Zvýšený zájem o nakupování přináší i rizika pro spotřebitele. Kontrolám klasických i internetových obchodů se proto v tyto dny bude Česká obchodní inspekce intenzivně věnovat.
„Novela zákona o ochraně spotřebitele přinesla jasná pravidla pro nabízení zboží ve slevě. Spotřebitelé tak získají informace o tom, jaká byla nejnižší prodejní cena výrobku, ze které byla sleva poskytnuta, a výši této slevy. Právní úprava tak brání marketingovým praktikám některých prodávajících, které v minulosti mohly ve spotřebitelích vyvolat mylný dojem o slevách z cen výrobků a podmínkách, za kterých byly tyto slevy poskytnuty. ČOI bude v období Black Friday věnovat zvýšenou pozornost dodržování povinností prodávajících spojených s poskytováním slev,“ uvádí ústřední ředitel ČOI Ing. Jan Štěpánek.
Podle zákona o ochraně spotřebitele prodávající, který deklaruje slevu z ceny výrobku, musí spotřebitele informovat o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy, nebo od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů. V případě postupného zvyšování slevy z ceny výrobku může prodávající uvést nejnižší cenu, za kterou výrobek nabízel a prodával 30 dnů před poskytnutím první slevy. Tato povinnost se nevztahuje na výrobky podléhající rychlé zkáze a výrobky s krátkou dobou spotřeby, jako jsou například některé druhy potravin.
„Zejména v období Black Friday, ale i dalších slevových akcí je důležité, aby spotřebitel
- byl obezřetný - obezřetnost zahrnuje nejen úvahu o koupi výrobku, ale i úvahu o tom, od koho výrobek koupit. Zejména u dražších výrobků nebo výrobků s delší dobou životnosti je namístě zvážit i otázky týkající se kvality a opravitelnost výrobku, dostupnosti servisu, možnosti uplatnění práv vyplývajících z uzavřené smlouvy a další okolnosti;
- porovnával ceny napříč trhem - sleva v jednom obchodě, nemusí ještě znamenat nejvýhodnější cenu na trhu, mohou existovat jiné obchody, které stejný výrobek nabízejí za shodnou cenou běžně, a ve slevě ještě levněji. V případě internetu je možné zkoumat nejen cenu výrobku, ale na základě recenzí i hodnocení prodávajícího. Je nutné rozlišovat ověřené a neověřené spotřebitelské recenze;
- zajímal se o předchozí prodejní cenu – podle platné právní úpravy musí sleva vycházet z nejnižší ceny, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v posledních 30 dnech před slevou, případně po kratší dobu, nebyl-li v prodeji alespoň 30 dnů, nebo ceny, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván 30 dnů před poskytnutím první slevy, pokud dochází ke zvyšování slevy postupně;
- zajímal se o podmínky slevy – ne každá sleva je bez dalšího dostupná každému spotřebiteli. Některé slevy mohu být podmíněny například členstvím v klubu, přihlášením se do mobilní aplikace, objednáním zboží prostřednictvím internetu, dobou zadání objednávky atp.,“ doplňuje ústřední ředitel ČOI Ing. Jan Štěpánek.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva