Až na jednu kategorii mají nové vítěze a také na dalších místech byly zaznamenány velké změny. Některá piva, která se tradičně umísťovala na předních místech, dokonce tentokrát chybí úplně. Rozhodlo tak 24 pivovarských expertů z malých a velkých pivovarů a s nimi odborníci ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce, Vysoké školy chemicko-technologické Praha, České zemědělské univerzity, Chmelařského institutu a dalších odborných institucí, kteří degustovali ve dvoukolovém klání 72 pivních vzorků, druhý nejvyšší počet v historii soutěže.
V kategorii nealkoholických piv, v níž soutěžilo 10 zástupců, zvítězilo pivo Bernard s čistou hlavou, Jantar Free, Rodinný pivovar Bernard,a.s.. Druhé místo obsadil Zubr Free, který vyrábí Pivovar Zubr, a. s., ze skupiny PMS Přerov, a. s., a na třetím skončilo Starobrno Fríí z produkce společnosti Heineken Česká republika, a. s., Pivovar Starobrno. V kategorii světlých výčepních piv, do níž jich pivovary přihlásily 18, se na děleném prvním místě umístila piva Litovel Classic a Litovel Moravan z Pivovaru Litovel, a. s., ze skupiny PMS Přerov, a. s. Druhé skončilo pivo Velkopopovický Kozel, Plzeňský Prazdroj, Pivovar Velké Popovice, a třetím pivem v této kategorii se stal Zubr Gold z Pivovaru Zubr, a. s., patřící do skupiny PMS Přerov, a. s.
V kategorii tmavá piva, kde byla soustředěna výčepní piva a ležáky (11 piv), zvítězilo pivo Zubr Classic, tmavé výčepní. ze skupiny PMS Přerov, a. s. Ocenění za druhé místo si odneslo Postřižinské pivo, tmavý 11% ležák, který vyrábí Pivovar Nymburk, s. r. o. Na děleném třetím místě skončily Bernard, Černý ležák s jemnými kvasnicemi z produkce Rodinného pivovaru Bernard, a. s., a Litovel Dark, tmavé pivo z Pivovaru Litovel, a. s., ze skupiny PMS Přerov, a.s.
Dlouhodobě se dynamicky rozvíjí segment 11 % světlých ležáků. V této soutěžní kategorii bylo přihlášeno14 piv a zvítězil Velkopopovický Kozel, výrobce Plzeňský Prazdroj, Pivovar Velké Popovice. Pivo Starobrno Medium z produkce společnosti Heineken Česká republika, a. s., Pivovar Starobrno, obsadilo dělené druhé místo spolu s pivem Zlatopramen 11%, z produkce společnosti Heineken Česká republika, a. s., Pivovar Velké Březno. Na dalším, tedy třetím, místě skončilo pivo Bernard, 11% světlý ležák (4,5 % obj. alk.), výrobce Rodinný pivovar Bernard, a. s.
Tradičně nejprestižnější kategorií mezi pivy jsou světlé ležáky, kde jich letos bylo přihlášeno rekordních 19. Na první pozici se umístilo pivo Litovel Premium z Pivovaru Litovel, a. s., skupina PMS Přerov, a. s. Dělené druhé místo obsadily Radegast Premium a Gambrinus Premium ze skupiny Plzeňský Prazdroj, a. s., a Zubr Premium z Pivovaru Zubr, a. s., ze skupiny PMS Přerov, a. s. Na děleném třetím místě skončily pivo Černovar světlé z produkce Tradičního pivovaru v Rakovníku, a. s., a dále Primátor Premium z produkce pivovaru Primátor, a. s.
„Fakt, že ve srovnání s loňským rokem prakticky nezůstal v pořadí piv pivovarů kámen na kameni a na čelných místech se umístila piva z pivovarů všech velikostí, jen potvrzuje vyrovnanost soutěže a potvrzuje se obecně známé, že obhajoba pozic je mnohdy obtížnější než její získání,“ uvedl k výsledkům Ing. Jan Veselý, výkonný ředitel ČSPS. „Připomněl bych, že tato soutěž je jedinou akcí, kterou pořádá Český svaz pivovarů a sladoven. Patří do našeho dlouhodobého projektu České pivo naše pivo. Jeho základním smyslem je nejen o našem pivu informovat co nejširší veřejnost, ale trvale zlepšovat také image českého piva,“ upřesnil Jan Veselý.
Degustační komise za dohledu notáře posuzovala senzorické vlastnosti piva, v analytických laboratořích byla prováděna kontrola původního extraktu (stupňovitosti) kvůli ověření příslušnosti piva do přihlášené kategorie. Specifikem této soutěže je její dvoukolovost, což posiluje objektivitu hodnocení. Vzorky do soutěže jednotlivé pivovary neposílají, ale jsou odebírány přímo ve výrobních závodech zástupcem odborného garanta, kterým je pravidelně VÚPS, což zvyšuje nestrannost soutěže. Odborný garant dále zajišťuje chod, organizaci, technickou část soutěže a vyhodnocení výsledků.
Soutěže se mohou vedle pivovarů, členů Českého svazu pivovarů a sladoven, zúčastnit i pivovary nečlenské. Soutěž byla vypsána pro lahvová piva uváděná na trh nepřetržitě nejméně posledních šest měsíců a vyráběná kterýmkoli z pivovarů v ČR, jejichž celoroční výstav piva dodávaného do tuzemské distribuční sítě byl v posledním roce vyšší než 5000 hl.
Další informace naleznete na internetových stránkách Českého svazu pivovarů a sladoven www.cspas.cz.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva