Ve snaze ušetřit se Češi omezují na nákup základních produktů, šetří na sobě i domácnosti
Češi snižují své výdaje na oblečení a domácí potřeby, aby čelili rostoucím nákladům na základní zboží – zejména na potraviny. Třebaže se pokles prodejů týká celého maloobchodního segmentu, největší propad tržeb zaznamenali hlavně prodejci domácích potřeb, vybavení a zařízení do domácnosti (téměř o 17 %), zájem ze strany českých spotřebitelů opadl také o oděvy a obuv (o téměř 8 %).
„Je zřejmé, že mnoho českých spotřebitelů začalo šetřit na méně potřebných sortimentních skupinách, jako jsou právě oděvy, obuv nebo módní doplňky. Také jsme zaznamenali nárůst po slevových kuponech a propagačních kódech na tento typ zboží – meziročně zhruba o 11 %“ – uvádí Alisa Sklyarova, expertka ze slevové platformy Promo-Codes.
Tento trend bylo možné sledovat již dříve a probíhá v tomto pořadí: domácnosti přestanou nejprve nakupovat pro svou domácnost, pak přestanou utrácet za sebe a pak se začnou zaměřovat na základní zboží. Vzhledem k nejisté finanční situaci a rekordně vysokým cenám, které rostou neúměrně rychle k tomu, jak se zvyšují průměrné platy, se nálada českých spotřebitelů nezlepšuje – spíše naopak.
Mezi další segmenty, které Češi již omezili nebo se je chystají omezit, patří výdaje na zdraví (-2,5 %), zábavu (-3,7 %) a cestování, které omezila více než jedna třetina Čechů.
Pokles prodejů zaznamenaly jak kamenné prodejny, tak internetové obchody
S tím, jak rekordně rostou ceny rychloobrátkového i dalšího spotřebního zboží, klesají prodeje kamenných prodejen i e-shopů. Třebaže si Češi zvyknuli nakupovat v internetových obchodech téměř vše od potravin a nápojů přes léky po stavební materiál – e-commerce zaznamenal pokles obratů již v roce 2023 a tento trend pokračuje. Klesl i počet e-shopů, nicméně i tak zůstává ČR rájem e-commerce s více než 50 tisíci aktivních internetových obchodů.
Internetoví maloobchodní prodejci na sníženou poptávku ze strany zákazníků reagují nabídkou mimořádných slev a propagačních akcí. Zatímco v předešlých letech na promo kódy a kupony lákali zejména provozovatelé e-shopů s oblečením. Oblíbený se stal například lelosi slevový kód využitelný k výhodnějšímu nákupu sportovních legín české značky. Nicméně nyní na slevové kódy sází čím dál více maloobchodních prodejců napříč odvětvími, a to i těch ze segmentu potravin, farmaceutického a zdravotnického zboží nebo kosmetických a toaletních výrobků.
Čeští spotřebitelé reagují citlivě na aktuální ekonomickou situaci, v důsledku hledají způsoby, jak efektivněji nakládat s financemi. Zatímco maloobchodníci dříve nabízeli slevové kupony zejména na oblečení, jako Calzedonia slevový kód: https://promo-codes.cz/slevove-kody/calzedonia, v současné době nabízejí slevové kódy jako nástroj k získání pozornosti a podpory ze strany zákazníků i další online obchodníci, a to zejména prodejci potravin, lékárny nebo drogerie.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: komerční tisková zpráva