ČNK ICOMOS: Ministře Kupko, zasáhněte a opravte železniční most pod pražským Vyšehradem

10.11.2023 13:21 | Tisková zpráva

Neprodleně zahajte opravy železničního mostu pod Vyšehradem, vyzval dnes Český národní komitét ICOMOS v otevřeném dopise ministra dopravy Martina Kupku. Odvolal se na zasedání Centra světového dědictví UNESCO v Rijádu. Komitét ministra vyzval, aby zasáhl a netoleroval porušování zákonů Správou železnic.

ČNK ICOMOS: Ministře Kupko, zasáhněte a opravte železniční most pod pražským Vyšehradem
Foto: icomos.cz
Popisek: ICOMOS - logo

Národní komitét oslovuje ministra dopravy kvůli mostu opakovaně. Správa železnic dosud nepodnikla žádné kroky k opravě této významné kulturní památky, most nenatřela, ani neobjednala projekt jeho opravy, konstatuje komitét v dopise. Most je součást Pražské památkové rezervace, památky světového dědictví UNESCO.

„Tím porušuje platné zákony České republiky a její mezinárodní závazky. Žádám Vás o naléhavý zásah vůči Vám podřízené organizaci, Správě železnic, která zcela selhává v péči o tuto kulturní památku,“ píše v otevřeném dopise profesor Václav Girsa, prezident ČNK ICOMOS.

Správa železnic na místo projektu opravy mostu objednala za více než 3 miliony korun posudek EIA na nový trojkolejný most. „Tedy de facto posudek na zbourání kulturní památky. To považujeme za naprosto skandální,“ dodává Girsa.

Dalším selháním bylo podle komitétu poskytnutí zavádějících podkladů mezinárodní agentuře Jaspers. Ta na jejich základě vyhodnotila stavbu nového tříkolejného mostu jako levnější. „Připomínám, že dosud neexistuje reálný cenový odhad nákladů na opravu mostu, protože nezávislí odborníci jsou Správou železnic ignorováni. Ale co je hlavní, zpráva zcela opomíjí náklady na přestěhování stávajícího mostu na nové místo, což může stát více než výstavba mostu nového,“ píše Girsa ministrovi a připomíná. „Důsledky poskytování zavádějících informací expertní instituci, která zpracovává podklady pro rozhodování Evropské investiční banky, si jistě dovedete představit sám.“

Z kapacitního posouzení železniční tratě Praha hlavní nádraží - Praha-Smíchov (Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D. a kol.), vyplývá, že třetí kolej na mostě pod Vyšehradem není potřebná. „Je jen těžko pochopitelné, proč Správa železnic na místo hledání chytrých řešení, prosazuje těžkopádná a drahá řešení, která by zbytečně zničila kulturní památku a navždy poškodila pražskou památkovou rezervaci, památku světového dědictví UNESCO,“ dodává.

Budoucnosti železničního mostu pod Vyšehradem v Praze se věnovalo zasedání Centra světového dědictví (WHC) UNESCO v saudskoarabském Rijádu. Centrum světového dědictví se plně ztotožnilo se zprávou ICOMOS z března 2023 a Českou republiku vyzvalo k zachování mostu, jakožto cenné součásti panorama Prahy zapsané na Seznam světového kulturního dědictví.

„Je tedy zcela evidentní, že jediným správným, zákonným a zodpovědným řešením této tristní situace je neprodleně zahájit práce na opravě této významné kulturní památky. Věříme, že nebudete nadále tolerovat porušování zákonů a mezinárodních závazků České republiky ve Vámi podřízené organizaci, a jsme Vám setrvale k dispozici,“ uzavírá Girsa.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

U studentů roste zájem o práci v jaderné energetice, ČEZ podepsal rekordní počet stipendií

17:44 U studentů roste zájem o práci v jaderné energetice, ČEZ podepsal rekordní počet stipendií

Rekordních 67 stipendijních smluv uzavřeli v letošním semestru studenti vybraných středních a vysoký…