České dráhy se s odbory dohodly na znění Podnikové kolektivní smlouvy na rok 2022

05.12.2021 7:34 | Tisková zpráva

Největší český železniční dopravce uzavřel jednání s odborovými centrálami o podobě Podnikové kolektivní smlouvy Českých drah na rok 2022.

České dráhy se s odbory dohodly na znění Podnikové kolektivní smlouvy na rok 2022
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Podle předsedy představenstva Ivana Bednárika spadlo dlouhé a těžké kolektivní vyjednávání do velmi složitého období, kdy firma druhým rokem bojuje s propadem tržeb kvůli pandemii koronaviru.

„Protiepidemická opatření a covidem přímo nebo nepřímo způsobená změna cestovních návyků lidí nás připravila o tržby v řádu miliard korun. Současně s tím dochází ke skokovému nárůstu externích nákladů, které nelze z naší strany nijak ovlivnit. To pochopitelně limituje možnosti zaměstnavatele zvyšovat platy a rozšiřovat benefity,“ přibližuje současnou situaci Ivan Bednárik a dodává: „Nicméně jsme se zástupci zaměstnanců došli po těžkém boji ke kompromisu. Nikdo od stolu neodchází spokojen. Zachování funkčnosti firmy a sociální smír, tak bych nazval dnešní výsledek.“

Uzavřená Podniková kolektivní smlouva zajišťuje v roce 2022 růst mezd v tarifních třídách 1 až 12, tedy u většiny provozních pracovníků, o 4 %. U dalších zaměstnanců bude růst mezd v průměru o 3 až 3,5 %. Bez výraznějších změn je zachována většina dosavadních ustanovení a benefitů pro zaměstnance, jako je například délka pracovní doby, různé formy příspěvků včetně penzijního připojištění atd.

Úpravy se dotknou dovolených u pracovníků, kteří bezprostředně nezajišťují provoz vlaků. Přibližně 4 200 zaměstnanců, kteří měli dosud nárok na šestitýdenní dovolenou, bude mít nově pět týdnů. Pokud ale zaměstnanec dovolenou v daném roce vyčerpá, bude mít možnost v posledním čtvrtletí čerpat ještě týden placeného volna. Zároveň také došlo k úpravě kondičních ozdravných pobytů u skupiny zaměstnanců, kteří nenesou největší zodpovědnost za bezpečnost vlakové dopravy. U lidí, kteří se přímo starají o provoz, ke změnám nedochází.

„To nám pomůže lépe plánovat práci a zvýšit efektivitu,“ vysvětluje Ivan Bednárik a uzavírá: „Změny, na kterých jsme se nakonec dohodli, mají cenovku do 400 milionů korun navíc ve výdajích pro příští rok. Musíme ale myslet na budoucnost, abychom našim lidem zajistili práci i za pět, deset, dvacet let. České dráhy nejsou rozpočtová organizace, na svůj rozvoj, obnovu vozidel a všechny výdaje si musejí vydělat obchodní činností.“

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

7:14 České dráhy: Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

Tento týden uplynulo 20 let od vytvoření posledního českého železničního rychlostního rekordu 237,04…