„Počet soutěžících vzrůstá, letos dorazilo na sever Čech zhruba o sedm týmů více než v loňském roce. Abychom soutěž zpestřili, zaměřujeme se v každém ročníku na určité téma. Nyní nás v rámci business prezentace zajímá, jak si týmy předávají know how při obměně generací,“ uvedla členka organizačního týmu Kateřina Vašíčková. Polygon svou rozmanitostí a nabídkou různých tratí podle ní plně vyhovuje požadavkům i parametrům soutěže. „V tuzemsku je to podle mě nejvhodnější areál. Věřím, že se tu všichni setkáme i napřesrok,“ doplnila.
Studentské týmy technických vysokých škol z Čech, Slovenska, Německa, Rakouska, Polska, Ruska, Estonska, Itálie, Maďarska, Izraele, Indie a řady dalších zemí se ubytovaly v kempu, který vznikl přímo v areálu polygonu.
Zadáním soutěže Formula Student je vývoj vozu formulového typu pro víkendového neprofesionálního závodníka. Soutěž je často označována jako inženýrská, což odráží její filosofii: vytvořit studentům prostředí pro jejich rozvoj během studia a zlepšit jejich přípravu na praxi. Z toho důvodu týmy nesoutěží pouze na trati, ale také před odbornými komisemi, které prověřují jejich vozy z hlediska technické vyspělosti, ceny i prodejního potenciálu.
Formula Student ale není podle Vašíčkové jen o závodění. „Týmy totiž také obhajují a prodávají svůj jedinečný produkt odborné veřejnosti. Pro návštěvníky je zajímavé, že vše mohou sledovat zblízka. Mohou se zeptat, osahat si formuli, sednout si do ní, mohou se zkrátka dostat doprostřed dění. Na druhou stranu se v soutěži maximálně dbá na bezpečnost,“ upřesnila.
Soutěž zahrnuje statickou disciplínu, kde se boduje konstrukce formule, nákladová studie a business plán. Technická a bezpečnostní přejímka obsahuje test náklonu, brzdného účinku a hluku výfukové sestavy. Pro diváky jsou pak atraktivní zejména dynamické disciplíny, v nichž se týmy představily v pátek a v sobotu, kdy měření sil vyvrcholilo. Porotci při nich hodnotí zrychlení na 75 metrů, jízdu na trati ve tvaru osmičky, jednokolovou kvalifikaci a vytrvalostní závod na 22 kilometrů.
Soutěže Formula Student se pravidelně účastní i tým elektrotechnické fakulty pražské ČVUT. „Mostecký polygon mám rád, líbí se mi tady. Navíc při jeho loňské premiéře jsme hned zaznamenali výrazný úspěch, skončili jsme na celkovém druhém místě. Zato letos nás provázejí výrazné technické problémy, takže na umístění na předních příčkách můžeme zapomenout. Ne vždy se daří, i tak je naše formule v žebříčku 100 vozů hodnocena na 22. místě. Takže určitě konkurujeme i týmům z vyspělých evropských zemí, jejichž finanční zázemí je nesrovnatelné,“ shrnul účinkování týmu na severu Čech jeho kapitán Jan Kosina.
Za velmi prospěšný a důležitý aspekt soutěže Jan Kosina označil možnost osahat si získané vědomosti a znalosti v praxi a následně je uplatnit v zaměstnání. „Účast v soutěži je velkou devízou, kterou představuje možnost získat dobrou práci. Zaujali jsme už řadu renomovaných firem, které nás při vývoji formule podporují. Jejich motivací je právě najít technické odborníky a získat je pro sebe. O mě se například zajímá firma Ricardo, což je nadnárodní konzultační společnost. Zaměstnává špičkové techniky, kteří řeší náročné projekty v oblasti konstrukce spalovacích motorů, převodových ústrojí, vozidel, hybridních a elektrických systémů, a to i v oblasti analýzy dopadů na životní prostředí,“ dodal.
Výsledky soutěže Formula Student v jednotlivých disciplínách i celkové pořadí týmů zájemci najdou na webových stránkách www.fsczech.cz.
Studenti technických univerzit soutěží v konstrukci formulí již od roku 1981, kdy ve Spojených státech vznikla Formula SAE. Do Evropy se soutěž dostala koncem 90. let, kde se jezdí na okruzích jako je Hockenheimring nebo britský Silverstone, a to pod názvem Formula Student. Soutěž Formula Student Czech měla premiéru v roce 2013 v Hradci Králové a koná se za podpory mezinárodní certifikační společnosti TÜV SÜD Czech, generálním partnerem je společnost ŠKODA AUTO.
Akciová společnost AUTODROM MOST provozuje stejnojmenný závodní okruh. Budoval se v letech 1978 až 1983 v místě bývalého povrchového hnědouhelného dolu Vrbenský. Nápad na stavbu autodromu sice vznikl v souvislosti s automobilovými a motocyklovými závody, hned od počátku se ovšem počítalo s jeho využitím i pro jiné účely. Autodrom tak brzy ožil také testováním závodních i nově vyvíjených vozů, výcvikem řidičů speciálních vozidel sanitních, hasičských nebo policejních, závodnickými školami či kurzy bezpečné jízdy. Tuto úlohu převzal později polygon, vybudovaný v areálu závodního okruhu v roce 2005. Stále je největším a nejkomplexnějším zařízením svého druhu v České republice, které svou dispozicí, instalovanými technologiemi a dalšími navazujícími aktivitami nabízí na ploše 13 hektarů jedinečné podmínky pro výuku a výcvik řidičů ve všech oblastech problematiky řízení vozidel veškerých druhů a tonáží.
AUTODROM MOST pořádá v současné době ve stejnojmenném areálu tuzemské i mezinárodní závody motocyklů, cestovních vozů, trucků, vytrvalostní závody a nově také rallysprintový závod. Do budoucna chystá vedení firmy další novinky nejen v oblasti motoristického sportu. Cílem je otevřít areál autodromu a polygonu široké veřejnosti a vytvořit z něj navštěvované centrum, jež bude součástí sportovního, společenského a kulturního života regionu po celý rok.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva