Geniální český výtvarník, který pracoval pro Disneyho, by oslavil 100 let

03.10.2014 14:24 | Zprávy

Prostorové obrázky v pohádkových knihách, které podporují fantazii dítěte, betlémy v trojrozměrné podobě s možností pohybu jednotlivých výjevů, malebné ilustrace, dětské vystřihovánky, to vše provázelo dětství řady z nás. Málokdo si však vzpomene na jméno jejich autora, Vojtěcha Kubašty. Z jeho dílny pocházejí rovněž trojrozměrné pohlednice, plakáty k filmům, grafické listy a řada dalších děl, která jsou k vidění v Galerii Klementinum na výstavě nazvané 100x Vojtěch Kubašta.

Geniální český výtvarník, který pracoval pro Disneyho, by oslavil 100 let
Foto: Národní knihovna ČR
Popisek: Výstava v Klementinu představuje dílo výtvarníka Vojtěcha Kubašty.

V den výročí umělcova narození, 7. 10. 2014, bude výstava  přístupná veřejnosti zdarma.

U příležitosti stého výročí narození českého výtvarníka Vojtěcha Kubašty (*7. 10. 1914) uspořádala Národní knihovna ČR v Galerii Klementinum výstavu jeho díla. Připomíná tak světově proslulého, leč  doma téměř neznámého autora, kterého si za oceánem všiml i sám Walt Disney, oslovil jej a požádal o spolupráci. Pro Disneyho vytvořil Kubašta pět knižních titulů, například Bambiho, Mickey Mouse nebo 101 Dalmatinů. „Pokud by návštěvníci nestihli výstavu v úterý, kdy je vstup bezplatný, mohou se přijít na dílo Vojtěcha Kubašty podívat až do 9. 11. 2014,“ říká Irena Maňáková, ředitelka Odboru komunikace Národní knihovny ČR.

Výstava zahrnuje více než sto exponátů. „Návštěvníci si mohou prohlédnout grafické cykly, práce pro různá nakladatelství, ilustrace, pohlednice a drobné tisky, a především prostorové obrazy a prostorové knihy. Zejména bych zdůraznil grafický cyklus Klementinum s texty Zdeňka Kalisty, nebo tzv. Žikešovy špalíčky – knihy historika Antonína Novotného věnované pražským zajímavostem, osobnostem a historickým senzacím,“ prozrazuje Jiří Hůla, ředitel Archivu výtvarného umění a spolupořadatel výstavy. Právě Žikešovy špalíčky jsou díky ilustracím s věrnými dobovými reáliemi stále vyhledávaným sběratelským souborem. „Z této výstavy jsem nadšená. Jak jsem již několikrát při přípravách výstavy pronesla, řada z nás zná Kubaštovy ilustrace, provázely nás naším dětstvím, ale málokdo ví, že to byl právě Kubašta, kdo nám raná léta dělal ještě krásnějšími. Co si budeme povídat, to už dnešní děti na elektronických médiích nemají,“ dodává Irena Maňáková.

Vojtěch Kubašta se narodil v roce 1914 ve Vídni. Cesta vídeňského rodáka českého původu za světovou proslulostí započala v pražské čtvrti Smíchov, kam se jeho rodiče v roce 1918 přestěhovali. Zde vystudoval základní školu i reálku. Od dětství rád kreslil, už za studií uplatnil své kreslířské a malířské schopnosti v loutkovém divadle v Domě Jana Amose Komenského, kde navrhoval loutky, maloval kulisy a vytvořil dodnes zachovanou oponu. Tady se také seznámil s principálem souboru a autorem divadelních her a povídek Čeňkem Sovákem. Po ročním abiturientském kurzu na Obchodní škole v Resslově ulici studoval v letech 1932–1938 architekturu na Českém vysokém učení technickém v Praze. Na škole působili vynikající profesoři – historici umění Oldřich Stefan, Václav Vilém Štech, Zdeněk Wirth, architekt Antonín Engel nebo malíř Oldřich Blažíček. Během studia vytvořil (společně s Rudolfem Ungerem, Robertem Ječným a Janem Hirdem Pokorným) první architektonické návrhy (schodiště Clam-Gallasova paláce, stanice metra Anděl, výzdoba hotelu Sykovec). Navštívil Bulharsko, Jugoslávii a Turecko, se spolužáky dokumentoval pro Zdeňka Wirtha mizející lidovou architekturu, kreslil a fotografoval na Plzeňsku, Vodňansku a Chotěbořsku. Vojtěch Kubašta ilustroval řadu dětských knih, mimo jiné Arabské pohádky z 1001 noci Kamila Bednáře, Nejkrásnější pohádky Boženy Němcové, Národní pohádky Karla Jaromíra Erbena, Ježek Pícháček mezi lidmi a Ježek Pícháček mezi zvířaty Čeňka Sováka. Za vedení spisovatele a překladatele Jaroslava Janoucha vydávalo nakladatelství Vyšehrad v letech 1939–1945 knihy pro děti, na jejichž celkové podobě se Vojtěch Kubašta (vedle bohatých ilustrací) často podílel. V roce 1942 poznal nakladatele Otakara Štorcha-Mariena, díky kterému mohly vzniknout velkoryse vypravené litografické cykly pražských historických stavebních památek – Loretánské meditace s textem Jiřího Karáska ze Lvovic, Melancholie Strahova a Valdštejnský palác v Praze s texty historika Zdeňka Wirtha a Klementinum (1945) se studií Zdeňka Kalisty. Kolem roku 1953 vznikly první Kubaštovy prostorové realizace. O trojrozměrné knihy (tzv. pop-up books) a obrazy vydávané podnikem zahraničního obchodu Artia byl ve světě obrovský zájem. Doma bylo jeho dílo utajováno, do ciziny vyváženo ve statisícových nákladech a v mnoha jazykových mutacích. Více z bohatého života a díla Vojtěcha Kubašty se dozvíte na připravované výstavě. 

Výstavu 100x Vojtěch Kubašta, pořádanou Národní knihovnou ČR ve spolupráci s Archivem výtvarného umění, je možné navštívit od 18. 9. do 9. 11. 2014 ve Výstavním sále Galerie Klementinum každý den od 10.30 do 18.00 hod. s výjimkou pondělí. V úterý 7. 10. 2014 je vstup po celý den ZDARMA. V ostatních dnech je vstupné 50 Kč, pro studenty a seniory 40 Kč, pro děti do 15 let 20 Kč a děti do 6 let mohou expozici navštívit zdarma.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Robert Králíček byl položen dotaz

digitalizace

Ukažte mi někoho, komu se z politiků na první pokud podařila nějaká digitalizace. A proč se v tomto směru pořád tak pozadu? PS: Tímto dotazem nehájím Bartoše, jen mi přijde, že v tom není sám, že udělat něco pořádně vám politikům obecně dělá dost problém

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Platforma pro zdravý stavební zákon: Řešení DSŘ nedostatečně zohledňuje problémy při podávání žádostí z prvních měsíců

13:21 Platforma pro zdravý stavební zákon: Řešení DSŘ nedostatečně zohledňuje problémy při podávání žádostí z prvních měsíců

Vyjádření k bypassu digitalizace stavebního řízení