První známka představuje dílo malíře Františka Ronovského a motivem dalších dvou jsou na společném známkovém kompletu s dvakrát dvěma známkami obrazy malíře, kostýmního výtvarníka, scénografa a bývalého automobilového závodníka Theodora Pištěka.
Z plátna na známky – dílo Theodora Pištěka má své ceniny
V Poštovním muzeu byl ve středu 20. října za účasti Theodora Pištěka představen známkový komplet s dvakrát dvěma novými příležitostnými známky z emise Umělecká díla na známkách, Theodor Pištěk: Ecce Homo. Pět dnů před jeho 89. narozeninami se tak na poštovní ceniny dostávají dva obrazy z díla významného českého výtvarníka, kostýmního návrháře, celoživotního milovníka automobilismu a bývalého závodníka.
Pro účely slavnostní události byl ze soukromé sbírky zapůjčen originál obrazu Ecce Homo z roku 1983, jenž je společně s Autoportrétem u okna II z roku 1981 motivem představovaných známek, které na tiskovém listu doplňuje autorův autogram. O obrazu samotném a díle Theodora Pištěka pohovořil kunsthistorik Martin Dostál.
Theodor Pištěk je mimo jiné držitelem Oscara za kostýmy k filmu Amadeus. Syna ze slavné herecké rodiny přivedl k filmu režisér František Vláčil. Spolupracovali např. na Údolí včel či Markétě Lazarové. Se svým vrstevníkem a přítelem z dob studií, režisérem Milošem Formanem, se pracovně setkal až při natáčení filmu Amadeus (1983), za který nakonec oba obdrželi cenu Americké filmové akademie Oscar. V roce 1990 byl stejný tandem odměněn cenou Francouzské filmové umělecké akademie – Césarem za snímek Valmont. Spolupráce pokračovala i na dalším úspěšném filmu z roku 1996 Lid versus Larry Flint. Theodor Pištěk je autorem návrhů uniforem Hradní stráže a léta se věnuje i malbě. V kontextu světového fotorealismu náleží k nejuznávanějším umělcům. Je také iniciátorem Ceny Jindřicha Chalupeckého, udělované každoročně nejnadanějším mladým českým výtvarníkům.
Nominální hodnota nových příležitostných poštovních známek je 30 a 34 Kč a metodou ofsetu je vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o. nákladem 2 x 60 000 kusů (tiskové listy s dvakrát dvěma známkami v nákladu 30 000 ks). Společně se známkami vychází i dva druhy obálek prvního dne vydání vytištěné tamtéž metodou digitálního tisku v nákladu 2 x 2 700 kusů s náměty Pištěkových děl Adieu Guy Moll a Rodinný portrét.
Známkový komplet si mohou zájemci za cenu 128 Kč zakoupit na specializovaných přepážkách nebo v e-shopu na webových stránkách České pošty.
Františka Ronovského reprezentuje na známce obraz Akt
František Ronovský, jehož dílo na známce s nominální hodnotou 33 Kč reprezentuje obraz Akt, byl český malíř a figuralista, jenž se zpočátku ve svém díle soustředil na motivy kaváren a ženské akty, experimentoval přitom s malířskou technikou antického původu, enkaustikou. Přitahovaly ho však také motivy kalvárie a piety. V další tvorbě ho ovlivnily zahraniční studijní cesty, část jeho díla je tak věnována například Paříži. Malířské dílo Františka Ronovského se vyvíjelo svým vlastním způsobem, díla vytvářejí jedinečnost v českém i světovém umění.
Novou příležitostnou známku Umělecká díla na známkách – František Ronovský vytiskla metodou ofsetu Tiskárna Hradištko, s. r. o. v nákladu 60 000 kusů známek. Společně se známkou vychází i obálka prvního dne vydání, která byla vytištěna ocelotiskem z ploché desky v nákladu 2 700 kusů a autorem jejíž rytiny s motivem Ronovského díla Vzpomínky na Amsterdam je Jaroslav Tvrdoň.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva