Nejčastěji řidiči elektromobilů doplňovali baterie vozů v pražských lokalitách a v Olomouci. Skupina ČEZ aktuálně v ČR provozuje téměř 180 veřejných dobíjecích stanic, z toho je zhruba 120 rychlodobíjecích. Infrastruktura vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF) a z prostředků přidělovaných Operačním programem Doprava.
Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ v ČR dodala za prvních devět měsíců letošního roku do baterií elektromobilů celkem 1 334 297 kWh elektřiny. Takové množství elektřiny zajistí 37 063 plných dobití vozu VW eGolf s kapacitou baterie 36 kWh. Za celý rok 2018 se statistika vyšplhala na 959 115 kWh.
Trendem se stávají častější odběry o menších objemech. Řidiči využili letos dosud dobíjecí stanice ve 106 621 případech, průměrně tak při jednom zastavení u dobíječky „čerpali“ 12,5 kWh elektřiny. Ještě v roce 2017 činil průměr na jedno dobití 17,8 kWh.
„Odhad celkových letošních objemů jde výrazně nad hranici 1,75 milionu kWh. Pozitivní vývoj je tlačen samozřejmě jak růstem počtu stanic v naší síti, tak i častějším nabíjením v lokalitách. Souběžně se snažíme v domácí elektromobilitě udávat trendy. Nedávno jsme například u trojice dobíjecích stanic ve středočeském Vestci spustili pilotní fotovoltaický systém s akumulací,“ říká manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.
Růst opět táhly především rychlodobíjecí stanice schopné díky svému výkonu 50 kW doplnit většinu kapacity baterií většiny elektromobilů za cca 25 minut. Od ledna do září na nich elektromobily načerpaly 1,182 milionu kWh, tj. 88,6 % veškeré elektřiny odebrané v síti veřejných dobíjecích stanic ČEZ.
Poptávka po rychlém dobíjení se projevila i na objemech celkových odběrů na nejvytíženějších lokalitách.
Top 5 nejvytíženějších lokalit rychlodobíjecích stanic ČEZ – 1.-3. čtvrtletí 2019
Top 5 nejvytíženějších lokalit rychlodobíjecích stanic ČEZ - 2018
Více o síti veřejných dobíjecích stanic ČEZ ZDE. Výstavba je z části financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF, pro oblast Doprava, v jehož výzvách ČEZ loni a předloni uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T. Část sítě vzniká také díky prostředkům přidělovaným Operačním programem Doprava a zhruba polovinu rychlodobíjecích stanic dosud postavil ČEZ z vlastních zdrojů.
ČEZ jednotně osazuje nové lokality rychlodobíjecími stanicemi ABB, k jejichž standardní výbavě patří zejména DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS umožňující nabíjet s výkonem až 50 kW. Stanice jsou připojeny k platformě fungující na principu cloudu, která umožňuje monitorovat zařízení v reálném čase a provádět vzdálenou diagnostiku.
Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje zákaznickou RFID kartou, případně může pomocí příslušné aplikace platit přímo za odebrané množství. Elektromobilita Skupiny ČEZ provozuje rychlodobíjecí stanice dodávané společností ABB Česká republika. V České republice je aktuálně registrováno více než 3000 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, loni 725 elektromobilů a letos do konce září 611 e-aut. Odhady dalšího vývoje hovoří počínaje příštím rokem o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu cestování mezi městy.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva