„Meziroční srovnání maloobchodních tržeb bylo ovlivněno opatřeními proti šíření koronaviru v loňském roce, kdy byl prodej v některých kamenných obchodech omezen, a zákazníci ve zvýšené míře nakupovali zboží prostřednictvím internetu. V letošním roce naopak tržby kamenných obchodů rostly vysokými tempy. Nejrychlejší růst zaznamenaly prodejny oděvů a obuvi. K růstu maloobchodních tržeb dále významně přispěl prodej pohonných hmot,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel1) po očištění o sezónní vlivy zvýšily v říjnu reálně o 1,4 %, v tom za pohonné hmoty vzrostly o 2,6 %, za nepotravinářské zboží o 1,9 % a za potraviny o 0,2 %.
Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 7,2 %, přičemž za pohonné hmoty vzrostly o 15,0 % a za nepotravinářské zboží o 11,9 %, naopak za potraviny klesly o 1,7 %. V říjnu 2021 bylo o jeden pracovní den méně než v říjnu 2020.
Bez očištění se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 5,6 %. Tržby za pohonné hmoty vzrostly o 13,4 %, za nepotravinářské zboží o 10,0 %, naopak za potraviny klesly o 2,7 %.
K meziročnímu růstu tržeb nepotravinářského zboží přispěla nízká srovnávací základna loňského října, kdy maloobchodní prodej, zejména v kamenných prodejnách, ovlivnila opatření v souvislosti s nástupem druhé vlny pandemie. Vyšší tržby zaznamenaly specializované prodejny s oděvy a obuví (o 39,4 %), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 21,8 %), s kosmetickými a toaletními výrobky (o 15,1 %), s výrobky pro domácnost (o 10,2 %), s počítačovým a komunikačním zařízením (o 9,1 %) a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (o 0,4 %). Specializované prodejny s potravinami realizovaly tržby vyšší o 3,7 %, naopak nespecializovaným prodejnám s převahou potravin se tržby snížily o 3,0 %. Internetové obchody2) zaznamenaly meziroční růst tržeb o 3,7 %.
Cenový deflátor v maloobchodě kromě motorových vozidel ke stejnému období předchozího roku (bez vlivu DPH) činil 105,6 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot, oděvů a obuvi, výrobků pro kulturu, sport a rekreaci, výrobků pro domácnost, počítačového a komunikačního zařízení, farmaceutického a zdravotnického zboží a potravin. Naopak klesly ceny kosmetických a toaletních výrobků.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel3) vzrostly reálně meziměsíčně o 0,3 % a meziročně očištěné o kalendářní vlivy se snížily o 8,7 %. Neočištěné tržby klesly meziročně o 11,8 %, v tom za opravy motorových vozidel o 0,2 % a za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 14,2 %.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici ZDE.
1) CZ-NACE 47 – nezahrnuje prodej a opravy motorových vozidel.
2) CZ-NACE 4791 – maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby.
3) CZ-NACE 45 – zahrnuje velkoobchod a maloobchod s motorovými vozidly a opravy motorových vozidel.
Poznámky:
Všechny údaje v textu Rychlých informací jsou uvedeny ve stálých cenách.
Podniky jsou do odvětví zatříděny podle své převažující činnosti, tj. taková činnost, ze které podniku plyne největší přidaná hodnota.
Data za měsíc září 2021 byla v souladu s politikou revizí ČSÚ revidována, za říjen 2021 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2021 budou publikovány v březnu 2022.
Upozorňujeme, že vzhledem ke změně způsobu tvorby odhadů nešetřené části souboru může dojít k vyšší revizi dříve publikovaných dat.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.