„Řadě nepříjemností se dá zabránit už dodržováním prvního pravidla desatera s názvem ´pozorně čtěte´. Zejména smlouvu o dodávkách energií je nutné si vždy před podpisem důkladně prostudovat, a v případě jakýchkoliv nejasností chtít od protistrany vysvětlení,“ říká Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ, která zároveň zdůrazňuje, že bdělost je na místě i po uzavření smluvního závazku.
„Spotřebitelé si občas řeknou, že smlouvu už podepsali, a tak mají takříkajíc splněno. Snadno pak zapomenou na to, aby si hlídali své smluvní povinnosti či termíny, které z dokumentu vyplývají. To v poslední době často zaznamenáváme u prolongací, tedy automatického prodlužování smluv na dobu určitou. Zákazníci jednoduše pustí z hlavy, kdy k ní dochází,“ dodává radní Zemanová.
Aby k prolongaci nedošlo, je přitom nutné ji odmítnout, a to nejpozději dvacet dní před tím, než by obnovená smlouva začala platit. Dodavatel nemá zákonnou povinnost zákazníka na blížící se termín upozornit, a v souvislosti s automatickým prodloužením smlouvy může změnit i cenu energií.
„Samostatnou kapitolou pak je změna dodavatele. Zvlášť pokud mají spotřebitelé ceníkové ceny nad vládním stropem, je nejvyšší čas zahájit jednání s dodavatelem, případně od něj i odejít. Letošní oživení trhu s sebou přirozeně přináší i větší boj o zákazníky, v němž ne všichni hrají fér. Proto zdůrazňujeme, že není namístě se rozhodovat unáhleně, či se do změny nechat doslova natlačit zprostředkovatelem. Pokud musíme v souvislosti s přechodem k novému dodavateli předčasně ukončit svou smlouvu s tím stávajícím, měli bychom se vždy podívat, kolik činí sankce a zda nemusíme hradit také tzv. ušlý zisk. V některých případech se přechod k levnějšímu obchodníkovi i tak vyplatí, pochopitelně ale zdaleka ne vždy, a právě proto je třeba vše důkladně uvážit,“ upozorňuje Ladislav Havel, člen rady ERÚ.
Desatero spotřebitele je k dispozici na webu ERÚ ZDE, i s možností tisku v podobě letáku.
O kampani #AktivneNaEnergie
ERÚ pro spotřebitele připravil sadu informačních materiálů, v nichž jim radí, jak se obecně orientovat na energetickém trhu, i jak postupovat v modelových situacích. Vychází z podnětů, které často dostává, a zaměřuje se na oblasti, v nichž veřejnost opakovaně chybuje. Kampaň má speciální, průběžně aktualizovanou podstránku na webu ERÚ (ZDE), na Facebooku jsou tematické příspěvky zveřejňované pod hashtagem #AktivneNaEnergie (ZDE).
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva