Akce se účastnili zástupci evropských operátorů, kteří si vymění zkušenosti týkající se základních principů přechodu na partnerské pošty a provozních zkušeností. Fórum bylo jednou ze sedmi pracovních skupin fungujících v rámci tzv. Operational Activities Circle – pracovního orgánu PostEuropu, který se zabývá otázkami provozu.
Každoroční zasedání Fóra hostí jeden z členských operátorů, dosavadní proběhla v arménském Jerevanu (2017), islandském Reykjavíku (2016), Lucemburku (2015), estonském Tallinnu (2014), finských Helsinkách (2013), rakouské Vídni (2012) a německém Bonnu (2011). Zástupci České pošty se zasedání zatím neúčastnili. Cílem fóra je usnadnit výměnu informací mezi poštovními operátory v otázkách poštovní pobočkové sítě, zejména transformace vlastních na partnersky provozované pobočky, nabídky inovativních služeb apod. Kromě prezentací vybraných členských operátorů a diskuse nad jednotlivými aspekty provozu jsou zasedání příležitostí k exkurzím do provozu.
Pošta Partner je plnohodnotnou alternativou pošty. Rozdíl spočívá v tom, že je provozována třetí osobou, nikoli Českou poštou. Z hlediska poskytovaných základních poštovních služeb není mezi pobočkou a poštou Partner žádný rozdíl. V České republice i řadě dalších zemí je převod poboček pošty na třetí strany dlouhodobě aktuální téma. V České republice se projekt nazývá Pošta Partner a k 1. květnu 2018 fungovalo již 512 pošt Partner.
Příklady transformace
Deutsche Post: Německá pošta v roce 1990 provozovala cca 29 000 vlastních poboček, během 3fázové transformace v letech 1990 až 2011 své pobočky prodala Poštovní bance, nebo převedla na partnerské, ponechala si pouze 2 vlastní pobočky a podařilo se jí dosáhnout cílů vytyčených pro transformaci – snížit fixní náklady, zvýšit kvalitu služeb a spokojenost zákazníků. V současnosti disponuje více než 27 000 partnerskými pobočkami (provozovanými Poštovní bankou, DHL, nebo obchodníky) s různým rozsahem nabízených služeb. Počet partnerských poboček dále rozšiřuje (zejména tzv. DHL balíkovny zaměřené na zásilky e-commerce). Síť přístupových bodů rovněž zahrnuje stále rostoucí počet samoobslužných výdejních a/nebo sběrných míst.
Österreichische Post: Rakouská pošta v rámci transformace započaté v r. 2009 postupně snižuje počet vlastních ve prospěch partnerských poboček – zatímco v r. 2009 disponovala cca 1000 vlastními a 370 partnerskými pobočkami, v r. 2017 to bylo cca 440 vlastních a 1360 partnerských poboček. V současnosti tak provozuje necelých 1800 poboček a jde tak nad rámec zákona, který jí ukládá povinnost zajistit 1650 poboček. Pobočky nabízejí 3 produktové řady (poštovní služby, bankovní služby a maloobchodní prodej vybraných produktů, např. telefonních karet, známek atd.). Síť přístupových bodů rovněž zahrnuje stále rostoucí počet samoobslužných výdejních a/nebo sběrných míst.
Swiss Post: Švýcarská pošta chce v rámci transformace, kterou představila v říjnu 2016, do r. 2020 zvýšit počet přístupových míst z 3800 na 4200, počet vlastních poboček chce přitom snížit ve prospěch partnery provozovaných poboček a samoobslužných terminálů - počet vlastních poboček chce snížit z 1400 na 800-900, naproti tomu počet partnerských poboček chce zvýšit z 1100 na 1700-2000; ve 1300 případech bude poštovní služby nadále poskytovat v bydlišti zákazníka. Transformaci pobočkové sítě je Švýcarská pošta ze zákona povinna konzultovat s obcemi, nicméně dialog vede i s různými organizacemi (občanskými, obchodními) a širokou veřejností.
PostNord Group: PostNord Group byla založena v roce 2010 Švédskem a Dánskem. Společnost vlastnila maloobchodní síť poštovních poboček ve Švédsku do roku 2013, v Dánsku pak částečně do roku 2018. Současný koncept společnosti PostNord se ubírá směrem zvyšování počtu poštovních partnerů a výdejních míst. V Dánsku se společnost zaměřuje především na balíkomaty.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva