Motorový vůz řady 842, tzv. „kvatro“, který ve čtvrtek přijel do Českých Budějovic, aby se připravil na přehlídku historických i moderních vozidel Českých drah v rámci sobotního Národního dne železnice, měl tu čest být první soupravou, která prošla mycím programem nového stacionárního umývače.
Ekologicko-ekonomický projekt
Projekt výstavby umývače byl iniciativou Českých drah ke zvýšení kultury cestování v regionu a na dálkových linkách vycházejících z Českých Budějovic. Výstavba umývače trvala necelých 10 měsíců. Celková cena realizace investiční akce činila 30,5 mil. Kč, ale návratnost investice se odhaduje už za 6 roků. „Myčka je schopna obsloužit až 20 vozidel za 24 hodin. Délka umývaného vozidla dosahuje až 30 metrů a umožňuje mytí samostatných vozidel i celých souprav. Díky krátkodobé návratnosti investice a zpětnému užití přečištěné odpadní vody má tento projekt pozitivní ekonomický i ekologický dopad,“ upřesňuje Vladimír Janoušek, ředitel Oblastního centra údržby Západ.
Myčka umožňuje mytí bočnic a čela motorových vozů řad 810, 842, 854, motorových jednotek 814+914 Regionova, elektrických jednotek 650+651 RegioPanter, motorových lokomotiv řad 750, 754, elektrických lokomotiv řad 242, 362, 363 a Taurus. U ostatních skříňových železničních vozidel včetně osobních vozů umožňuje také mytí bočnic skříní těchto vozidel.
Hala
Jednokolejná hala o délce 37 metrů a šířce 7,8 metrů je montovaná ocelová konstrukce s opláštěním z trapézového plechu. Pro odvod znečištěné vody jsou v celé délce haly umístěny nerezové záchytné vany. Dešťová voda je pak ze střechy haly svedena do podzemní retenční nádrže pro využití při mycím procesu.
Technologie
Pojízdný mycí portál osazený bočními a střešními kartáči nabízí tři stupně mytí: ekologický, standardní a intenzivní. Mytí se provádí buď alkalickým, nebo kyselým mycím prostředkem, který se pravidelně střídá. Znečištěná voda je zachycována v podzemní sedimentační nádrži, odkud je čerpána do čistírny odpadních vod a po přečištění je shromažďována v retenční nádrži. Při mycím procesu je opětovně využívána recyklovaná voda, pouze finální oplach je prováděn čistou vodou z vodovodního řadu. Při poklesu venkovní teploty pod 3 °C dojde k automatickému odstavení technologie a odvodnění celého systému.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva