„Jedny české manžele nedávno zlákala vidina staršího karavanu za 5000 eur, tedy asi 130 000 korun. Chtěli udělat radost na léto sobě i svým dětem.
Písemně komunikovali s autorem nabídky zveřejněné na běžném českém inzertním serveru, e-mailem obdrželi vyplněný technický průkaz, fakturu a kupní smlouvu, jejíž scan podepsali a poslali zpět. Jenže po zaplacení bankovním převodem se dodání karavanu údajně ze Skandinávie nedočkali. Komunikace ustala, vše byl podvod,“ uvádí jeden z případů Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při ČOI.
Podvodník také tvrdil, že jím určená přepravní společnost funguje jako úschovna pro zaplacenou částku – zaslaná částka prý bude držena až do okamžiku předání vozu. Jenže tohle je další trik.
„Tento údajný přepravce je také fiktivní a platbu obdrží přímo podvodník, který následně žádné vozidlo nedodá, a přestane komunikovat. Lidé platí v těchto případech bankovním převodem z účtu na účet a banky zpravidla nejsou schopné takové platby zastavit či částky vrátit zpět. Nezbývá než obrátit se na policii,“ připomíná Ondřej Tichota, podle kterého je při podvodech s ojetými auty často požadována právě částka 5000 nebo 8000 eur.
Jiné podvody se mohou týkat ubytovacích služeb. Podvodníci nabízejí na inzertních serverech pronájem apartmánů, a to údajně přes službu Airbnb. Přitom s touto značkou nemá nabídka nic společného a vše probíhá jinak než při pronájmu přes tuto společnost.
„Tento subjekt vede vše striktně přes svou vlastní platformu - komunikaci mezi pronajímatelem a nájemcem i samotnou platbu. Neexistují u ní žádní ‚oficiální‘ prostředníci, kteří mají předat klíče a zadržet přes účet zaplacenou částku do doby, než dojde k předání klíčů přímo na místě, atp. Někdy podvodníci uvádí, že takový postup je zaštítěn programem Airbnb pro bezpečnost a důvěru,“ popisuje Ondřej Tichota.
V podvodných inzertních nabídkách se objevují odkazy na skutečné nabídky ubytování na webu Airbnb, ale je potřeba zbystřit, pokud jinak vše probíhá mimo tuto platformu. Spotřebitel odešle peníze na uvedený účet, ale když se dostaví do ubytovacího zařízení, zjistí, že ho tam nikdo nečeká a že o své peníze přišel.
Nejen při nákupu zboží, ale i při zařizování dovolené přes internet je tedy potřeba být obezřetní a ověřovat, na jakou nabídku člověk reaguje a s kým může mít tu čest.
Síť ESC bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Velké Británie, Norska a Islandu. Podává také informace o právech spotřebitelů na jednotném evropském trhu. Je financováno Evropskou komisí a, zúčastněnými státy. Více informací naleznete na www.evropskyspotrebitel.cz.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.