svého života velmi rozličné uplatnění a dopravovaly všechny typy vlaků od rychlíků, přes osobní spoje až po nákladní vlaky. Stroj 434.2186 dosloužil v pravidelném provozu s koncem parní trakce u ČSD a pak byl deponován pro nostalgické vlaky v pražském depu ve Vršovicích.     

 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa jeskyní ČR: Čerti s Mikulášem přijdou za dětmi do Výpustku, Koněprus i Mladče

22:08 Správa jeskyní ČR: Čerti s Mikulášem přijdou za dětmi do Výpustku, Koněprus i Mladče

V peklo s čerty i Mikulášem se na přelomu listopadu a prosince změní tři zpřístupněné jeskyně –Výpus…