Česká pošta: Tradiční metoda na tradičně tištěné známce

20.01.2022 18:44 | Tisková zpráva

Dnes, ve čtvrtek 20. ledna, Česká pošta uvádí do prodeje novou příležitostnou písmenovou poštovní známku Tradice české známkové tvorby: Ocelotisk z ploché desky, jejímž námětem je detail tiskového stroje společnosti Waite & Saville. Autorem výtvarného návrhu je Milan Bauer a rytina pochází z dílny Miloše Ondráčka. Tento způsob tisku je jedním z pilířů dlouhodobého úspěchu českých známek v mezinárodních filatelistických soutěžích.

Česká pošta: Tradiční metoda na tradičně tištěné známce
Foto: Archiv
Popisek: Česká pošta

První nové známky roku jsou každoročně vydávány 20. ledna na počest vydání první známky samostatné České republiky v roce 1993.

Společnost WAITE & SAVILLE byla založena ve Falcon Works, v anglickém Otley v roce 1892 Fredem Waitem a bradfordským inženýrem Jasonem Savillem. Jejich prvním postaveným strojem byl balící stroj na noviny. Ocelotiskové stroje společnosti WAITE & SAVILLE jsou už několik desítek let používány pro své relativně nízké tiskové náklady na výrobu nejprve československých a později českých a slovenských poštovních. Archy známek se do stroje nakládají ručně tištěnou stranou vzhůru a umísťují se na horizontální desku podle nastavené stavící náložky. Vlastní tisk probíhá neobyčejně hladce a kvalitně. Je ovládán vačkovou hřídelí, která působí na mechanismus dvojitých vzpěrných pák. Tím je dosaženo velké razicí síly, a přitom tato úprava zaručuje určitou časovou prodlevu před dosednutím tiskového vozíku. V tiskovém stroji se uchycená destička navaluje namíchaným a schváleným odstínem speciální ocelotiskové barvy.

Nominále příležitostné písmenové poštovní známky je zastoupeno písmenem „B“, které odpovídá ceně za vnitrostátní obyčejné psaní – standard do 50 g v ekonomickém režimu dodání dle ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – ke dni vydání 19 Kč.

Nová známka vychází i ve známkovém sešitku, jenž obsahuje tiskový list s osmi známkami a dvěma stejnými potištěnými kupony. Motivem kuponu je kresba detailu uchycení tiskové destičky s motivem loga České pošty. Součástí emise je i obálka prvního dne vydání (FDC) s detailem okamžiku, kdy ruce nakládajíc papír do tiskového stroje.

Emisi vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o. metodou ocelotisku z ploché desky nákladem 150 000 kusů známek a 10 000 kusů známkových sešitků s osmi známkami a dvěma kupony.  Celkem si tedy zájemci mohou zakoupit 230 000 známek. FDC je vytištěna stejnou metodou tamtéž v nákladu 2 600 kusů.

Zájemci si mohou známku zakoupit na poštovních přepážkách či v e-shopu na webových stránkách České pošty.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP: Místo tramvají budou na Libeňském mostě dočasně jezdit autobusy

22:03 DPP: Místo tramvají budou na Libeňském mostě dočasně jezdit autobusy

Současný provoz tramvají na části Libeňského soumostí bude od půlnoci z neděle 24. na pondělí 25. li…