Manažerem dluhopisů byly Erste Group Bank, ING Bank, Societe Generale Group a UniCredit Bank. Národní dopravce získané prostředky využije k financování nákupu nových vlaků a jiných zelených projektů. Část výnosů z dluhopisů bude použita ke splacení některých dalších závazků.
„Potenciál pro růst Českých drah vidím hlavně v mezistátní dálkové dopravě a ve zvyšování obsazenosti spojů. Nutnou podmínkou je právě modernizace vozidlového parku. Tam, kde nasadíme nové vlaky, nám přibývají zákazníci. Typickým příkladem je linka Praha – Plzeň – Cheb, kde jezdí aktuálně nejmodernější dálkové vozy ve střední Evropě,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel ČD, a pokračuje: „Jako podnikatelský subjekt nedostáváme na nákup vlaků prostředky ze státního rozpočtu. Financování si musíme zajistit sami na komerční bázi. Proto hledáme ty nejvýhodnější možnosti, jako jsou finanční zdroje od Eurofimy nebo právě emitované ESG bondy.“
České dráhy investují do obnovy své flotily dlouhodobě. S ohledem na možnosti krajů a Ministerstva dopravy objednat v rámci veřejné dopravy úplně nové vlaky, probíhá výměna postupně. Nejnovější vozidla nyní jezdí v Plzeňském a Jihočeském kraji a další budou dodána například do Olomouckého nebo Moravskoslezského kraje. Nové soupravy jsou ale ve výrobě i pro další regiony a také pro dálkové expresní linky.
„V současnosti máme objednáno dalších více než 230 moderních jednotek a lokomotiv, to je dohromady zhruba 750 jednotlivých vozidel. Pro dálkové spoje pořizujeme soupravy ComfortJet, pro regiony další RegioPantery nebo motorové jednotky typu RegioShark. S některými kraji se už bavíme také o nasazení hybridních vlaků, které budou ještě šetrnější k životnímu prostředí,“ dodává k využití prostředků z emitovaných dluhopisů Michal Krapinec.
České dráhy jako jedna z prvních velkých společností u nás využily možnost emise tzv. zelených dluhopisů. Ty reflektují skutečnost, že jsou České dráhy aktivní v oblasti ESG (Enviromental, Social and Governance). „Investoři počítají s tím, že firma podniká trvale udržitelným způsobem, a díky tomu si můžeme půjčit za výhodnějších podmínek. Železniční doprava je ekologická a energeticky úsporná už ze své podstaty. Tento aspekt však hodláme dále rozvíjet a posouvat. Stejně tak jako všechny další aktivity v oblasti ESG, ať jde o rovnoprávnost různých společenských a sociálních skupin nebo o péči o naše zaměstnance,“ doplňuje Lukáš Svoboda, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku a nákup.
„Zároveň jsme se tento týden připojili k projektu RETHINK. Tato otevřená platforma sdružuje velké společnosti, které působí v Česku a které se rozhodly vzájemně spolupracovat a předávat si zkušenosti při podpoře dosažení dlouhodobé klimatické neutrality. Jako národní dopravce chceme být v rámci prosazování environmentální zodpovědnosti aktivní,“ uzavírá Lukáš Svoboda.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva