ČEZ: Plzeňský dopravní podnik bude elektromobilní

03.01.2019 17:49 | Zprávy

Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) pokračují v budování elektromobilní části své flotily. Čtveřici nových elektromobilů a stejný počet dobíjecích wallboxů dodá provozovateli plzeňské MHD společnost ČEZ ESCO. Ta pro oblast elektromobility nabízí širokou paletu souvisejících služeb a produktů pro firmy, municipality a kraje.

ČEZ: Plzeňský dopravní podnik bude elektromobilní
Foto: ČEZ
Popisek: Logo ČEZ

„Elektromobily jsou ideálním prostředkem do měst. Nevypouštějí škodliviny a jsou zároveň tiché, takže snižují dopravní hluk. Chceme jít v zavádění elektromobilů příkladem i dalším firmám a subjektům v našem městě i celém regionu,“ uvedl Jiří Ptáček, dopravně provozní ředitel PMDP, a dodává: „Jako jeden z největších českých dopravních podniků využíváme každodenně elektrickou trakci v podobě tramvají a trolejbusů k přepravě cestujících. Logicky navazující etapou je i postupné posilování elektrického pohonu v rámci naší flotily firemních aut.“

Zakázka zahrnuje dodání dvojice osobních vozů Nissan Leaf, dvou elektrododávek Nissan e-NV200 a kvarteta wallboxů - profesionálních inteligentních dobíjecích stanic. Plzeňský městský dopravce při financování tohoto nákupu využil dotace z Národního programu Životní prostředí, který je zaměřen na municipality a jimi vlastněné společnosti. Ve výběrovém řízení, které PMDP následně po obdržení grantu vypsaly, zvítězila společnost ČEZ ESCO. Elektromobily pokryjí běžné jízdy specialistů dopravního podniku po městě, role elektrododávek bude spočívat v rozvozu „botiček“ instalovaných na auta parkující v rozporu s předpisy.

„Provoz našich elektroaut zahájíme s dobíjením pomocí tzv. wallboxů, tj. pomalého dobíjení v místě jejich obvyklého stání v prostorách podniku. Budoucnost vidíme ve zřizování dobíjecích míst s vyšším výkonem a ve veřejném prostoru, např. na frekventovaných parkovištích, P+R, P+G, u obchodních center atd.,“ říká Jiří Kohout, vedoucí dopravního oddělení PMDP, a dodává: „Z projektu ZeEUS máme zkušenost, že problémem mohou být vysoké platby nabíjecího místa za rezervovaný příkon. Drahá elektřina by v takovém případě nebyla pro nás ani uživatele atraktivní. Proto uvažujeme zřizovat takové nabíječky poblíž tramvajových a trolejbusových tratí, kde mohou být napájeny přímo z trakce. Byla by to skvělá synergie, cenově dostupné řešení a navíc by odpadl problém s budováním přípojek.“

„Zájem Plzeňských městských dopravních podniků o elektromobilitu registrujeme už delší dobu,“ říká Petr Ouška, ředitel úseku veřejná správa a komerční subjekty ČEZ ESCO. „Předpokládaný denní nájezd dodávaných vozů činí zhruba 100 km po Plzni a nejbližším okolí. Jde přesně o ten typ provozu, kdy užívání elektromobilů dává největší smysl.“

Společnost ČEZ ESCO v oblasti elektromobility nabízí širokou paletu souvisejících služeb a produktů pro firmy, municipality a kraje. Jde například o návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ ESCO nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility pro jednotlivá města a regiony.

Elektromobily dodané společností ČEZ ESCO momentálně jezdí v ulicích a po silnicích Prahy, Ostravy, Ústeckého kraje, Mariánských Lázní, Nového Jičína a v dalších lokacích.

Skupina ČEZ v současnosti provozuje nejrozsáhlejší síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v České republice – vedle téměř 80 rychlodobíjecích stanic je řidičům k dispozici i zhruba šedesátka tzv. stanic normálního dobíjení. Část sítě vzniká v rámci projektu „EV Fast Charging Backbone Network Central Europe“ za prostředky z evropského grantového programu CEF. Více ZDE. Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje jedinečnou RFID kartou.

V České republice je v současnosti registrováno už více než 2000 elektromobilů. Loni přibylo 400 vozů na elektrický pohon, letos jen do konce listopadu dalších 635 elektrických aut. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v u nás se elektrická auta stávají běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Postupný pád největších bariér (omezená nabídka elektromobilů, jejich vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD, atd.) by měl znamenat rychlé dosažení podílu 20 % na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů v ČR.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. et Ing. Miloš Nový byl položen dotaz

pracující důchodci

Myslíte, že něco takového bude ještě existovat, když vaše vláda posouvá odchod do důchodu? Že lidé budou schopní, pokud se důchodu vůbec dožijí, v něm ještě pracovat? A druhá věc, myslíte, že o důchodce třeba po 70 bude mít někdo zájem? Co myslíte, že mohou třeba lidé v tomto věku dělat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ÚZSVM: Elektronická aukce Hanáckých kasáren má svého vítěze

22:03 ÚZSVM: Elektronická aukce Hanáckých kasáren má svého vítěze

Včerejší kolo výběrového řízení s elektronickou aukcí na výjimečný areál Hanáckých kasáren v centru …