Česká obchodní inspekce v období od 3. ledna do 31. března 2022 provedla 254 kontrol, které byly zaměřené na internetové obchodování. Kontrolami cílenými především na internetové obchody a platformy, u kterých identifikovala možné riziko poškozování práv spotřebitelů, zjistila ve 196 případech (77,2 % všech provedených kontrol), porušení právních předpisů.
Inspektorát |
Počet kontrol |
Kontroly se zjištěním |
Zjištění v % |
Středočeský a Hl. město Praha |
14 |
9 |
64,3% |
Jihočeský a Vysočina |
19 |
17 |
89,5% |
Plzeňský a Karlovarský |
43 |
22 |
51,2% |
Ústecký a Liberecký |
26 |
17 |
65,4% |
Královéhradecký a Pardubický |
24 |
22 |
91,7% |
Jihomoravský a Zlínský |
49 |
36 |
73,5% |
Olomoucký a Moravskoslezský |
79 |
73 |
92,4% |
Celkem |
254 |
196 |
77,2% |
Zjištěné nedostatky
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, byl ve sledovaném období porušen ve 398 případech. Konkrétně se jednalo:
-
ve 105 případech prodávající řádně neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva zboží reklamovat, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)
-
v 97 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atp. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5)
-
v 72 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a)
-
v 70 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů – ADR (§ 14)
-
ve 21 případech prodávající porušil předpis, který upravuje postup při uplatnění a řešení reklamací, zejména prodávajícímu ukládá povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě (§ 19 odst. 1, 3).
Porušení dalších ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., bylo zjištěno v menším rozsahu.
Porušení přímo použitelných právních předpisů EU bylo zjištěno ve 27 případech a další porušení právních předpisů, které jsou v dozorové kompetenci ČOI, bylo zjištěno ve 43 případech. Jednalo se například o 20 případů porušení zákona č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh, nebo v 8 případech porušení zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole, kdy kontrolovaná osoba nesplnila uložené povinnosti.
Uložená opatření
Česká obchodní inspekce v tomto období pravomocně uložila 239 pokut ve výši 4 083 500 Kč. Nejvyšší pokutu uložil ve sledovaném období inspektorát České obchodní inspekce pro Plzeňský a Karlovarský kraj, jednalo se o pokutu ve výši 750 000 Kč společnosti LUNZO s.r.o., která se dopustila nekalé obchodní praktiky mimo jiné tím, že na svých stránkách www.lunzo.cz uváděla nepravdivé informace o spokojenosti uživatelů s nákupní galerií lunzo.cz. Příklady: Negativní hodnocení uživatelky, která napsala tento text: „Žádné zboží mi nedorazilo a už chcete řešit spokojenost s produktem? No promiňte, vše zaplaceno, uhrazeno a zboží nikde!!!!!!!!! Jsem fakt rozčarovaná“ a uživatele, který udělil 1 hvězdičku s negativním slovním hodnocením „NE!!! Objednávka zaplacena!! měsíc a nemám nic!! Nedoporučuji!!“, bylo smazáno. Dále společnost smazala toto hodnocení jiné uživatelky: „Nejsem vůbec spokojená. Zboží mi nepřišlo.“ a dalšího uživatele: „Zboží jsem zaplatil převodem, nedoručili mi ho ani za 60 dní. Peníze mi nevrátili“, kteří svoji nespokojenost vedle negativního slovního hodnocení vyjádřili i udělením 1 hvězdičky. Upraveno nakonec bylo i hodnocení inspektorky ČOI (která vystupovala v postavení spotřebitele), když její negativní hodnocení spočívající v udělení 1 hvězdičky doplněné komentářem „Nejsem spokojená, dlouhá doba dodání“, zobrazila se nakonec recenze s udělenými 5 hvězdičkami.
ČOI nadále rozšiřuje a aktualizuje seznam rizikových e-shopů ZDE.
Česká obchodní inspekce systémovou kontrolní činností tuzemského internetového obchodování naplňuje cíle, které si stanovila v oblasti prevence nežádoucích jevů a ochrany spotřebitelských zájmů. Výsledky kontrol e-shopů za 1. čtvrtletí roku 2022 znovu potvrdily porušování spotřebitelské legislativy (poskytování nekompletních informací o prodávaných výrobcích, nekalé obchodní praktiky, neinformování spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, neposkytování informací souvisejících s uplatněním práva z odpovědnosti za vady výrobků). Vzhledem k výsledkům, 77,2 % zjištěných nedostatků, bude kontrola v této oblasti pokračovat i v následujícím období.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva