DPP nakoupí jako první v ČR až 140 kloubových hybridních autobusů Iveco Urbanway Hybrid 18M

12.04.2023 10:14 | Tisková zpráva

Vítězem veřejné zakázky Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup nových kloubových hybridních autobusů se stala společnost Iveco Czech Republic ze skupiny Iveco Group s vozidlem Iveco Urbanway Hybrid 18M.

DPP nakoupí jako první v ČR až 140 kloubových hybridních autobusů Iveco Urbanway Hybrid 18M
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

DPP v těchto dnech s vítězem tendru uzavřel rámcovou smlouvu, která mu v následujících pěti letech umožní nakoupit až 140 vozidel tohoto typu. První autobusy Iveco Urbanway Hybrid 18M by se v Praze měly objevit v průběhu příštího roku, DPP bude jejich prvním provozovatelem v České republice.

DPP ve veřejné zakázce na nákup až 140 kloubových městských hybridních autobusů obdržel nabídky od tří firem, kromě vítězné, také od společností SOLARIS Czech a SOR Libchavy. Předpokládaná hodnota této veřejné zakázky byla 2,017 miliard korun, vítězná nabídková cena činila 1,549 miliardy korun. Pokud by DPP naplno využil uzavřenou rámcovou smlouvu a odebral všech 140 vozidel, ušetřil by až 468 milionů korun oproti předpokládané ceně.

Hybridní autobusy Iveco Urbanway Hybrid 18M jsou plně nízkopodlažní, třínápravové, se čtyřmi dvoukřídlými dveřmi a maximální přepravní kapacitou 130 cestujících, z toho 35 míst pro sedící. Vysoutěžené autobusy splňují definici částečně čistého vozidla dle Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/33/ES o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel (Clean Vehicle Directive) i definici nízkoemisního vozidla podle Zákona 360/2022 Sb. o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Kromě spalovacího motoru jsou autobusy vybaveny automatickou převodovkou s elektromotorem, který funguje zároveň jako generátor energie, pomáhá například při rozjíždění vozidla nebo slouží pro rekuperaci energie při brzdění. Autobusy jsou vybaveny také baterií, kterou je možné dobíjet i externě ze zásuvky na principu plug-in. Autobusy se budou vyrábět v závodě Iveco Bus v Annonay ve Francii.

„Autobusovou flotilu DPP v průběhu dalších pěti let postupně zmodernizujeme o 140 nových hybridních vozidel. I nadále budeme pokračovat v masivních finančních investicích do rozvoje městské hromadné dopravy a stabilního komfortu cestujících nejen v metru a tramvajích, ale i ve vozech našich autobusů a trolejbusů. Plníme naše závazky vůči životnímu prostředí a potřebě snižovat emise a vycházíme z reálné dostupnosti těchto vozidel na trhu,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

„Mojí hlavní rolí v pozici pražské náměstkyně pro životní prostředí a klimatický plán je manažersky dohlížet na to, aby město plnilo své závazky vůči svým slibům postupné cesty k čistšímu a udržitelnějšímu městu budoucnosti. Nyní se nám úspěšně daří naplňovat jeden z dalších dílků klimatického plánu do roku 2030, v podobě nákupu nových hybridních autobusů, které přispějí k obnově vozového parku dopravního podniku,“ dodává Jana Komrsková, náměstkyně primátora hl. m. Prahy pro životní prostředí a klimatický plán.

„Podařilo se nám dokončit další úkol, vysoutěžit dodavatele hybridních kloubových autobusů pro budoucí vozový park DPP, který by do roku 2030 měl splňovat Klimatický plán hl. m. Prahy i závazky na národní či evropské úrovni, tj. že 75 % autobusů DPP budou tvořit lokálně zcela bezemisní nebo nízkoemisní vozidla. Postupujeme v souladu s Koncepcí využití alternativních pohonů v podmínkách autobusové dopravy DPP, kterou schválila Rada HMP. Jsou to na jedné straně nízkoemisní vozidla, na straně druhé je v případě blackoutu či jakékoliv nenadálé situace v elektrické rozvodné síti budeme moct bez zásadních omezení vypravovat do provozu a zajišťovat tak základní dopravní obsluhu hl. m. Prahy, což je naší základní povinností. I díky těmto autobusům si budeme moct do budoucna zachovat určitou nezávislost na nabíjecí infrastruktuře a diverzifikovat potenciální rizika,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

„Jsme obzvláště hrdí na to, že nás Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) pro tuto důležitou dodávku vybral, a že můžeme podpořit hlavní město Prahu v energetické obměně jeho vozového parku MHD. Náš úspěch v tomto výběrovém řízení dokazuje, že plníme požadavky měst, a že máme vozidla, která na ně dokáží reagovat. Jsme schopni poskytnout dopravní řešení, které účinně řeší provozní a ekologické problémy, jež jsou pro orgány veřejné správy na prvním místě," doplňuje Jan Kimla, obchodní ředitel IVECO BUS pro trhy střední a východní Evropy.

„S vítězem jsme uzavřeli rámcovou smlouvu, která nás však nezavazuje k odběru nějakého minimálního počtu vozidel. Hybridní kloubové autobusy budeme využívat na doplnění průběžné nezbytné obnovy vozového parku autobusů DPP, a to podle postupu realizace projektů elektrifikace autobusových linek a dodávek trolejbusů a elektrobusů na tyto linky. I přes dílčí zpožďování některých elektrifikačních projektů jsme v poměrně dobré situaci, protože máme uzavřeny také rámcové smlouvy na až 273 nových dieselových autobusů v běžně používaných kategoriích, což nám umožňuje po určitou dobu doplnit a pokrýt nezbytnou obnovu dle našich provozních potřeb. S ohledem na závazky plynoucí z platné legislativy a také ze schváleného Klimatického plánu hl. m. Prahy nicméně předpokládám, že rámcovou smlouvu na hybridní kloubové autobusy využijeme naplno. Platí do dubna 2028, výrobce nám podle ní autobusy dodá do devíti měsíců od podpisu prováděcí smlouvy na námi objednaný počet vozů. Předpokládáme, že již letos objednáme první hybridní autobusy pro obnovu vozového parku na příští rok, v průběhu roku 2024 by se měly objevit v Praze a poprvé vyjet do běžného provozu s cestujícími,“ uzavírá Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

Všechna vysoutěžená vozidla mají celovozovou klimatizaci s topením, jsou vybavena zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, čelní nehodovou a couvací kamerou a bočními kamerami. Splňují veškeré Standardy kvality PID, budou samozřejmě vybavena kompletním odbavovacím a informačním systémem pro pražskou MHD a dodávána v novém jednotném designu PID. Autobusy bude výrobce dodávat s automatickou převodovkou Voith Diwa NXT a motorem Cursor 9 s technologií HI-SCR, která umožňuje vozidlům plnit emisní normy Euro 6, step E bez použití systému EGR (bez cirkulace spalin). Výrobce garantuje u vysoutěžených autobusů životnost 12 let, záruka na všechna vozidla je 5 let.

Základní technické údaje o autobusu Iveco Urbanway Hybrid 18M:
Délka: 18 003 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 3 165 mm
Rozchod kol: 2 087 mm vpředu / 1 870 mm vzadu
Rozvor: 5 355 mm přední / 6 675 mm zadní
Celková maximální hmotnost: 28 000 kg
Maximální rychlost: 99 km/h
Počet dveří pro nástup a výstup: 4
Nástupní výška hrany dveří: 320/330/330/340 mm
Celkový počet sedadel: 35
Celkový počet cestujících: 130
Výkon spalovacího motoru: 265 kW / 360 hp
Nabíjecí zásuvka: CCS-2

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 3 linky metra, 148 autobusových, 35 tramvajových (26 denních a 9 nočních) a 1 trolejbusovou linku. K 1. lednu 2023 DPP vlastnil 1 192 autobusů z toho 14 elektrobusů, 146 vlakových souprav metra, 781 tramvajových vozů a 1 trolejbus. Podnik měl k 1. lednu 2023 v evidenčním stavu celkem 11 018 zaměstnanců, z toho 4 319 řidičů a strojvedoucích MHD. Jediným akcionářem DPP je hlavní město Praha. Více informací o DPP naleznete na dpp.cz.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nalaďte se na adventní čas mezi traktory v Národním zemědělském muzeu v Čáslavi

22:03 Nalaďte se na adventní čas mezi traktory v Národním zemědělském muzeu v Čáslavi

Nalaďte se na adventní čas předvánočním programem pro celou rodinu. Muzeum zemědělské techniky v Čás…