DPP: Praha má po 74 letech novou vozovnu, do Hloubětína se vrátily tramvaje

24.03.2025 16:08 | Tisková zpráva

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil zkušební provoz nové vozovny Hloubětín. Jako první do ní zatáhla v pátek v 18:18 souprava z linky č. 8, pořadí 1. Od soboty 22. března 2025 od ranního výjezdu hloubětínská vozovna po pěti letech a téměř devíti měsících opět slouží k vypravování tramvají na pravidelné linky.

DPP: Praha má po 74 letech novou vozovnu, do Hloubětína se vrátily tramvaje
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

Z pohledu cestujících se jízdní řády se zahájením provozu vozovny Hloubětín nemění. Pro DPP se ale významně zkrátí výjezdové a zátahové kilometry. Výstavba hlavní části vozovny zahrnující novou halu pro odstavování a opravu tramvají, přestavbu a modernizaci většiny areálu začala v září 2022. Stavbu zrealizovalo sdružení společností VCES a Chládek a Tintěra, Pardubice. Výstavba nové vozovny Hloubětín byla financována výlučně z rozpočtu hlavního města Prahy. Do budoucna se vozovna Hloubětín stane domovem i pro nové tramvaje Škoda 52T. 

Hlavní částí stavby vozovny Hloubětín je nová hala s 22 kolejemi. Je rozdělena na halu pro odstav (koleje 1 – 17) s kapacitou až 61 článkových tramvají délky až 32 metrů (tj. odpovídající typu 15T nebo v současnosti vyráběných 52T) a halu údržby (koleje 18 – 22) se šesti stanovišti a kapacitou až 12 článkových vozidel. Obě části jsou stavebně odděleny, čímž se zmenšil prostor s nutností trvalého vytápění a osvětlení, což znamená úsporu energií. Hala sloužící pro odstav tramvají bude pouze temperována na teplotu cca 5°C. Hala údržby je vybavena nejmodernější technologií pro údržbu nízkopodlažních tramvají, včetně lávek, zvedáků i boxu pro lakování komponentů pláště tramvají. Současně s výstavbou nové haly byla opravena a doplněna venkovní kolejová harfa a vybudováno nové trolejové vedení v celé vozovně. Celkem tak bylo položeno 4 038 metrů kolejí a 6 077 metrů trolejového vedení. 

Střecha nové haly je osazena fotovoltaickými panely s možností případného dalšího rozšíření. Elektrická energie v nich vyrobena bude pokrývat spotřebu elektřiny potřebnou na vlastní provoz vozovny. Na jižní a východní fasádě jsou nainstalovány solární panely k teplovzdušnému dotápění haly údržby. Na hlavní vytápění haly i dalších objektů bude sloužit kaskáda tepelných čerpadel, vzduchotechnika je vybavena rekuperačními jednotkami. K mytí tramvají v Hloubětíně bude DPP používat dešťovou vodu, kterou bude zachytávat do nově vybudované retenční nádrže o objemu 310 m3. Tzv. šedou vodu z umyvadel a sprchových koutů pak bude využívat ke splachování toalet. Odpadní vody z mycí linky bude recyklovat v místní čistírně odpadních vod. 

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Martin Exner byl položen dotaz

K čemu ta pomoc Ukrajině je?

Netvrdím, že má pomoc skončit, ale válka ano. A co třeba ČR nebo Evropa dosud udělala pro její ukončení? Nebo to se sází jen na to, že budeme Ukrajinu vyzbrojovat a ta Rusko vojensky porazí?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

HZS: Prestižní ocenění Hasič roku 2024 převzali na Pražském hradě jednotlivci i skupiny

16:13 HZS: Prestižní ocenění Hasič roku 2024 převzali na Pražském hradě jednotlivci i skupiny

Slavnostní vyhlášení výsledků 16. ročníku ankety Hasič roku se uskutečnilo ve čtvrtek 24. dubna 2025…