ČEZ Distribuce: Na východě Čech se energetici připravují na náročné zimní období

17.12.2020 9:15 | Zprávy

Zima se pomalu, ale jistě hlásí o slovo, a to znamená i zvýšené nároky na energetiky. Poruchové čety společnosti ČEZ Distribuce čekají v následujících dnech a měsících nástrahy zimního období a větší počet poruch a následných výjezdů.

ČEZ Distribuce: Na východě Čech se energetici připravují na náročné zimní období
Foto: ČEZ
Popisek: Logo ČEZ

Letos již jednotlivé čety na východě Čech vyjížděly k více jak deseti tisícům poruchových událostí na distribučním zařízení. Na prověrku v podobě námrazové či sněhové kalamity se všichni pracovníci poruchové služby pečlivě připravují a dokončují preventivní údržbu zařízení.

Současné koronavirové situaci se museli přizpůsobit i energetici pracující v terénu. Jelikož jsou součástí kritické infrastruktury, museli přijmout opatření k ochraně své i zákazníků  – vytvoření fixních osádek, starty z domova a eliminace shromažďování na zázemích, důsledné dodržování hygienických a bezpečnostních opatření. Přes všechna tato opatření jsou poruchové čety připraveny v případě poruch okamžitě vyjet do terénu a řešit následky větrných i sněhových kalamit.

Za deset měsíců 10 tisíc výjezdů

I v letošním roce se energetici potýkali s nepřízní počasí. Na východě Čech obvykle k nejvíce postiženým oblastem patří hory a podhůří Krkonoš, Orlických hor a Vysočina. V letošním roce tak energetici vyjížděli od začátku ledna do konce října deset tisíckrát. Nejvíce poruchových událostí způsobuje silný vítr, vichřice, těžký mokrý sníh a následné pády stromů a větví do vedení, nepřítelem je i podmáčený terén hlavně v horských a těžko přístupných oblastech.

V terénu se energetici neobejdou bez těžké techniky, jako jsou terénní vozidla, a hlavně montážní plošiny. K dobře a rychleji odvedené práci přispívají investice do modernizace vybavení montérů i samotné techniky. Na východě Čech pomáhají energetikům při práci desítky terénních vozidel jako Ford Ranger,  Jeep, Dacia Duster, Mitsubishi či Mercedes Benz G a další. Některá  vozidla mají i plošiny – ta největší je s dosahem až 32 metrů. V horských oblastech východních Čech pomáhá 7 čtyřkolek Polaris, ale pokud napadne hodně sněhu, vyráží energetici i na sněžnicích.

V práci pomáhají motorové pily, elektrocentrály, ale i termokamery

Pracovníci poruchových čet ke své práci používají zkratovací soupravy FAMECA určené pro zajištění pracoviště na vedení vysokého napětí bez použití montážní plošiny, dále motorové pily, trasovací soupravy, které pomáhají přesněji zaměřit kabely, měřicí přístroje zemních a izolačních odporů, také sestavy manipulačních tyčí, které se používají k ořezům stromoví ze země a oklepávání námrazy. V každém provozním vozidle jsou dielektrické rukavice a další vybavení, které zvyšuje bezpečnost a ochranu zdraví při pracích pod napětím, montéři dále používají montérky se sníženou hořlavostí a pracovní obuv s membránou Gore-tex.

Denně je v regionu východních Čech v terénu na 273 výkonných pracovníků ČEZ Distribuce a v mimopracovní době drží pohotovost 46 provozních elektromontérů a 6 techniků na určených oblastech. V případě kalamitního stavu způsobeného nepřízní počasí dochází až ke zdvojnásobení počtu pracovníků v pohotovosti a povolání smluvních partnerů a externích firem.

V personální oblasti pak energetici dlouhodobě a systematicky vyhledávají a odborně připravují nové absolventy odborných učilišť i středních odborných škol pro veškeré činnosti, které souvisejí s provozem a údržbou zařízení distribuční soustavy. Touto cestou dochází k postupné generační obměně starších kolegů za mladé a perspektivní pracovníky.

Námrazu energetici sklepávají tyčemi

V zimním období často dochází k teplotním výkyvům. Zpravidla s oteplením po třeskutých mrazech se energetici vydávají na mimořádné preventivní pochůzkové kontroly v námrazových oblastech. Jejich cílem je kontrola venkovního vedení a případné „oklepání“ námrazy, která by mohla způsobit problémy s dodávkou elektřiny. Vysoké mrazy a s tím související nízké teploty problémy nezpůsobí, námraza na vedeních se tvoří zpravidla okolo nuly, kdy je vysoká koncentrace vlhkosti. Svojí vahou pak může prověsit vedení či dokonce přetrhnout vodiče. Energetici námrazu sklepávají speciálními tyčemi, popřípadě dispečink „pustí“ více elektřiny přes vedení, kde se námraza tvoří. Dojde pak k přirozenému odtávání.

Do terénu s těžkou technikou, ale i na čtyřkolkách či na sněžnicích

V případě kalamitní situace mají poruchové čety ČEZ Distribuce připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých, těžkých i terénních nákladních vozidel.

V nepřetržitém spojení s techniky jednotlivých pohotovostních míst poruchové služby je dispečink ČEZ Distribuce. Systém GPS, kterými jsou vybavena všechna vozidla posádek, a elektronický systém řízení osádek, do kterého jsou začleněni všichni elektromontéři, umožňuje ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k odstranění vzniklé poruchy vyslat nejbližší z nich.

Když padá strom do vedení

V zimních měsících dochází ke zvýšení počtu poruch především v důsledku přívalů sněhu, námrazy, či vichřice, kdy k přerušení dodávky elektrické energie dochází nejčastěji vlivem pádu stromů nebo větví do vedení. ČEZ Distribuce každoročně provádí v ochranném pásmu vedení ořezy stromoví v řádech 400 milionů korun. Mnohdy však dochází k pádům i vyšších stromů, které stojí mimo ochranné pásmo.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nalaďte se na adventní čas mezi traktory v Národním zemědělském muzeu v Čáslavi

22:03 Nalaďte se na adventní čas mezi traktory v Národním zemědělském muzeu v Čáslavi

Nalaďte se na adventní čas předvánočním programem pro celou rodinu. Muzeum zemědělské techniky v Čás…