Výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla z východočeské Třemošnice je v příštích letech vyrobí pro soupravy, jež bude ve svém ostravském závodě Škoda Ekova modernizovat společnost Škoda Group. Cena zakázky na dodávku zcela nového hydraulického brzdového systému dosahuje téměř 110 milionů korun.
Původní brzdový systém tramvaje M31 byl kombinací pneumatického brzdového systému na motorových podvozcích a hydraulického brzdového systému na běžném podvozku. Základním účelem modernizace byla podmínka dodat kompletní hydraulický brzdový systém pro všechny podvozky. Modernizované tramvaje typu M31 se skládají ze tří podvozků, dvou motorových a jednoho běžného. Motorové podvozky budou osazeny dvouokruhovými pasivními brzdovými jednotkami a běžné podvozky aktivním brzdovým systémem. Soupravy M21 byly vyrobené v letech 1984-1992 jako dvoučlánkové, v letech 1998-2002 proběhla první modernizace na tříčlánkové tramvaje s označením M31.
„Jsme rádi, že se na této zakázce můžeme podílet a přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu modernizovaných tramvají v Göteborgu. Získaná zakázka navazuje na úspěšnou spolupráci právě se Škodou Ekova v rámci rekonstrukce brzdového systému na tramvajích pro estonský Tallin. V Göteborgu bude na běžném podvozku použit právě tento modifikovaný brzdový systém a pro motorové podvozky vyvineme nový brzdový systém, a to vzhledem k vysokým relativním pohybům brzdového kotouče vůči brzdové jednotce, říká Ing Zdeněk Macháček, business development manažer DAKO-CZ, a doplňuje „Tato zakázka je pro nás velmi významná, jedná se o druhý největší projekt v oblasti dodávek hydraulických brzdových systémů a dodávky potrvají až do roku 2027.
Souprava M31
Při kompletní modernizaci po více než dvaceti letech provozu tramvají M31 v Göteborgu bude kromě nového brzdového systému nahrazen též například dveřní systém včetně nájezdové rampy u jednoho z článků. Instalována bude též klimatizační jednotka v kabině řidiče, dojde ke kompletní renovaci elektrického systému, výměně podlah i úprav interiérů souprav. DAKO-CZ v rámci zakázky konkrétně dodá: řídící systém iRB 03.3, nově vyvinuté brzdové jednotky M31, brzdové kotouče a kombinované agregáty nouzového odbrzdění, agregáty střadačové brzdy s bezpečnostním okruhem, brzdové aktivní jednotky JA 52, agregáty aktivní brzdové jednotky a brzdové kotouče.
Třemošnický výrobce spolupracuje v letošním roce se Škoda Group zároveň na dodávkách hydraulických brzdových jednotek včetně řízení pro nové tramvaje s označením 29T3 a 30T3, které budou nasazeny v Bratislavě. V oblasti tramvajové dopravy dlouhodobě dodává své brzdové systémy též polskému výrobci Modetrans Poznaň. Pro tuto společnost v letošním roce dokončuje zakázku na dodávku elektrohydraulických brzdových systémů pro 49 nízkopodlažních 4-podvozkových tramvají typu LF 07 AC, které budou nasazeny v polské Vratislavi a získal další zajímavou zakázku na dodávku jednočlánkových dvoupodvozkových tramvají s elektromechanickou brzdou do Woltersdorfu, části Berlína.
Další spolupráce s firmou Pragoimex je na projektu tramvají pro Brno, kde bude v letošním roce dodáván hydraulický brzdový systém s označením EVO 2 pro tramvaje Drak a pro lotyšské město Daugapils bude použita elektromechanická brzda pro záporné teploty do -40 °C s řízením.
Brzdový systém
O DAKO-CZ, a.s.
Společnost DAKO-CZ je předním výrobcem pneumatických, elektromechanických, elektromagnetických a hydraulických brzdových systémů pro kolejová vozidla s 207letou tradicí. Firma s ročními tržbami okolo 92 milionů Euro, na kterých se ze 74% podílí zahraniční zakázky, sídlí v Třemošnici ve východních Čechách. Vlastníkem společnosti je skupina Czechoslovak Group českého podnikatele Michala Strnada.
DAKO-CZ dodává brzdové systémy a komponenty pro nákladní vagóny a osobní vozy, příměstské jednotky, lokomotivy, soupravy metra i tramvaje. Kromě společností Stadler Rail Group, Tatravagónka Poprad, Siemens Mobility patří mezi významné odběratele produktů společnosti DAKO-CZ například též Škoda Group a.s. či České Dráhy. Kolejová vozidla s brzdovými systémy či komponenty DAKO jsou provozována nejen v Evropě, ale také například v Číně, Indii, Malajsii, Indonésii, Alžírsku a Saudské Arábii, kde spolupracuje se světovými výrobci kolejových vozidel a provozovateli kolejové dopravy. Společnost má vlastní vývoj, disponuje moderní zkušební laboratoří a konstrukčním pracovištěm. DAKO-CZ se kromě vývoje a výroby brzdových systémů a komponentů věnuje i jejich následnému servisu.
V roce 2020 otevřelo DAKO-CZ ve svých prostorách nové servisní středisko. Vzhledem k zakázkové naplněnosti rozšířila společnost v roce 2020 výrobní halu a kompletně inovovala logistiku, čímž došlo k významnému navýšení výrobní kapacity. V roce 2020 zahájilo DAKO-CZ dodávky pro nového zákazníka, španělskou společnost TALGO, konkrétně pro její soupravy určené pro Egypt. Další zakázky mířily například do Polska, Slovinska, Rakouska či Indie. V roce 2020 se DAKO-CZ umístilo na druhém místě soutěže Firma roku Pardubického kraje, v roce 2021 již společnost soutěž vyhrála. V roce 2022 společnost získala prestižní ocenění Czech Superbrands, stala se součástí UNIFE a překročila dvoumiliardový obrat. V roce 2023 firma ocenění Czech Superbrands obhájila.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva