ČOI: I letos téměř 80 % kontrolovaných e-shopů zatím porušilo zákony

13.06.2022 9:02 | Tisková zpráva

Česká obchodní inspekce pokračovala v kontrolách e-shopů, které se stávají dominantní platformou v oblasti spotřebitelského nákupu. V 1. čtvrtletí tohoto roku provedla 254 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve 196 případech, což je 77,2 %. Nejčastěji obchodníci neinformovali spotřebitele o možnostech výrobky reklamovat nebo použili vůči němu klamavé obchodní praktiky.

ČOI: I letos téměř 80 % kontrolovaných e-shopů zatím porušilo zákony
Foto: coi.cz
Popisek: Česká obchodní inspekce - logo

Česká obchodní inspekce v období od 3. ledna do 31. března 2022 provedla 254 kontrol, které byly zaměřené na internetové obchodování. Kontrolami cílenými především na internetové obchody a platformy, u kterých identifikovala možné riziko poškozování práv spotřebitelů, zjistila ve 196 případech (77,2 % všech provedených kontrol), porušení právních předpisů.

 

Inspektorát

Počet kontrol

Kontroly se zjištěním

Zjištění v %

Středočeský a Hl. město Praha

14

9

64,3%

Jihočeský a Vysočina

19

17

89,5%

Plzeňský a Karlovarský

43

22

51,2%

Ústecký a Liberecký

26

17

65,4%

Královéhradecký a Pardubický

24

22

91,7%

Jihomoravský a Zlínský

49

36

73,5%

Olomoucký a Moravskoslezský

79

73

92,4%

Celkem

254

196

77,2%

 

Zjištěné nedostatky

Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, byl ve sledovaném období porušen ve 398 případech. Konkrétně se jednalo:

  • ve 105 případech prodávající řádně neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva zboží reklamovat, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)

  • v 97 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atp. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5)

  • v 72 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a)

  • v 70 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů – ADR (§ 14)

  • ve 21 případech prodávající porušil předpis, který upravuje postup při uplatnění a řešení reklamací, zejména prodávajícímu ukládá povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě (§ 19 odst. 1, 3).

Porušení dalších ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., bylo zjištěno v menším rozsahu.

Porušení přímo použitelných právních předpisů EU bylo zjištěno ve 27 případech a další porušení právních předpisů, které jsou v dozorové kompetenci ČOI, bylo zjištěno ve 43 případech. Jednalo se například o 20 případů porušení zákona č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh, nebo v 8 případech porušení zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole, kdy kontrolovaná osoba nesplnila uložené povinnosti.

Uložená opatření

Česká obchodní inspekce v tomto období pravomocně uložila 239 pokut ve výši 4 083 500 Kč. Nejvyšší pokutu uložil ve sledovaném období inspektorát České obchodní inspekce pro Plzeňský a Karlovarský kraj, jednalo se o pokutu ve výši 750 000 Kč společnosti LUNZO s.r.o., která se dopustila nekalé obchodní praktiky mimo jiné tím, že na svých stránkách www.lunzo.cz uváděla nepravdivé informace o spokojenosti uživatelů s nákupní galerií lunzo.cz. Příklady: Negativní hodnocení uživatelky, která napsala tento text: „Žádné zboží mi nedorazilo a už chcete řešit spokojenost s produktem? No promiňte, vše zaplaceno, uhrazeno a zboží nikde!!!!!!!!! Jsem fakt rozčarovaná“ a uživatele, který udělil 1 hvězdičku s negativním slovním hodnocením „NE!!! Objednávka zaplacena!! měsíc a nemám nic!! Nedoporučuji!!“, bylo smazáno. Dále společnost smazala toto hodnocení jiné uživatelky: „Nejsem vůbec spokojená. Zboží mi nepřišlo.“ a dalšího uživatele: „Zboží jsem zaplatil převodem, nedoručili mi ho ani za 60 dní. Peníze mi nevrátili“, kteří svoji nespokojenost vedle negativního slovního hodnocení vyjádřili i udělením 1 hvězdičky. Upraveno nakonec bylo i hodnocení inspektorky ČOI (která vystupovala v postavení spotřebitele), když její negativní hodnocení spočívající v udělení 1 hvězdičky doplněné komentářem „Nejsem spokojená, dlouhá doba dodání“, zobrazila se nakonec recenze s udělenými 5 hvězdičkami.

ČOI nadále rozšiřuje a aktualizuje seznam rizikových e-shopů ZDE.

Česká obchodní inspekce systémovou kontrolní činností tuzemského internetového obchodování naplňuje cíle, které si stanovila v oblasti prevence nežádoucích jevů a ochrany spotřebitelských zájmů. Výsledky kontrol e-shopů za 1. čtvrtletí roku 2022 znovu potvrdily porušování spotřebitelské legislativy (poskytování nekompletních informací o prodávaných výrobcích, nekalé obchodní praktiky, neinformování spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, neposkytování informací souvisejících s uplatněním práva z odpovědnosti za vady výrobků). Vzhledem k výsledkům, 77,2 % zjištěných nedostatků, bude kontrola v této oblasti pokračovat i v následujícím období.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Co říkáte na to, s čím aktuálně vláda přichází?

Dobrý den, i když jste byla myslím zvolena za vládní strany, teď si nejsem jistý za kterou, přesto si myslím, že jste objektivní. Zajímal by mě tak váš názor jednak na to, že chce vláda trestat jakousi činnost pro cizí moc, upřímně nechápu ani co přesně je tím myšleno? A pak, že chce zbavit dvojího ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pražské služby: Náměstí ožila reuse dny

19:28 Pražské služby: Náměstí ožila reuse dny

Informace o Reuse dnech pořádaných městskými částmi za podpory Magistrátu hl. m. Prahy.