Letošního Minisčítání se zúčastnilo 29 628 dětí z 1 783 tříd. Nejvíce žáků se zapojilo v Pardubickém a Středočeském kraji. Nejméně v Karlovarském a Královéhradeckém kraji. Vyplňování elektronického dotazníku, který čítal 19 otázek, probíhalo od 1. října do 13. listopadu. Většina respondentů byla ve věku 11 až 14 let.
Z výsledků mimo jiné vyplývá, že nejoblíbenějšími školními předměty jsou tělocvik, angličtina, matematika a informatika a že 41% vliv na oblíbenost předmětu má učitel. Ukázalo se také, že mezi pět povolání, o kterých děti do budoucna nejčastěji uvažují, patří veterinář, učitel, kuchař, policista nebo doktor. Co se týče jazykové vybavenosti, 82 % žáků uvedlo, že je s to domluvit se na základní úrovni anglicky. Pouze malá část dětí by spíše použila slovenštinu (5 %), němčinu (3 %) nebo ruštinu (2 %). Další cizí jazyky nejsou příliš obvyklé.
Minisčítání odhalilo i některé trendy současné informační společnosti. „Ptali jsme se na to, kdy děti dostaly svůj první mobilní telefon. 66 % z nich se přihlásilo k tomu, že ještě na prvním stupni. 22 % dokonce ještě před zahájením povinné školní docházky. 9 % žáků až po absolvování 5. třídy. A pouze 3 % dětí mobil nemají. Zajímavé také bylo, že 97 dětí vidí svou budoucí kariéru v youtuberství,“ shrnula Iva Ritschelová, předsedkyně ČSÚ.
Kompletní výsledky Minisčítání jsou dostupné na webových stránkách www.miniscitani.cz. Umožňují srovnávat data mezi jednotlivými třídami, školami, městy či regiony, a to i v kombinaci různých kritérií. Vygenerované údaje lze exportovat. Učitelé s nimi mohou pracovat v hodinách prostřednictvím tabulek a grafů v různých formátech.
V rámci letošního Minisčítání bylo také vylosováno pět tříd, které získaly zajímavé ceny. 8.A ze ZŠ a MŠ Jiráskovo náměstí v Hradci Králové, 7. třída ze ZŠ Rychnov u Jablonce nad Nisou a 9.A ze ZŠ a MŠ Pňovice získaly výlet do libereckého science centra iQlandia. 8.B ze zlínské ZŠ Komenského I vyhrála exkurzi v Rádiu Junior a 8.A ze ZŠ a MŠ Kozlovice se může těšit na rádiového plyšového maskota Ušouna. „Minisčítání pro nás bylo jednoznačně přínosem. Výsledky a následné srovnání s dalšími školami bylo velmi zajímavé. Dozvěděli jsme se například, že na oblíbenost předmětů má v naší třídě až ze 63 % vliv učitel. To je ve srovnání s celorepublikovými výsledky o 22 % více. Pro nás je to cenná zpětná vazba,“ uvedla učitelka Jana Volfová z hradecké Základní školy Jiráskovo náměstí.
Projekt Českého statistického úřadu Minisčítání uspěl i v soutěži Eduína 2015. Získal třetí místo v hodnocení odborné poroty, a zabodoval tak v konkurenci dalších 67 projektů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva