ČEZ otevřel první ultrarychlou dobíjecí stanici v Česku

22.09.2012 9:09 | Zprávy

Elektromobil dobije za dvacet minut, mobilnímu telefonu by stačilo pár vteřin.

ČEZ otevřel první ultrarychlou dobíjecí stanici v Česku
Foto: red
Popisek: První ultrarychlá dobíjecí elektrostanice

Čeští majitelé elektromobilů mají další možnost, jak dobíjet svá vozidla. Ode dneška je v provozu první ultrarychlá dobíjecí stanice ČEZ, která stojí před centrálou společnosti v Duhové ulici v Praze. Téměř sto procent kapacity akumulátoru elektromobilu dokáže dobít za 20 minut. To je až šestkrát rychleji než u stanice pro normální dobíjení.

Ultrarychlá dobíjecí stanice znamená významný pokrok v oblasti elektromobility. Z elektromobilu se díky ní stává vhodný dopravní prostředek i na delší vzdálenosti. Zatímco doposud budované stanice dobijí elektromobil do plna za 1,5-2 hodiny, tedy například než řidič nakoupí, či absolvuje schůzku, tak tato zvládne dobít elektromobil a pauzu vhodnou na kávu či rychlé občerstvení během cesty. Pro představu – kdyby to bylo možné, tak baterii v oblíbeném iPadu by zvládla stanice dobít asi za 4,5 vteřiny, mobilní telefon pak pod jednu vteřinu.

„Jako lokalitu jsme vybrali záměrně místo před centrálou ČEZ, kde se koncentruje velké množství elektromobilů. Chceme si co nejdříve vyzkoušet, jak dobíjecí stanice funguje v reálném prostředí, zajímají nás data o dobíjecích cyklech elektromobilů a především budeme zkoumat vliv této stanice na distribuční sít. Jedná se totiž o zcela jiný typ stanice, než jaké jsme dosud postavili,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ.

V porovnání s dobíjecí stanicí pro normální dobíjení, je výkon ultrarychlé stanice dvojnásobný. Tomu odpovídá také její příkon a hmotnost, která se blíží jedné tuně. Technologie dobíjecí stanice je odlišná od těch stávajících. To jsou parametry, které zpřísňují kritéria její výstavby.

„Vyžaduje si to podrobné testování, na základě kterého se bude odvíjet výstavba dalších stanic tohoto typu. Konkrétní lokality pro jejich výstavbu již připravujeme,“ dodává Tomáš Chmelík.

Koncept ultrarychlé dobíjecí stanice nenahrazuje stávající dobíjecí stanice s tzv. normálním dobíjením. Každý typ funguje zcela odlišně a liší se i jeho využití.

Parametry ultrarychlé dobíjecí stanice
Výkon:   50 kW  
Výška: 205 cm
Půdorys: 110 x 110 cm
Rychlost dobíjení: 80 % kapacity do 20 min.   
Standard dobíjení: Chademo
Počet dobíjecích kabelů: jeden
Parametry dobíjecí stanice normálního typu
Výkon: 26 kW
Výška: 150 cm
Příkon: konfigurace umožňuje zvýšení na úroveň 2 × 32A
Rychlost dobíjení: 80 % kapacity akumulátoru za 3 hodiny
Standard dobíjení: Mennekes
Počet zásuvek: dvě s uzamykatelným krytem

Obsluha ultrarychlé dobíjecí stanice

Stanice s uživatelem komunikuje pomocí displeje a tlačítek, kterými uživatel ovládá navigační menu. K ovládání stanice slouží tzv. RFID čip o velikosti přívěšku na klíče.

„Tento čip je univerzální. Dokáže komunikovat i s našimi menšími stanicemi, které dobíjí auto normálním způsobem. Obsluha pomocí něj je možná také pro ultrarychlé dobíjecí stanice, takže zákazníkovi stačí pro dobíjení jakékoli naší stanice pouze jeden čip,“ vysvětluje Tomáš Chmelík.

Čip je pro každého uživatele unikátní. Zákazník tak může sledovat, kde dobíjel, jak dlouho a kolik kWh načerpal. Dobíjecí stanice disponuje jedním napevno přidělaným dobíjecím kabelem o průměru 5 centimetrů, jehož použití není pro zákazníka náročné. Během nabíjení může uživatel od stanice odejít, kabel se uzamkne a ovládání jeho zásuvky se pro ostatní uživatele zablokuje. Ukončení nabíjení je třeba opět autorizovat.

Způsob platby při používání všech dobíjecích stanic ČEZ

Zákazníci, kteří chtějí využívat služeb všech dobíjecích stanic Skupiny ČEZ, musí uzavřít s ČEZ zákaznickou smlouvu. Ta jim v následujících dvou letech umožní neomezené dobíjení u všech stanic společnosti ČEZ za paušální symbolický poplatek. V roce 2012 poplatek činí 100 korun za měsíc a v roce 2013 pak bude 150 korun. Každému zákazníkovi bude přidělen speciální čip, který bude pro každého uživatele unikátní. Zákazník tak bude moci na displeji dobíjecí stanice sledovat, kde a jak dlouho dobíjel a kolik kWh načerpal.

Projekt Elektromobilita společnosti ČEZ

ČEZ v rámci svého pilotního projektu Elektromobilita začal nejdříve s výstavbou dobíjecích stanic pro normální dobíjení. Provoz první této stanice, zřízené v rámci projektu Elektromobilita ČEZ, byl zahájen 30. 11. 2011 v Duhové ulici před sídlem společnosti ČEZ. Od té doby ČEZ nainstaloval celkem 29 stanic toho typu, a to převážně u infrastrukturních partnerů, tj. obchodních center, supermarketů či městských částí. Stanice jsou v provozu nejenom v Praze, ale také v Plzni, Ostravě, Trutnově, Hradci Králové a ve Vrchlabí. Do roku 2013 ČEZ plánuje instalaci celkem 120 veřejných dobíjecích stanic (pro normální i rychlé dobíjení).

Jan Beneš, mluvčí Skupiny ČEZ a manažer komunikace pro střední Čechy

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ČEZ

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa jeskyní ČR: Čerti s Mikulášem přijdou za dětmi do Výpustku, Koněprus i Mladče

22:08 Správa jeskyní ČR: Čerti s Mikulášem přijdou za dětmi do Výpustku, Koněprus i Mladče

V peklo s čerty i Mikulášem se na přelomu listopadu a prosince změní tři zpřístupněné jeskyně –Výpus…