V Česku vzniklo od roku 2011 celkem 9 crowdfundingových platforem, kterým se podařilo vybrat více než 24 milionů korun. Odhaluje to studie, kterou připravil Aspen Institute Prague v rámci mezinárodního projektu Crowdfunding Visegrad. „České portály fungují především pro aktivity z oblasti kultury, umění či komunitní oblasti. Řada dalších záměrů, například počítačových her, přitom často využívá globální platformy, jako je Kickstarter, které jim umožňují oslovit širší publikum. Každý den navíc přibývají další dokončené projekty, takže celková částka je ve skutečnosti ještě vyšší,“ vysvětluje spoluautor studie Milan Zubíček z Aspen Institute Prague.
Studie upozorňuje na výrazné rozdíly v popularitě a fungování crowdfundingu napříč Visegrádskými zeměmi. V České republice a Polsku se komunitní financování prosadilo úspěšně a v zemích vzniklo několik platforem podobných americkému serveru Kickstarter. Na Slovensku až donedávna neexistovala žádná místní platforma a autoři projektů využívali především české či americké portály. V Maďarsku zatím žádná tradiční platforma pro komunitní financování neuspěla, existuje zde pouze jeden server pro čistě neziskové a humanitární projekty.
Autoři projektu, který byl podpořen Mezinárodním visegrádským fondem, doporučují jemu i podobným institucím, aby se začaly crowdfundingem více zabývat. „Během přípravy studie jsme se zaměřili na otázku, zda a jakým způsobem by mohl Mezinárodní visegrádský fond crowdfunding využívat,“ říká Maria Staszkiewicz, zástupkyně ředitele Aspen Institute Prague a koordinátorka projektu. „Jistě bude třeba vyřešit některé legislativní a technické otázky, nicméně věříme, že se jedná o zajímavý finanční nástroj pro veřejné i soukromé instituce i nadace,“ dodává Staszkiewicz.
Aspen Institute Prague oficiálně představil studii v pátek 14. listopadu za účasti několika osobností, které mají s crowdfundingem bohaté zkušenosti. Na diskusi vystoupil spoluzakladatel nejpopulárnějšího českého crowdfundingového portálu Hithit Aleš Burger, organizátor festivalu United Islands David Gaydečka, kterému se podařilo přes crowdfunding vybrat přes 1,7 milionů Kč, autor projektu Piána na ulici a dalších komunitních aktivit Ondřej Kobza, manažer portálu kombinujícího crowdfunding a crowdsourcing Everfund Ondřej Kašpárek a Ondřej Zapletal, ředitel Nadace Vodafone, která úspěšně zapojila crowdfunding do svých programů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva