DPP: Současná lanovka na Petřín již neobnoví provoz, veřejnost ji bude moct navštívit o říjnových víkendech

30.09.2024 7:23 | Tisková zpráva

Extrémní množství srážek, které na mnoha místech České republiky způsobily rozsáhlé povodně, poškodily trať lanové dráhy Petřín (LD Petřín) natolik, že bez nákladné opravy ji Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) nemůže dál bezpečně provozovat. Vzhledem k tomu, že v březnu 2025 DPP předpokládá zahájení celkové rekonstrukce tratě a výměnu vozů lanové dráhy se DPP rozhodl provoz současné LD Petřín ukončit.

DPP: Současná lanovka na Petřín již neobnoví provoz, veřejnost ji bude moct navštívit o říjnových víkendech
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

DPP současně pro veřejnost připravil možnost se s petřínskou lanovkou symbolicky rozloučit. Na všechny říjnové soboty nachystal pro zájemce komentované prohlídky, na neděle a státní svátek 28. října pak dny otevřených dveří v horní stanici lanovky.

„Neustále se pohybujícímu petřínskému svahu, na kterém je postavena současná trať petřínské lanovky a z toho důvodu nefungujícímu odvodnění bohužel zasadilo poslední ránu nedávné extrémní množství srážek. Provedli jsme velmi detailní kontrolu tratě a vyhodnocení jejího technického stavu. Trať je na mnoha místech tak poškozena a podemleta, že přestalo například fungovat uchycení řady pražců. Trať se bohužel stala naprosto nesjízdnou. Kromě toho se na ni z podmáčené půdy zřítil strom, který trať ještě více poškodil, v místě navíc hrozí pád dalších dřevin. O povolení je vykácet jsme obratem požádali příslušný úřad životního prostředí,“ říká Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

„Hledali jsme řešení, jak trať opravit a provoz petřínské lanovky ještě obnovit, nicméně by to znamenalo stavební práce na zhruba jeden až půldruhého měsíce a náklady 12-15 milionů korun. Vzhledem k tomu, že v březnu příštího roku předpokládáme zahájení samotné rekonstrukce tratě, nedává vůbec smysl vynakládat takové prostředky, abychom ještě nějaké dva-tři měsíce mohli na Petřín jezdit. Takový krok by byl v příkrém rozporu s povinností jednat s péčí řádného hospodáře,“ doplňuje Jan Šurovský.

„Snažili jsme se provoz stávající petřínské lanovky udržet co nejdéle, ideálně tak, aby na něj rovnou navázala samotná rekonstrukce drážního tělesa. I přes veškeré úsilí a pravidelné údržby byla vyšší moc v podobě zářijových intenzivních srážek bohužel proti nám,“ uzavírá Jan Barchánek, dopravní ředitel DPP.

Říjnové komentované prohlídky i dny otevřených dveří na petřínské lanovce

Vzhledem k tomu, že současná LD Petřín už nebude v provozu, DPP připravil pro veřejnost několik akcí, kdy bude možné lanovku ještě navštívit a symbolicky se s ní rozloučit, než začnou přípravné práce před samotnou rekonstrukcí tratě.

Na všechny čtyři říjnové soboty, tj. na 5., 12, 19. a 26. 10. 2024, DPP zorganizoval komentované prohlídky horní stanice lanovky včetně zázemí a strojovny i návštěvy kabiny řidiče s možností vyfotit se nad tratí s petřínským svahem. Návštěvníci navíc dostanou speciální rozlučkovou jízdenku, kterou si budou moct označit. Komentované prohlídky začínají vždy v celou hodinu od 9:00, poslední pak v 18:00. Samotná prohlídka potrvá hodinu.

Každou sobotu bude k dispozici 10 termínů, za celý říjen celkem 40. Vzhledem k omezenému prostoru ve strojovně je počet osob na jednu prohlídku omezen na 20. Cena komentované prohlídky je 60 korun, tj. stejná jako za jednu jízdu LD Petřín. Děti do 10 let mají vstup zdarma. Komentované prohlídky petřínské lanovky bude možné zakoupit pouze on-line na Fanshopu DPP na adrese fanshop.dpp.cz. DPP spustí jejich prodej v průběhu tohoto pátku 27. září 2024.

O všech říjnových nedělích, tj. 6., 13., 20., 27. 10. 2024 a na státní svátek v pondělí 28. 10. 2024, pak budpi horní stanice petřínské lanovky, část strojovny i vozidlo otevřeny pro samostatné prohlídky bez průvodce a výkladu, a to vždy od 9:00. DPP bude návštěvníky na prohlídky vpouštět postupně, dle kapacity stanice. Poslední návštěvníci budou do stanice vpuštění v 18:00. Nedělní prohlídky bez výkladu jsou zdarma a není nutné se na ně předem registrovat.

V případě velkého zájmu je DPP připraven prohlídky zopakovat ještě o prvním listopadovém víkendu.

Co čeká LD Petřín v nejbližších měsících?

V listopadu a v prosinci DPP plánuje zahájit přípravné práce k samotné rekonstrukci tratě. Bude nutné odvézt oba vozy lanovky, což bude technicky poměrně složitá operace. Jeden vůz zamíří do Muzea MHD DPP a druhý do Národního technického muzea, kde budou po nejnutnějších opravách a konzervaci součástí expozic. Kromě toho budou probíhat další demontážní práce, např. lan a dalších součástí lanovky.

Jakmile DPP dokončí probíhající veřejnou zakázku na zhotovitele rekonstrukce drážního tělesa a s vítězem uzavře smlouvu, což předpokládá v průběhu letošního podzimu, bude možné předat staveniště vysoutěžené stavební firmě. V neposlední řadě DPP plánuje v následujících týdnech závazně objednat již vysoutěžené nové vozy pro petřínskou lanovku, a zahájit tak jejich faktickou výrobu.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je v České republice největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu. Obsluhuje celkem 3 linky metra, 150 autobusových, 36 tramvajových (27 denních a 9 nočních) a 1 trolejbusovou linku. K 1. lednu 2024 DPP vlastnil 1 185 autobusů, z toho 14 elektrobusů, 146 vlakových souprav metra, 782 tramvajových vozů a 16 trolejbusů. Podnik měl k 1. lednu 2024 v evidenčním stavu celkem 11 225 zaměstnanců, z toho 4 439 řidičů a strojvedoucích MHD. Jediným akcionářem DPP je hlavní město Praha. Více informací o DPP naleznete ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

V práci či domácí pohotovost. Na Štědrý den bude pracovat na 2150 zaměstnanců Skupiny ČEZ

19:10 V práci či domácí pohotovost. Na Štědrý den bude pracovat na 2150 zaměstnanců Skupiny ČEZ

Vánoční svátky jsou pro energetiky pracovními dny, elektřina a teplo totiž musí proudit neustále. Tý…