Český statistický úřad: Internetové prodeje dynamicky rostou

23.06.2016 19:15 | Zprávy

Maloobchodní tržby se třetím rokem zvyšují. Jen od ledna do dubna stouply o 6,3 %. Spotřebitelé více utrácejí za nepotravinářské zboží. Přesto tržby prodejců potravin vzrostly nejvíc od roku 2003. Nejdynamičtějším odvětvím je internetový prodej a zásilkové služby. Obchodní marže tuzemských maloobchodníků dosáhla v roce 2014 v průměru 22,9 %.

Český statistický úřad: Internetové prodeje dynamicky rostou
Foto: ČSÚ
Popisek: Logo Českého statistického úřadu

Tržby za potraviny vzrostly v období od ledna do dubna meziročně o 5,6 %, nejvíce rostly v únoru a březnu. „Díky přestupnému roku byl únor o jeden den delší, což se projevilo v  meziročním srovnání. Březnový růst byl ovlivněn velikonočními svátky a také Velký pátek byl poprvé státním svátkem. Domácnosti tak hojněji nakupovaly potraviny,“uvádí Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ.

Tržby za nepotravinářské zboží rostly rychleji než za potraviny. Za první čtyři měsíce 2016 se zvýšily o 6,4 %, za celý loňský rok dokonce o 7,4 %. Nejrychleji, o 8,4 %, však rostl prodej pohonných hmot, který byl podpořen výrazným poklesem cen benzinu a nafty. Celkově se maloobchodní tržby zvyšují už třetím rokem. Vloni meziročně narostly o 6,3 %.

Nejdynamičtěji se v maloobchodě rozrůstá internetový prodej a zásilkové služby. Tržby v těchto podnicích dosahují vysokých meziročních temp růstu. Vloni se vyšplhaly o 21,5 %, v prvních čtyřech měsících letošního roku o 18,8 %. „Na podniky prodávající zboží prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby připadá asi 5 % celkových maloobchodních tržeb. Převážná část přitom pochází z prodeje počítačového a komunikačního zařízení a potřeb pro domácnost. Naopak nejmenší podíl na tržbách internetových obchodů mají potraviny,“ upřesňuje Iva Ritschelová, předsedkyně ČSÚ.

Průměrná obchodní marže maloobchodníků v České republice v roce 2014 byla 22,9 %. V jednotlivých odvětvích se liší. Nejnižší marži vykazují obchodníci s pohonnými hmotami (6,8 %) a prodejci počítačového a komunikačního zařízení (16,3 %). Nejvyšší obchodní marže byla v maloobchodních prodejnách s oděvy, obuví a koženými výrobky (43,5 %).

„Více než 99,5 % tuzemských maloobchodních podniků vykazuje roční tržby do 100 miliónů korun. Nicméně v 85 podnicích s tržbami nad 1 miliardu se realizovalo 54,5 % všech maloobchodních tržeb,“ upozorňuje Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností ČSÚ.

Růst maloobchodních tržeb v České republice byl za první čtvrtletí osmý nejvyšší mezi státy EU. Tržby se u nás ve srovnání s Unií (2,8 %) zvyšovaly téměř dvojnásobným tempem. Jejich dvouciferný růst vykázaly Rumunsko a Lucembursko. Vyšší dynamiku než Česko měly například i Irsko a Polsko. Na Slovensku tržby vzrostly jen o 1,1 %.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. et Ing. Miloš Nový byl položen dotaz

německé platy

Pokud vás dobře chápu, tak ani Vy nevěříte Fialově slibu, že můžeme mít za 5 let platy jako Němci. Ale tvrdíte, že nám pomůže přijetí Eura. Kdy bysme tedy mohli mít platy jako v Německu? Tvrdíte, že je to z dlouhodobého hlediska, což je dost široký pojem. A pomůže nám Euro nějak v tom, že čím dál ví...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Evropa potřebuje antibyrokratickou reformu, nová komise musí jednat rychle

13:21 Hospodářská komora: Evropa potřebuje antibyrokratickou reformu, nová komise musí jednat rychle

Evropa zaostává v ekonomickém růstu, výzkumu a vývoji, podnikatelé v EU čelí obrovské byrokracii a n…